  • 181. Data: 2010-05-12 09:05:01
    Temat: Re: kto ma rację?
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    news:100511.211840.pms.1948@int.dyndns.org.invalid..
    .

    > Póki co to Ty masz w tym wątku problemy z tym o czym jest dyskusja, czyli
    > nieoznaczonymi znakami na jezdnia pasami ruchu, z definicją pasa ruchu.

    > To jest przykład Twoich umiejętności czytania.

    > A to jest kolejny. Pewnie nie raczyłeś przeczytać tego:
    > <http://krzyskoda.blogspot.com/2007/12/pocztek-skrzy
    owania.html>ze
    > szczególnym naciskiem na:
    > "Zmiana pasa ruchu polega na zmianie położenia pojazdu w
    > stosunku do krawędzi lub osi jezdni przy utrzymaniu ruchu na tej samej
    > jezdni. Jest to zmiana podłużnego pasa jezdni wystarczającego do ruchu
    > jednego rzędu pojazdów wielośladowych"- Pr. Prob. R. D. W Kotowski
    > komentarz
    > C.H.Beck str193 zd.28."
    >
    > Może poproś kogoś, kto się zna, o weryfikację Twoich poglądów -- albo
    > pochwal się chociaż swoimi publikacjami w temacie...

    To może weź sobie przeczytaj cały ten blog, do którego dałeś linka.
    Argumentacja tam zawarta przedstawia poglądy dwóch stron, z których jedna
    twierdzi, że pierwszeństwo mają pojazdy na lewym pasie, druga, że na prawym.
    I jakie z tego wyciągnąć możemy wnioski? Że jest dokładnie jak na PMS.

    Poza tym panowie sami się już zgubili:

    "Zmiana pasa ruchu polega na zmianie położenia pojazdu w stosunku do
> [...]

    Jadę prawą stroną. W którym momencie zmieniam położenie pojazdu w stosunku
    do krawędzi jezdni?

    Poza tym przeczytaj jeden fragment wypowiedzi:

    "Powinno się tu zastosować przepisy o wyprzedzaniu na jezdni z
    niewyznaczonymi pasami ruchu, gdzie jak wiadomo z mocy art. 24 ust. 3
    kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej
    strony wyprzedzanego pojazdu."

    Masz drogę z niewyznaczonymi pasami ruchu. Jeśli więc ja będę jechał pasem
    prawym, a ty lewym, to w świetle przepisów będziesz wykonywał manewr
    wyprzedzania, jadąc szybciej ode mnie. I teraz cała argumentacja, że to
    wyprzedzaniem nie jest, opiera się na tym, że
    Pan Krzysztof przekonuje wszystkich, że niewyznaczone pasy ruchu muszą być
    proste jak strzała. A czy to warunkują jakieś przepisy? NIE.

    A teraz obalę Ci za jednym zamachem wszystkie pierdołowate teorie, dotyczące
    tego, że jadący z lewej strony ma tam pierwszeństwo.

    1. Nadrzędną zasadą ruchu prawostronnego jest to, że jako kierowca masz
    obowiązek trzymania się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Czyli w
    przypadku gdy na drodze masz 2 pasy ruchu - to jedziesz prawym pasem, a
    lewym... wyprzedzasz. Bo do tego ten pas w takiej sytuacji służy - inna
    jazda jest łamaniem przepisu o obowiązku poruszania się przy prawej
    krawędzi.

    2. Jadąc w tym miejscu pasem LEWYM dokonujesz wg przepisów KD manewru
    wyprzedzania - a więc zobowiązany jesteś do zachowania szczególnej
    ostrożności i to jego obowiązkiem jest tak ten manewr wykonać, aby nie
    utrudnić nim jazdy pojazdowi wyprzedzanemu - który ZGODNIE Z PRZEPISAMI
    będzie jechał cały czas wzdłuż prawej krawędzi jezdni.

    3. Nie ma żadnego przepisu, który w przypadku występowania drogi z pasami
    nieoznaczonymi definiuje, który pas zanika w momencie wystąpienia
    przewężenia. Można sobie tworzyć teorie, że pasy powinny być proste, ale nie
    mają one żadnego podparcia w obowiązujących przepisach. Dlatego też JEDYNYM
    przepisem, który możesz tutaj zastosować, jest obowiązek ruchu
    prawostronnego oraz zasada prawej ręki.

    4. Zasada prawej ręki uczy, że w przypadku, gdy znaki nie stanowią wyraźnie
    o pierwszeństwie któregokolwiek pojazdu w sytuacji "dyskusyjnej" - czyli
    nieoznakowane skrzyżowanie, zajmowanie środkowego pasa ruchu, itp. -
    pierwszeństwo ZAWSZE ma pojazd z prawej strony. Jazda drogą z
    niewyznaczonymi pasami ruchu jest właśnie taką sytuacją dyskusyjną, a w
    szczególności zanikanie któregoś z pasów.

    Cała reszta dywagacji to jest dorabianie sobie własnych teorii na bazie
    dziwnych przeświadczeń, że coś powinno być proste, a nie powyginane.

    Jurand.

  • 182. Data: 2010-05-12 10:03:17
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2010-05-12 09:05, Jurand pisze:

> [...]
    >
    > Cała reszta dywagacji to jest dorabianie sobie własnych teorii na bazie
    > dziwnych przeświadczeń, że coś powinno być proste, a nie powyginane.

