  • 31. Data: 2011-06-17 08:28:17
    Temat: Re: jak oni to robią ?
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Borys Pogoreło wrote:

    > wpływałoby >> to na obwód opony i drogę jaką pokonuje w ciągu jednego
    > obrotu? Na jeden >> obrót koła będzie ta sama droga (obwód opony).

    > Nie.
    >
    > Panowie, narysujcie to sobie.

    Teoretycznie miałbyś rację... ale nie jeździsz na slikach.

    Klocki na oponie są w pewnych odegłościach od siebie, prawda?
    Mniejsza ilość powietrza powoduje że opona bardziej się ugina i na
    styku z jezdnią klocki bardziej sie do siebie zbliżają - w efekcie
    obwód koła maleje.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 32. Data: 2011-06-17 08:42:34
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2011-06-16 23:52, Borys Pogoreło pisze:

    > Nie.
    >
    > Panowie, narysujcie to sobie.
    >
    > Kiedyś był tu nawet flejm na ten temat:
    > http://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/bro
    wse_frm/thread/7da8b4a293ace550/b77434b70b44cb79

    > I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png

    LOL, naprawdę niezłe, to jest chyba efekt matury giertycha?

    A jak wytłumaczysz takie zjawisko, jak w jednej oponie jest mniej
    powietrza to zaczyna lekko ściągać?

    A.

  • 33. Data: 2011-06-17 08:43:28
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2011-06-16 17:37, Big Jack pisze:
    > W wiadomości
    t.pl

    > ^^^^^
    > obrót oczywiście

    Wzór na obwód koła to w której klasie szkoły podstawowej był wprowadzony?

    A.

  • 34. Data: 2011-06-17 08:48:08
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2011-06-17 07:47, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    odpisać:

    > Znaczy Twoim zdaniem koło pod asfalt wchodzi?
    > LOL !!!!

    A Twoim zdaniem gdzie podziewa się ta zbrojona guma z tego rysunku?:
    http://img13.imageshack.us/img13/1310/kolosg2mod.png

    Ja kiedyś uważałem, że prędkość się nic nie zmieni - teraz (od
    pamiętnego flame już tu linkowanego) uważam że się zmieni, ale
    nieznacznie (z powodu ugięć, "mikro" poślizgów i cholera wie czego
    jeszcze) - zdecydowanie jednak nie w związku ze zmianą promienia i nie o
    tyle co piszesz.

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 35. Data: 2011-06-17 09:04:51
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Big Jack" <a...@b...zz> napisał w wiadomości
    >W wiadomości
    zeta.pl

    > A jeśli się nie zacznie? W sytuacji kiedy oczywistym jest, że obwód koła
    > się nie zmieni, wiedziałem że zacznie się kombinowanie z poślizgami,
    > uślizagami, obrót o 300st do przodu i 15st do tyłu etc ;) W tej sytuacji
    > EOT z mojej strony

    znów błąd w założeniach. Opona w najlepszym wypadku sie pofałduje i obwód po
    bieżniku sie niby nie zmieni, ale całego koła jako takiego owszem.

    ps. jeszcze raz pytam - jak wg Ciebie działa system wykrywania spadku
    cisnienia poprzez czujniki ABS, czyli tak naprawde przez zmiane prędkości
    obrotowej jednego z kół (np. RPA w BMW - nie myl z RDC)

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 36. Data: 2011-06-17 10:10:23
    Od: wit <w...@m...aei.polsl.pl>

    Cavallino <c...@k...pl> wrote:
    > I to nawet gołym okiem idzie stwierdzić.

    To spróbuj stwierdzić nie gołym okiem tylko po prostu sprawdź.

    wit

  • 37. Data: 2011-06-17 10:21:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Massai,

    Friday, June 17, 2011, 8:28:17 AM, you wrote:

> [...]

    > Mniejsza ilość powietrza powoduje że opona bardziej się ugina i na
    > styku z jezdnią klocki bardziej sie do siebie zbliżają - w efekcie

    Na styku odległości między klockami są zawsze takie same - bez względu
    na to, czy styka się klocków 5 czy 10. Argument do bani.

    Zrób to, co ja kiedyś zrobiłem, żeby udowodnić, że różnica jest
    nieistotna:

    Kredą zaznacz na kole i asfalcie znaki naprzeciw siebie. Przetocz
    samochód o 2-3 obroty koła, spuść powietrze (ale zostaw na tyle, żeby
    opony nie zniszczyć) i przetocz samochód z powrotem. U mnie trafiło
    dokładnie w to samo miejsce.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 38. Data: 2011-06-17 10:22:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Arek,

    Friday, June 17, 2011, 8:42:34 AM, you wrote:

    [...]

    > A jak wytłumaczysz takie zjawisko, jak w jednej oponie jest mniej
    > powietrza to zaczyna lekko ściągać?

    Zwiększonymi oporami toczenia - czy to nie jest oczywiste? Choć już tu
    jeden twierdził, że na flaku z przodu 100km.h jechał Poldkiem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 39. Data: 2011-06-17 10:23:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Arek,

    Friday, June 17, 2011, 8:43:28 AM, you wrote:

    > Wzór na obwód koła to w której klasie szkoły podstawowej był wprowadzony?

    A Twoim zdaniem koło samochodowe jest tym przypadkiem, który opisuje
    wzór z podstawówki? Gratuluję wyobraźni...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 40. Data: 2011-06-17 10:52:28
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 17 Jun 2011 08:42:34 +0200, Arek napisał(a):

    > LOL, naprawdę niezłe, to jest chyba efekt matury giertycha?

    Niestety nie, sami starzy grupowicze mają problem z ogarnięciem tego.

    To może jeszcze zapytam o samolot na taśmociągu?

    > A jak wytłumaczysz takie zjawisko, jak w jednej oponie jest mniej
    > powietrza to zaczyna lekko ściągać?

    A jaki opór stawia gnąca się, gruba guma?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl