  • 101. Data: 2010-05-10 18:10:52
    Temat: Re: kto ma rację?
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Artur Maśląg w <news:hs99ro$1vc$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    ^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > 4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany
    > ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który
    > zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

    > Z geometrii jasno widać, że lewy pas ma kontynuację, prawy zaś zanika.

    Ależ podkreśliłem specjalnie tłumaczenie o stosunku do osi i krawędzi.

    > Stąd też pierwszeństwo ma ten z lewego, ponieważ nadal się porusza
    > swoim pasem - ten z prawej chce na niego wjechać.

    Bo porusza się nie zmieniając położenia w stosunku do osi (wyznaczonej
    znakiem na jezdni). Ten z prawej też porusza się nie zmieniając położenia w
    stosunku do krawędzi jezdni (krawężnik + P-7a).

    <http://bp0.blogger.com/_Pd3urxu34tE/R3Ofn1nMgmI/AAA
    AAAAAAA8/_JPvyVd9rY8/s1600-h/IMG_0151.jpg>
    Zamiast P-7a wystarczyłoby wymalować P-17 i już by ten z lewej nie zmieniał
    pasa ani w stosunku do osi ani w stosunku do krawędzi jezdni ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 102. Data: 2010-05-10 18:23:13
    Od: Olek <a...@d...pl>

    W dniu 2010-05-10 10:44, krzysiek82 pisze:
    > witajcie
    > jest sobie następująca sytuacja, jest droga po jednym pasie w danym
    > kierunku. Zatrzymuje się na światłach blisko prawej krawędzi jezdni.
    > Obok staje inne auto, ruszam jestem już w 3/4 skrzyżowania i nagle
    > słyszę klakson. Za skrzyżowaniem facet wyskakuje z auta strzela
    > paragrafami, że tak nie można że mu drogę zajechałem itp itd. Ja
    > oczywiście się uśmiechnąłem i przekazałem serdeczne pozdrowienia
    > bo przecież mogłem jechać na wprost i nikomu drogi nie zajechałem, a to
    > że droga się zwężała za skrzyżowaniem to już inna kwestia. Cały czas
> [...]

    jeśli są dwa pasy ruchu przed, a jeden za skrzyżowaniem, to
    przepuszczasz auta jadące na wprost, jeśli jesteś na pasie, który się
    kończy.
    Innymi słowy - jeżeli ustawiają się dwa auta przed skrzyżowaniem, a za
    skrzyżowaniem jest jeden pas i jesteś zmuszony zmienić pas, by za
    skrzyżowaniem jechać na wprost, to musisz ustąpić pierwszeństwa
    pojazdom, które nie są zmuszone do zmiany pasa.

  • 103. Data: 2010-05-10 18:26:03
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 10 May 2010 18:01:34 +0200, w <4be82ddc$1@news.home.net.pl>, LEPEK
    <gdzies@wsi> napisał(-a):

    > Ale to już nadużycie:
    > "Inaczej ma się sprawa, gdy linia przerywana rozdzielająca dwa pasy
    > ruchu się kończy, a jezdnia zwęża. W tym przypadku pierwszeństwo ma
    > pojazd jadący przy prawej krawędzi jezdni zgodnie z zasadą ruchu
    > prawostronnego."
    > A jak brzmi zasada ruchu prawostronnego? Ano "Kierującego pojazdem
    > obowiązuje ruch prawostronny." oraz "Kierujący pojazdem jest obowiązany
    > jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na
    > jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa" Nie
> [...]

    Bo powinien napisać "zgodnie z regułą prawej ręki" i nie byłoby problemu.

  • 104. Data: 2010-05-10 18:32:47
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2010-05-10 18:10, 'Tom N' pisze:

    > Ależ podkreśliłem specjalnie tłumaczenie o stosunku do osi i krawędzi.

    Wiem o co Tobie chodziło, ale zmianę pasa/kierunku ruchu jak
    najbardziej wykonuje ten z prawego pasa - to jest nawet zapisane
    w Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym.

    > Bo porusza się nie zmieniając położenia w stosunku do osi (wyznaczonej
    > znakiem na jezdni).

    Nie tylko - on nie zmienia również kierunku/pasa ruchu :)

    > Ten z prawej też porusza się nie zmieniając położenia w
    > stosunku do krawędzi jezdni (krawężnik + P-7a).

    Dobrze dobrze - skręca jak byk, by wjechać na lewy pas :)

> [...]
    > Zamiast P-7a wystarczyłoby wymalować P-17 i już by ten z lewej nie zmieniał
    > pasa ani w stosunku do osi ani w stosunku do krawędzi jezdni ;-)

    Mogę tylko powtórzyć, że dobrze by było, gdyby drogi miały stosowne
    oznakowanie, a nie pozostawiały kierowcom zbyt dużą dowolność
    interpretacyjną w takich sytuacjach - to, że sporo kierowców porusza
    się niezgodnie z PoRD oraz z Konwencją wiedeńską jest dla mnie
    oczywiste - do tego jeszcze regularnie twierdzą, że jeżdżą poprawnie :)

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 105. Data: 2010-05-10 18:34:53
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    (...)
    > Tylko te zasady muszą być spójne i jasne przynajmniej dla większości.

    A i owszem - stąd też można się pozbyć wielu zapisów z PoRD.
    W szczególności dopuszczenie wyprzedzania z prawej strony, co jest
    swoistym ewenementem na skalę przynajmniej europejską i przyczyną
    wielu wypadków.

    > Ale nie jest...

