    From: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: jak to jest z dieslami?
    Date: Mon, 25 Apr 2011 11:23:10 +0200
    Sender: t...@m...oldfield.org.pl

    Dnia Mon, 25 Apr 2011 10:20:10 +0200, Kruszynka napisał(a):

    > Witam. Pytanie tak jak w temacie.Chciałem zapytać czy przed i po dłuższej
    > podrózy dieslem trzeba oddczekać nim się wyłączy (po podrózy )silnik i
    > chwilę odczekać(przed podróżą) nim ruszymy w trasę. Pytam bo na niektórych
    > forach dotyczacych silników wysokoprężnych są rózne opinie.Jak to wpływa na
    > żywotność silnika?

    To nie kwestia samego silnika, a tego, czy ma turbosprężarkę.
    Jeśli ma, to istotnie, po jeździe, szczególnie ostrej, warto przez chwilę
    pozwolić silnikowi popracować bez większych obciążeń, żeby się turbina
    wychłodziła, zanim zostanie unieruchomiona. Zapobiega to koksowaniu oleju w
    ułożyskowaniu tejże.
    Co do uruchamiania, to IMO przesada jest czekanie na biegu jałowym.
    Wystarczy w zupełności pamiętać, żeby przez pierwsze kilka minut nie
    obciążać silnika.

    --