    Amen, zapytalem o to wczoraj dwoch swiezo przegzaminowanych kandydatow
    na instruktorow jazdy (obaj zdali egzaminy - jeden w wrocku, drugi w
    lublinie czy gdzies tam). Obaj potwierdzili w/w teorie.
    Oczywiscie dalej mozna sie spierac, ze policja sie nie zna, instruktorzy
    sie nie znaja i nalezy przy pomocy laserowego wskaznika oznaczac czy to
    moj pas zanika czy sasiada z lewej...

    --
    jarek

  • 183. Data: 2010-05-12 10:24:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jurand pisze:

    > 1. Nadrzędną zasadą ruchu prawostronnego jest to, że jako kierowca masz
    > obowiązek trzymania się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Czyli w

    Dosłownie: _możliwie_ blisko prawej krawędzi. Jak wiedziesz np. kobietę
    w zaawansowanej ciąży, prawy pas jest dziurawy jak 1000 nieszczęść a
    lewy jest OK - masz alibi na jechanie lewym.

    > przypadku gdy na drodze masz 2 pasy ruchu - to jedziesz prawym pasem, a
    > lewym... wyprzedzasz. Bo do tego ten pas w takiej sytuacji służy - inna

    Brednie.

    > jazda jest łamaniem przepisu o obowiązku poruszania się przy prawej
    > krawędzi.

    Z reguły tak, ale nie oznacza to automatycznie wyprzedzania. W
    szczególności: ruch dwóch kolumn pojazdów obok siebie nie jest
    wyprzedzaniem z definicji (patrz: Konwencja Wiedeńska).

> [...]
    > utrudnić nim jazdy pojazdowi wyprzedzanemu - który ZGODNIE Z PRZEPISAMI
    > będzie jechał cały czas wzdłuż prawej krawędzi jezdni.

    Brednie. Przeczytaj sobie definicję wyprzedzania.

> [...]
    > nie mają one żadnego podparcia w obowiązujących przepisach. Dlatego też
    > JEDYNYM przepisem, który możesz tutaj zastosować, jest obowiązek ruchu

    O, tutaj wreszcie zaczynasz pisać z sensem.

> [...]
    > drogą z niewyznaczonymi pasami ruchu jest właśnie taką sytuacją
    > dyskusyjną, a w szczególności zanikanie któregoś z pasów.

    Nie musisz nawet za bardzo kombinować: jest przepis o pierwszeństwie w
    przypadku wjeżdżania dwóch pojazdów z innych pasów na pas środkowy.

    Ale uwaga: parę lat temu było odwrotnie!

  • 184. Data: 2010-05-12 13:39:19
    Od: marjan <k...@g...com>

    W dniu 10.05.2010 10:44, krzysiek82 pisze:
    > witajcie
    > jest sobie następująca sytuacja, jest droga po jednym pasie w danym
    > kierunku. Zatrzymuje się na światłach blisko prawej krawędzi jezdni.
    > Obok staje inne auto, ruszam jestem już w 3/4 skrzyżowania i nagle
    > słyszę klakson. Za skrzyżowaniem facet wyskakuje z auta strzela
    > paragrafami, że tak nie można że mu drogę zajechałem itp itd. Ja
    > oczywiście się uśmiechnąłem i przekazałem serdeczne pozdrowienia
    > bo przecież mogłem jechać na wprost i nikomu drogi nie zajechałem, a to
    > że droga się zwężała za skrzyżowaniem to już inna kwestia. Cały czas
> [...]

    To nie Ty niegdyś mówiłeś, że masz rejestrator i wszystko nagrywasz?
    Jeśli to była prawda, to po prostu wrzuć filmik z tamtego przejazdu,
    albo nagraj nowy jadąc tym odcinkiem - to może wiele wyjaśnić :)

    --
    Pozdrawiam serdecznie, Fiat Punto mk1 '99
    Mariusz [marjan] Morycz Uniden 520 + President Indiana

  • 185. Data: 2010-05-13 03:07:44
    Od: Rafał Grzelak <n...@d...com>

    marjan wrote:

    > To nie Ty niegdyś mówiłeś, że masz rejestrator i wszystko nagrywasz?
    > Jeśli to była prawda, to po prostu wrzuć filmik z tamtego przejazdu,
    > albo nagraj nowy jadąc tym odcinkiem - to może wiele wyjaśnić :)

    Pewnie skasowal na wypadek, gdyby to jednak on sam zlamal przepisy... :>

    --
    Pozdrawiam, Rafał.
    rg[na]skrzynka[kropka]pl

  • 186. Data: 2010-05-16 01:41:03
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 10 Maj, 11:44, "Feniks" <F...@n...ma.maila> wrote:

    > To bez znaczenia jeśli twój pas się kończył, była to zmiana pasa ruchu więc
    > nie ustąpiłeś pierwszeństwa temu co był już na lewym pasie.

    Jeżeli przed skrzyżowaniem były dwa pasy a za tylko jeden to z tego
    opisu nie wynika komu się ten pas skończył.
    Na tym etapie można zakończyć postępowanie i je umrzyć. Albo
    przeprowdzić wizję lokalną.