    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 31 Jan 2014 09:41:06 -0800 (PST)
    Subject: Re: kompilowanie jezyków skryptowych
    From: g...@g...com

    W dniu piątek, 31 stycznia 2014 00:39:22 UTC+1 użytkownik firr napisał:
    > nie wiem czy dany program w jezyku skryptowym zasadniczo
    > mozna skompilowac czy tez nie (zasadniczo chyba powinno byc mozna,

    zasadniczo mozna. jest nawet bardzo ladny wynik teoretyczny,
    ktory mowi, ze jezeli mamy do dyspozycji tzw. czesciowy
    ewaluator dla danego jezyka oraz interpreter tego jezyka,
    to mozemy "za darmo" uzyskac kompilator (nazywa sie to
    "projekcja futamury")

    > w sumie nie wiem czy powinienem sie poduczyc moze
    > ytoche ktoregos z tych jezyków skryptowych, javascript
    > python albo lua pewnie :U szkoda ze nie
    > maja chyba kompilatorów bo pewnie wtedy bardziej
    > by mi sie podobały

    scisle rzecz biorac, wiekszosc uzywanych wspolczesnie
    implementacji javascriptu jest kompilowana. Wprawdzie
    nie bezposrednio do kodu maszynowego, ale do maszyny
    wirtualnej, na ktorej jest wykonywany kod bajtowy.

    Dla Pythona rowniez istnieje kompilator JIT o nazwie
    PyPy. Jezeli martwisz sie wydajnoscia, moze zainteresowalby
    Cie jezyk programowania Julia:
    http://julialang.org/
    Wedlug benczmarkow jest wydajnosciowo porownywalny z C,
    i oferuje interfejs FFI do wolania funkcji z bibliotek
    napisanych w C.