  • Data: 2013-04-07 14:43:35
    Temat: Re: laczenie scen MP4 w jedna calosc bez zadnych konwersji
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

    > Dżizas, co za uparta menda i na dodatek ślepa...

    Nie wiem co (kto?) to jest Dżizas, ale współczuję utraty wzroku.
    Jeśli przeczytanie i zrozumienie całości jest dla Ciebie problemem, to
    najważniejsze pytanie specjalnie zaznaczyłem.

    > Tu mamy powyższy obrazek przekonwertowany do YV12 4:2:0. Teraz weź
    > sobie próbnik barw z szopa, gimpa czy czegokolwiek i porównaj
    > chrominancję każdej pary w poszczególnych kwadratach - _SĄ_IDENTYCZNE_
    > (konkretnie kolejno: 59st, 181st i dwa razy po 300st). Cała informacja
    > o kolorze poszczególnych pikseli przepadła.
    > http://as.elte-s.com/temp/video/3/yv12_420.png

    Bez próbnika to widać. Co chcesz w ten sposób pokazać? Przecież
    dokładnie o tym pisałem, i jest to jeden z powodów, dla którego (jak sam
    zauważyłeś) stop klatka z filmu H.264 ma gorszą jakość od analogicznego
    zdjęcia. To teraz zastosuj tę wiedzę w praktyce:

    > Sposób kodowania barw, jak sama nazwa wskazuje (4:2:0) zaniża
    > rozdzielczość chrominancji dwukrotnie (liniowo), więc siatka o rastrze
    > jednego piksela zostanie uśredniona kolorystycznie, co widać na
    > przykładzie i czego podważyć się nie da.

    VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
    VVVVVVVVVVVVVVV

    No pewnie że tak. Dokładnie tak jak napisałem. To dlaczego w Twoim
    obrazku, którego używasz jako dowodu na brak odpowiedniego pogorszenia
    jakości (realnego obrazka, nie testowych faktur), tak _NIE_ _JEST_?

    VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
    VVVVVVVVVVVVVVV

    > Tu teoria napisana przez mądrzejszych ode mnie:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/YUV#Y.27UV422_to_RGB888
    _conversion
    ^^^
    Jak sam, mam nadzieję, widzisz ("422"), akurat ten akapit nie jest na
    temat (podkreśliłem ze względu na Twoje problemy ze wzrokiem). Spróbuj
    może tu:

    http://en.wikipedia.org/wiki/YUV#Y.27UV420p_.28and_Y
    .27V12_or_YV12.29_to_RGB888_conversion
    ^^^

    BTW są aparaty/kamery video, które potrafią zrobić H.264 w YUV422.
    Raczej nie tzw. "amatorskie".

    > Może już czas podkulić ogon i zakończyć bezzasadne czepialstwo?

    No pewnie Einsteinie, od dawna to sugerowałem.

    Tak w ogóle, niekoniecznie osobiście dla Ciebie: utrata informacji przy
    konwersji RGB->YUV420 (oraz podobnych, tzn. takich, które redukują
    rozdzielczość chrominancji) jest zależna przede wszystkim od tego, ile
    mamy i potrzebujemy tej informacji, oraz jaka jest docelowa
    rozdzielczość. Jeśli informacji potrzebujemy dużo mniej niż docelowa
    rozdzielczość, to utrata jakośći z tym związana jest mała (np. gdybyśmy
    konwertowali typowy obrazek 36 MPix do druku na A4). Im mniejsza
    rozdzielczość docelowa i im większe wymagania jakościowe, tym efekt jest
    gorszy. Np. przy konwersji 1920x1080 z RGB (lub np. YUV444) do YUV420
    efekt jest wredny "fotograficznie", ale nie jest wielkim problemem
    w przypadku filmu oglądanego na monitorze/TV.
    W przypadku PAL (720x576 lub 704x576, pomijam P/I) efekt zaczyna robić
    się widoczny (a czasem tylko dość wredny) także w zastosowaniach
    telewizyjnych. Typowo nie jest to jednak tragedia, natomiast jeśli
    potraktujemy to jako zdjęcie, to już niestety jest źle.
    W rozdzielczości mniejsze niż PAL nie wnikam, bo w praktyce nikt tego do
    podobnych zastosowań od dawna nie używa.

    Wiesz już dlaczego pytałem o rozdzielczość (1920x1200) i jak ją
    uzyskałeś?

    Jeśli to jest trudne, to może posłużę się analogią: Informacja o kolorze
    ma swoją charakterystykę częstotliwościową podobnie jak dźwięk.
    Zmniejszenie częstotliwości próbkowania dźwięku ze 192 kHz do 96 kHz nie
    jest słyszalne (przynajmniej przeze mnie). Przy redukcji 48 kHz ->
    24 kHz wytniesz część wysokich tonów, ale wciąż nawet jakaś tam muzyka
    nie będzie brzmiała tragicznie (subiektywnie, ktoś może się nie
    zgodzić). Zredukuj teraz z telefonicznych 8 kHz do 4 kHz i bedziesz miał
    porażkę.

    Tak samo jest także z rozdzielczością bitową (np. przetworników).
    24 -> 12 bitów w audio - niewielka różnica (pod warunkiem sensownego
    poziomu sygnału). 8 bitów (kiedyś robiliśmy do pecetów takie proste
    DACe "Covox") -> 4 bity = porażka.

    To są truizmy dla osób, które zajmują się zawodowo (zresztą nieco
    bardziej na serio amatorsko także) dźwiękiem i obrazem cyfrowym, ale
    zdaję sobie sprawę, że wiele innych osób może tego nie rozumieć.
    --
    Krzysztof Halasa