-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!news.supermedia.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.internetia.pl!op
al.futuro.pl!szmaragd.futuro.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada
.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <m...@4...com>
<hw_hs.24396$pg2.21542@fx18.am4>
<2...@g...com>
Subject: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Date: Thu, 25 Oct 2012 09:25:38 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5512
Lines: 45
Message-ID: <5088e97a$0$1225$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 80.55.236.85
X-Trace: 1351149946 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 1225 80.55.236.85:40991
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:637137
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik <k...@v...pl> napisał w wiadomości
news:23a94777-770f-4162-bbdd-3de99bd2ae44@googlegrou
ps.com...
W dniu czwartek, 25 października 2012 01:06:54 UTC+2 użytkownik AlexY
napisał:
>15V troszeczkę za dużo. Prąd 1/10 pojemności ok. Ale której pojemności. Tej
>z nalepki czy rzeczywistej. W akumulatorze co ma na >etykiecie 60Ah pod
>koniec jego życia może być 10Ah albo i mniej. I wystarcza to na odpalenie
>pełnosprawnego silnika przy dodatnich >temperaturach. Taki akumulator
>trzeba by ładować prądem ok 1A a nie 6 jak by wynikało z etykiety.
>Pojemność rozładowanego >akumulatora nigdy nie jest znana. Czyli nie
>wiadomo jakim prądem ładować przez 10 godzin. Współczesne akumulatory
>rozruchowe >ładuje się ze źródła napięciowego. Napięcie nominalne jakie
>daje takie źródło powinno zawierać się w granicach napięcia jakie jest >w
>samochodzie, 14,5 jest w sam raz. Nie daje się tą metodą naładować
>akumulatora samochodowego do pełna tylko do ok 60%. W >niczym to nie
>przeszkadza bo samochodzie tez nie jest ładowany do pełna. Współczesny
>akumulator rozruchowy to delikatna >konstrukcja. Płyty są bardzo delikatne,
>bardzo porowate żeby miały dużą powierzchnię czynną. Jak tylko taki
>akumulator w czasie >ładowania zacznie gazować to płyty niszczą się w
>trybie przyspieszonym. Producenci nazywają to spłynięciem masy czynnej.
Wszystko cacy przepisałeś z netu ale nie doczytałeś kilku spraw. Minimalny
prąd ładowania nie może być mniejszy niż prąd upływu wewnętrznego
akumulatora, bo inaczej nie będzie żadnego ładowania a jedynie wydłużanie
czasu samorozładowania akumulatora.
Stary akumulator owszem traci pojemnność ale tez rezystancja wewnętrzna się
zwiększa. W typowych układach z ograniczeniem napięciowym jak np. choćby w
samochodzie nie ma czegoś takiego jak ogranicznik prądu który by ograniczał
prąd ładowania w zależności od rzeczywistej pojemności akumulatora.
Wymyśliłeś sobie teoryjkę albo coś źle przeczytałeś. Alternator po
uruchomieniu silnika ładuje tyle ile może do akumulatora i nic się nie
dzieje.
W ładowarce tej wystarczy więc ograniczyć napięcie do 14,5V a prąd
ograniczasz jedynie tylko po to aby nie uszkodzić ładowarki nadmiernym
prądem a o akumulator się nie martw. W przypadku gdy ładujemy nieznajej
pojemności rzeczywistej akumulatr albo bez kontroli prądu ładowania to
jedyną metodą kontroli stanu naładowania jest użycie areometru za 15zł. Gdy
gęstość elektrolitu przestanie rosnąć, akumulator naładowany. Oczywiście
trzeba zwracać uwagę na nadmierne gazowanie lub temperaturę. Może się
zdarzyć że jedna z cel ma zwarcie i reszta będzie silnie gazować i się
nagrzewać co jest niebezpieczne.
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 25.10.12 10:07 Wakeba
- 25.10.12 10:22 Ukaniu
- 25.10.12 10:34 4CX250
- 25.10.12 11:07 Ukaniu
- 25.10.12 11:57 4CX250
- 25.10.12 12:15 Ukaniu
- 25.10.12 12:32 RoMan Mandziejewicz
- 25.10.12 12:52 Ukaniu
- 25.10.12 13:17 RoMan Mandziejewicz
- 25.10.12 14:02 4CX250
- 25.10.12 14:10 4CX250
- 25.10.12 14:15 Ukaniu
- 25.10.12 14:24 RoMan Mandziejewicz
- 25.10.12 22:28 k...@v...pl
- 25.10.12 22:57 Cezary Grądys
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zbieranie danych przez www
- reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- Problem z odczytem karty CF
- 74F vs 74HCT
- Newag ciąg dalszy
- Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- kabelek - kynar ?
- Podnieść masę o 0.6V
- Moduł BT BLE 5.0
- Pomiar amplitudy w zegarku mechanicznym
- ale zawziętość i cierpliwość
- Chiński elektrolizer tester wody
- Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie
- ciekawy układ magnetofonu
Najnowsze wątki
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=
- 2025-01-04 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-04 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-04 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-04 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-04 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-03 Problem z odczytem karty CF
- 2025-01-03 Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- 2025-01-03 Wrocław => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-03 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-03 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=