    Ano nie jest, ale nawet dowolny kodeks drogowy tego typu spraw nie
    rozwiąże, jeżeli kierowcy będą stawiani przed zagadkami, o których
    nikomu się nie śniło wcześniej, nie mówiąc o tym, że często są źle
    szkoleni i interpretują sobie na swoją korzyść (a co).

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 106. Data: 2010-05-10 18:41:38
    Od: "arek.pp" <a...@o...pl>

    On 10 Maj, 17:52, Artur Maśląg <f...@p...com> wrote:

    > Przykro mi, ale to nieprawda. Znajdź mi przepis, który tak mówi.

    Nie cytuję przepisu. Chodzi jedynie o to, ze jezeli jadą dwa pojazdy
    obok siebie, to ten z lewej nie moze wjechac na prawy pas spychając
    jadących tym pasem (wydzielonym farbą lub myślowo).

    > Tak? Niby dlaczego? Jakoś związku nie widzę.

    No ale tak by było, jezeli twierdzisz ze jazda swoim pasem nie daje ci
    pierwszenstwa!

    > Dawaj stosowne przpisy.

    Daj spokój - to kanon. Moze ty podaj przepis, który mówi, ze ci
    zjezdzający z lewego mają pierwszenstwo.

    > To się popisałeś, bez grama argumentacji :)

    Dac przykład? Oto stoimy na skrzyzowaniu - ja i ty. Ja na prawym, ty
    na lewym pasie. Za skrzyzowaniem droga sie zweza - tak symetrycznie i
    powoli. Ruszamy razem, jedziemy obok siebie i ty zaczynasz trabic
    spychając mnie na chodnik, bo uswiadamiasz sobie, ze jedziesz juz na
    "przeciwnym" pasie. Po prostu chamstwo i nieodpowiedzialnosc.

    Naprawdę EOT bo nie ma z kim i o czym gadac...
    Po prostu tragedia... :(

  • 107. Data: 2010-05-10 18:52:49
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2010-05-10 18:41, arek.pp pisze:
    (...)

    > Nie cytuję przepisu. Chodzi jedynie o to, ze jezeli jadą dwa pojazdy
    > obok siebie, to ten z lewej nie moze wjechac na prawy pas spychając
    > jadących tym pasem (wydzielonym farbą lub myślowo).

    Widzę, że coś wymyślasz, by nie podać przepisu, który by uzasadniał
    Twoje wcześniejsze twierdzenie.

    > No ale tak by było, jezeli twierdzisz ze jazda swoim pasem nie daje ci
    > pierwszenstwa!

    A gdzie niby coś takiego twierdziłem?

    > Daj spokój - to kanon.

    Kanon czego? Jeszcze raz grzecznie proszę o przepisy, które
    uzasadniają Twoje wcześniejsze (i podkreślone) stwierdzenie.

    > Moze ty podaj przepis, który mówi, ze ci
    > zjezdzający z lewego mają pierwszenstwo.

    Widzisz, problem polega na tym, że ja nic takiego nie twierdziłem,
    więc nie bardzo widzę podstawy do udowadniania Twojej tezy
    przedstawionej powyżej.

> [...]
    > spychając mnie na chodnik, bo uswiadamiasz sobie, ze jedziesz juz na
    > "przeciwnym" pasie. Po prostu chamstwo i nieodpowiedzialnosc.

    LOL - wymyśliłeś tę historię na poczekaniu, by usprawiedliwić braki
    w wychowaniu? Jakby to powiedzieć - ten przykład ma się nijak do
    omawianej sytuacji.

    > Naprawdę EOT bo nie ma z kim i o czym gadac...
    > Po prostu tragedia... :(

    To fakt, tragedia. Przyłazi jakiś anonimowy troll, obraża interlokutora
    bez grama rzeczowej argumentacji, po czym stwierdza, że nie ma z kim
    i o czym gadać.

    Życzę powodzenia :)

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 108. Data: 2010-05-10 18:57:29
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 10 May 2010 18:32:47 +0200, w <hs9cgt$bfk$1@inews.gazeta.pl>, Artur Maśląg
    <f...@p...com> napisał(-a):

    > Nie tylko - on nie zmienia również kierunku/pasa ruchu :)

    Najwyraźniej to takie specjalna droga i magiczne skrzyżowanie.
    Przed nim są pasy prawy i lewy, a za skrzyżowaniem -- już tylko lewy :).

  • 109. Data: 2010-05-10 19:04:03
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2010-05-10 18:57, r...@k...pl pisze:

    > Najwyraźniej to takie specjalna droga i magiczne skrzyżowanie.

    Ani ona specjalna, ani skrzyżowanie magiczne.

    > Przed nim są pasy prawy i lewy, a za skrzyżowaniem -- już tylko lewy :).

    Wiele jest takich sytuacji - nie tylko na skrzyżowaniach.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 110. Data: 2010-05-10 19:15:00
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Feniks" <F...@n...ma.maila> napisał w wiadomości

    > Bez znaczenia czy ulica jest dużo czy nieco węższa, ważne czy pas ruchu
    > jest kontynuowany.

    Znaczenie ma jedna rzecz - czy były WYRAŹNIE wyznaczone w jakikolwiek sposób
    dwa pasy ruchu.
    Jeśli nie były - to przyjmujesz, że droga jest jednopasmowa. Szerokość drogi
    nie ma tutaj nic do rzeczy - pasy są albo w jakiś sposób wyznaczone, albo
    jest jeden pas.
    W takiej sytuacji masz obowiązek trzymać się PRAWEJ strony drogi.
    Zawinił kierowca samochodu, który pojechał lewą stroną.

    Jurand.