  • 1. Data: 2011-04-25 10:20:10
    Temat: jak to jest z dieslami?
    Od: "Kruszynka" <w...@o...pl>

    Witam. Pytanie tak jak w temacie.Chciałem zapytać czy przed i po dłuższej
    podrózy dieslem trzeba oddczekać nim się wyłączy (po podrózy )silnik i
    chwilę odczekać(przed podróżą) nim ruszymy w trasę. Pytam bo na niektórych
    forach dotyczacych silników wysokoprężnych są rózne opinie.Jak to wpływa na
    żywotność silnika?

  • 2. Data: 2011-04-25 10:34:39
    Temat: Re: jak to jest z dieslami?
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Kruszynka" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > forach dotyczacych silników wysokoprężnych są rózne opinie.Jak to wpływa

    Problem nie tkwi w rodzaju w silnika, tylko w obecności turbosprężarki.
    To ona musi się ochłodzić gdy silnik pracuje (inaczej olej nie krąży i może
    się zapiec w turbo, które jest dużo bardziej gorące niż silnik).

  • 3. Data: 2011-04-25 10:35:03
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 25 Apr 2011 10:20:10 +0200, Kruszynka napisał(a):

> [...]
    > forach dotyczacych silników wysokoprężnych są rózne opinie.Jak to wpływa na

    Nie chodzi o diesla, tylko o turbinę, jeżeli to turbodiesel.
    Z ruszeniem nie trzeba czekać, warto tylko delikatniej obchodzić się z
    gazem, zanim się nie nagrzeje.
    Kończąc trasę warto dać mu trochę odetchnąć po pałowaniu, jeżeli takowe
    było. Wjazd na osiedlową drogę i podjazd pod dom z oszczędnym używaniem
    gazu w zupełności wystarczy.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 4. Data: 2011-04-25 10:50:42
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2011-04-25 10:20, Kruszynka pisze:
> [...]
    > forach dotyczacych silników wysokoprężnych są rózne opinie.Jak to wpływa na

    Gdy przejechałem trasę 1700 km jednym ciągiem, to dla żywotności
    silnika, turbosprężarki i wszystkich układów, odczekałem 2 godziny zanim
    wyłączyłem silnik. Może przesadziłem, może nie. Nie wiem, ale
    przezornego pan bog strzeże. Prędkość podróżna dość wysoka, bo autobahn
    i inne między-krajówki. Do 180km/h zwalniałem jak jadłem kanapki i piłem
    herbatkę, a 220-240 leciałem cały czas. To nie jest zbytnio dobre dla
    diesla, ciągle taka wysoka prędkość, dlatego odczekałem 2 godziny.
    Silnik był naprawdę bardzo gorący, każdy plastik rozgrzany do 80 stopni
    :P Ale nie mam żadnych wycieków, ani żadnych problemów z silnikiem.
    Podejrzewam, że nieźle by się narobiło gdybym odczekał tylko minutkę..
    To byłoby zdecydowanie za krótko. Więc spokojnie na wolnych obrotach nie
    wyłączając silnika odczekałem 2 godzinki, ucinając sobie drzemkę. :)

    Także generalnie polecam po podróży odczekać co najmniej kilka minut,
    chyba że prędkość podróżna jest jak polskie realia 60-70 km/h, to
    zbytnio silnika nie nagrzejesz :) Ale kilka minut odczekać zawsze
    trzeba. Po zwykłej jeździe po mieście zawsze czekam minutkę, dwie, w tym
    czasie sprzątam w aucie papierki, zbieram inne rzeczy i jak już wychodzę
    dopiero wyłączam silnik. W ten sposób jeszcze nigdy nie załatwiłem
    żadnej turbosprężarki.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-04-25 10:59:14
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2011-04-25 10:35, Waldek Godel pisze:

    > Z ruszeniem nie trzeba czekać,

    Jak się ma automat, to jest wskazane odczekać. Zwłaszcza gdy minusowa
    temp jest na zewnątrz. Jak jest ciepło, to nie ma obaw, można od razu
    jechać. Ja jednak zawsze wolę chwilę poczekać, dopóki nie usłyszę jak
    obroty spadają do nominalnej wartości.

