-
41. Data: 2011-06-17 10:53:28
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Fri, 17 Jun 2011 07:30:21 +0200, MarcinJM napisał(a):
>> I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png
>
> Ja tam wiem tylko, ze jak mi sie dyfer zaczyna odzywac przy jezdzie na
> wprost to czas sprawdzic cisnienie, bo w ktoryms kole ubylo.
> Znaczy: kola nie poruszaja sie z jednakowymi obrotami.
Nie, koła nie poruszają się z jednakowymi oporami toczenia. Auto ma zamiar
skręcać, bo ma większy opór z jednej strony.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
42. Data: 2011-06-17 10:54:37
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Fri, 17 Jun 2011 07:47:03 +0200, Cavallino napisał(a):
>> I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png
>
> Znaczy Twoim zdaniem koło pod asfalt wchodzi?
> LOL !!!!
"Prawdziwy" obwód koła - tak, "wchodzi" pod asfalt. Na flaku jedziesz po
płaszczyźnie będącej pod poziomem asfaltu. Niszcząc sobie dodatkowo oponę.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
43. Data: 2011-06-17 10:56:32
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 10:23, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello Arek,
>
> Friday, June 17, 2011, 8:43:28 AM, you wrote:
>
>>>> Nawet jak będzie kwadratem, to obwód będzie ten sam. Na jeden obwód
>>> ^^^^^
>>> obrót oczywiście
>> Wzór na obwód koła to w której klasie szkoły podstawowej był wprowadzony?
>
> A Twoim zdaniem koło samochodowe jest tym przypadkiem, który opisuje
> wzór z podstawówki? Gratuluję wyobraźni...
Sobie pogratuluj, skoro dostrzegasz w kole samochodowym jakiś
nieziemskich właściwości fizycznych.
A może to zależy od producenta, np. koła w niemieckich samochodach są
całkiem pospolite, ale już np. we francuskich nie? To może tak być, bo
ja mam niemiecki i jak jest mniej powietrza to obwód się zmienia. Co
jest dla mnie oczywistą oczywistością.
A.
-
44. Data: 2011-06-17 10:59:03
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Fri, 17 Jun 2011 06:28:17 +0000 (UTC), Massai napisał(a):
> Klocki na oponie są w pewnych odegłościach od siebie, prawda?
> Mniejsza ilość powietrza powoduje że opona bardziej się ugina i na
> styku z jezdnią klocki bardziej sie do siebie zbliżają - w efekcie
> obwód koła maleje.
Teraz to już wymyślasz. Niby jak?
Zróbcie test RoMana i wszystko będzie jasne.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
45. Data: 2011-06-17 11:05:15
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Fri, 17 Jun 2011 10:56:32 +0200, Arek napisał(a):
> A może to zależy od producenta, np. koła w niemieckich samochodach są
> całkiem pospolite, ale już np. we francuskich nie? To może tak być, bo
> ja mam niemiecki i jak jest mniej powietrza to obwód się zmienia. Co
> jest dla mnie oczywistą oczywistością.
"Intuicja" to najgorszy przyrząd pomiarowy.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
46. Data: 2011-06-17 11:06:47
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
news:itdu7p$uqe$1@news.dialog.net.pl...
> Opona będzie miała praktycznie taki sam obwód.
(...)
nie wiem czy czytasz cały wątek, czy tylko fragment, wiec przypomne jedną
dość istotną rzecz - częsc samochodów bada cisnienie w oponach na podstawie
odczytów z czujników ABS, które mierzą ... spadki prędkości poszczególnych
kół... wiec nie ma co teoretyzować tylko po prostu przyjąc do wiadomości.
Nie są do specjalnie dokładne systemy, ale działają (choć mają problemy z
runflatami)
ps. dla ułatwienia np. system RPA w BMW (nie mylić z RDC)
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
-
47. Data: 2011-06-17 11:09:19
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 10:22, RoMan Mandziejewicz pisze:
> [...]
>
>> A jak wytłumaczysz takie zjawisko, jak w jednej oponie jest mniej
>> powietrza to zaczyna lekko ściągać?
>
> Zwiększonymi oporami toczenia - czy to nie jest oczywiste?
Jeżeli ściąga w jakąś stronę to możliwości są dwie:
1. Ta sama prędkość obrotowa, a różne obwody
2. Takie same obwody a różna prędkość obrotowa
Reasumując: Ty twierdzisz, że mimo zmiany promienia obwód pozostaje ten
sam a koło się wolniej kręci i hamując pojazd zmienia jego trakcję, a ja
obstawiam, jednak pkt. 1 - który nadal jest dla mnie bardziej oczywisty.
Pozdrawiam,
A.
-
48. Data: 2011-06-17 11:10:58
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 11:05, Borys Pogoreło pisze:
> Dnia Fri, 17 Jun 2011 10:56:32 +0200, Arek napisał(a):
>
>> A może to zależy od producenta, np. koła w niemieckich samochodach są
>> całkiem pospolite, ale już np. we francuskich nie? To może tak być, bo
>> ja mam niemiecki i jak jest mniej powietrza to obwód się zmienia. Co
>> jest dla mnie oczywistą oczywistością.
>
> "Intuicja" to najgorszy przyrząd pomiarowy.
Zgadzam się, dlatego bardziej mnie przekonuje teoria + praktyka. Niż
luźne gdybanie, o wirtualnej odległości od asfaltu, wpływie odległości
klocków itp.
A.
-
49. Data: 2011-06-17 11:38:11
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>
On 2011-06-17 10:21, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Kredą zaznacz na kole i asfalcie znaki naprzeciw siebie. Przetocz
> samochód o 2-3 obroty koła, spuść powietrze (ale zostaw na tyle, żeby
> opony nie zniszczyć) i przetocz samochód z powrotem. U mnie trafiło
> dokładnie w to samo miejsce.
Spuść powietrze z _obu_ kół na jednej osi - wynik Cię zadziwi :-)
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
50. Data: 2011-06-17 11:38:14
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: wit <w...@m...aei.polsl.pl>
Arek <a...@a...pl> wrote:
> LOL, naprawdę niezłe, to jest chyba efekt matury giertycha?
>
> A jak wytłumaczysz takie zjawisko, jak w jednej oponie jest mniej
> powietrza to zaczyna lekko ściągać?
A jak wjedziesz jednym kołem w kałużę i Cię ściąga w bok, to zmienia się pod
kałużą obwód planety czy koła, czy jeszcze jakiś inny? Zapytaj Giertycha.
Otóż zmieniają się Opory toczenia.
wit