    > warto tylko delikatniej obchodzić się z
    > gazem, zanim się nie nagrzeje.

    I tu pytanie, dlaczego? Czy mógłby mi ktoś to wytłumaczyć? Zakładamy, że
    jest temp 15 stopni na zewnątrz. Przecież silnik ma wyższą temperaturę
    na samym starcie, tym samym olej jest ciepły. Chodzi tu o głowicę i o
    rozszerzalność cieplną stopów aluminium (kanalików olejowych)?

    > Kończąc trasę warto dać mu trochę odetchnąć po pałowaniu, jeżeli takowe
    > było.

    Tym samym sugerujesz, że jeśli nie pałujesz a utrzymujesz stałą prędkość
    np. 100 km/h, to nie trzeba.

    > Wjazd na osiedlową drogę i podjazd pod dom z oszczędnym używaniem
    > gazu w zupełności wystarczy.

    I tu się zgodzę, nie pałujemy już na swojej dzielnicy :)

  • 6. Data: 2011-04-25 11:04:42
    Od: Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2011-04-25 10:50, Filip KK wrote:

    >odczekałem 2 godziny zanim
    > wyłączyłem silnik.

    LOL :)

  • 7. Data: 2011-04-25 11:05:27
    Od: Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2011-04-25 10:20, Kruszynka wrote:
> [...]
    > forach dotyczacych silników wysokoprężnych są rózne opinie.Jak to wpływa na

    chodzi oczywiście o turbinę i jej wystudzenie po dłuższej jeździe.

  • 8. Data: 2011-04-25 11:06:35
    Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>

    W dniu 2011-04-25 10:50, Filip KK pisze:

    [cut]

    Co to za silnik? Bo jeśli jakiś 4 cylindrowiec o pojemności ~2l to
    latając non stop >200km/h mogłeś zagotować olej i byś ubił turbo+silnik.
    Nie tylko chłodzenie oleju ale przede wszystkim niezagotowanie go,
    wydłuża żywotność turbo i silnika.
    W 1.9TDI zrobionym na 200KM (wtryski, duże turbo) 2-3 śmignięcia non
    stop 230km/h po autostradzie w okolicach Berlina = silnik do remontu,
    widziałem jak typa laweta ściągała a później gadałem z tunerem
    odpowiedzialnym za ten samochód.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciek

  • 9. Data: 2011-04-25 11:21:14
    Od: "jerzy.n" <j...@t...de>

    Użytkownik "Maciej Browarczyk" <m...@N...org> napisał w
    wiadomości news:ip3diq$56d$1@node2.news.atman.pl...
    2-3 śmignięcia non
    > stop 230km/h po autostradzie w okolicach Berlina = silnik do remontu,
    > widziałem jak typa laweta ściągała a później gadałem z tunerem
    > odpowiedzialnym za ten samochód.
    No faktycznie bez głowy te niemiaszki bo pozwalają jeździć takimi
    szybkościami.Mam przyjemność czasami jeździć Adi A-6 2,7 TDI i śmigam ile
    tylko można i jakis sensacji nie widzę ...

  • 10. Data: 2011-04-25 11:23:10
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

> [...]

    > forach dotyczacych silników wysokoprężnych są rózne opinie.Jak to wpływa na

    To nie kwestia samego silnika, a tego, czy ma turbosprężarkę.
    Jeśli ma, to istotnie, po jeździe, szczególnie ostrej, warto przez chwilę
    pozwolić silnikowi popracować bez większych obciążeń, żeby się turbina
    wychłodziła, zanim zostanie unieruchomiona. Zapobiega to koksowaniu oleju w
    ułożyskowaniu tejże.
    Co do uruchamiania, to IMO przesada jest czekanie na biegu jałowym.
    Wystarczy w zupełności pamiętać, żeby przez pierwsze kilka minut nie
    obciążać silnika.

    --