-
21. Data: 2011-06-16 22:40:29
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Big Jack" <a...@b...zz> napisał w wiadomości
news:4dfa22ee@news.home.net.pl...
>W wiadomości
> news://news-archive.icm.edu.pl/itd4q5$9in$1@inews.ga
zeta.pl
> *pablo eldiablo* napisał(-a):
>
>> obwod bieznika pozostaje ten sam, ale obwod opony nie jest wtedy
>> okregiem, promien obrotu jest mniejszy = faktyczny obwod kola jest
>> mniejszy niz na napompowanych do prawodlowego cisnienia oponach...
>
> Nawet jak będzie kwadratem, to obwód będzie ten sam. Na jeden obwód koła
> kolistego albo kwadrtowego przypadnie ta sama droga.
ciekawe jak więc czujniki ABS odkrywają w wielu samochodach spadek cisnienia
w ogumieniu...
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
-
22. Data: 2011-06-16 22:41:53
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Big Jack" <a...@b...zz> napisał w wiadomości
news:4dfa6773$1@news.home.net.pl...
>W wiadomości
> news://news-archive.icm.edu.pl/itdm6f$ogp$1@news.one
t.pl
> *pavellz* napisał(-a):
>
>> Ejże, oś koła przybliża się przecież ku ziemi...
>
> Zły tok rozumowania. A jakby oś była osadzona mimośrodowo, to wpływałoby
> to na obwód opony i drogę jaką pokonuje w ciągu jednego obrotu? Na jeden
> obrót koła będzie ta sama droga (obwód opony). Proponuję przeprowadzić
> prosty eksperyment. Zmierzyć drogę jaką pokona koło w czasie jednego
> obrotu (albo znacznie więcej żeby zmniejszyć błąd pomiaru) kiedy jest
> napompowane i kiedy jest bez powietrza. Nie widzę powodu dla którego
> przybliżenie się osi obrotu do podłoża miałoby skrócić bądź wydłużyć obwód
> opony.
Tylko opona nie jest rozciągliwa... i zaczyna sie poślizg.
ps. poza tym tak jak wyżej - poczytaj o ABSowym odczycie spadku cisnienia w
oponach np. BMW - system RPA (nie mylić z radiowymi czujnikami RDC)
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
-
23. Data: 2011-06-16 23:52:35
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Thu, 16 Jun 2011 22:39:40 +0200, Cavallino napisał(a):
>> Zły tok rozumowania. A jakby oś była osadzona mimośrodowo, to wpływałoby
>> to na obwód opony i drogę jaką pokonuje w ciągu jednego obrotu? Na jeden
>> obrót koła będzie ta sama droga (obwód opony).
>
> No co Ty gadasz?
> Jak masz flaka to zmienia Ci się promień koła, tak czy nie?
Nie.
Panowie, narysujcie to sobie.
Kiedyś był tu nawet flejm na ten temat:
http://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/bro
wse_frm/thread/7da8b4a293ace550/b77434b70b44cb79
I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
24. Data: 2011-06-16 23:57:24
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> No co Ty gadasz?
> Jak masz flaka to zmienia Ci się promień koła, tak czy nie?
W zasadzie nie, ale... (dalej)
> A wraz z nim zmienia Ci się jego rzeczywisty obwód.
Jak wyżej.
> Ale nie obwód opony jest istotny, tylko ilość obrotów koła przy takiej
> samym przebytym dystansie.
> A ta ilość musi wzrosnąć, matematyka jest nieubłagana.
Matematyka tak, ale z fizyką to już nie poszło...
>
> Załóżmy że koło ma promień 50 cm.
> Wtedy po obwodzie ma ma 3,15 m.
> Gdy stoi na flaku i opona ugina się powiedzmy o 2 cm, czyli o tyle
> zmniejsza się rzeczywisty promień koła, to jego obwód ma 3,01 m
Niezupełnie, o tyle się przemieszcza. Robisz po prostu większe
odsunięcie osi piasty od _teoretycznej_ osi opony. Piszę teoretycznej,
bo nigdy nie jest idealnie okrągła.
>
> Czyli 5% mniej.
> I o tyle przekłamie licznik.
Nic z tych rzeczy.
Opona będzie miała praktycznie taki sam obwód. Zmianie ulegnie ciśnienie
w kole, a więc powierzchnia przylegania opony do podłoża (nacisk na oś
musi być zrównoważony), opona ugnie się trochę więcej i przy swoim
obrocie będzie trochę więcej pracowała generując troszkę więcej ciepła w
swoim kordzie.
Dlaczego piszę praktycznie się nie zmieni? Otóż zmiana ciśnienia w
oponie minimalnie, ale dosłownie minimalnie zmienia średnicę. Nie znam
dokładnych danych, ale porównując do pasów klinowych (zębatych,
zbrojonych np:włóknem szklanym) przykładowo Gates-a, mogę powiedzieć, że
w całym zakresie akceptowalnych naciągów pasa jego długość nie powinna
się zmienić więcej niż 0.2% (różne typy różnie, ale zazwyczaj jest to
podobna wartość). Myślę że można to wprost przenieść na oponę, rząd
wielkości będzie ok.
Miłego.
Irek.N.
-
25. Data: 2011-06-17 07:19:30
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "mz" <2...@w...pl>
Użytkownik "Czarek Daniluk" <c...@n...com> napisał w wiadomości
news:itdioo$89h$1@news.onet.pl...
>W dniu 2011-06-16 14:25, mz pisze:
>> http://regiomoto.pl/portal/aktualnosci/gazem-i-hamul
cem-w-uczciwego-kierowce
>>
>>
>> Ktoś wie jak można to zrobić ? Prokuratura nie wie. Więc może pomożecie ?
>>
>> PS Jeśli to prawda to ja mam pomagać policji wysyłając zdjęcia z mojego
>> wideorejestratora ? Nie dziękuje.
>
> Dlatego ja tam jak jadę w trasę mam włączony w Automapie zapis trasy.
> Jeśli by mnie jakiś taki zatrzymał, a wiedziałbym że na pewno tyle nie
> jechałem - po poinformowaniu go o zapisie śladu GPS kazałbym kierować sprawę
> do sądu :D
Pytanie może trywialne ale gdzie w automapie zapisywać slad przejazdu ?
-
26. Data: 2011-06-17 07:30:21
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
W dniu 2011-06-16 23:52, Borys Pogoreło pisze:
> Kiedyś był tu nawet flejm na ten temat:
> http://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/bro
wse_frm/thread/7da8b4a293ace550/b77434b70b44cb79
>
> I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png
Ja tam wiem tylko, ze jak mi sie dyfer zaczyna odzywac przy jezdzie na
wprost to czas sprawdzic cisnienie, bo w ktoryms kole ubylo.
Znaczy: kola nie poruszaja sie z jednakowymi obrotami.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
-
27. Data: 2011-06-17 07:47:03
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
news:gaec8nicxn2o$.fj0ae5okqtwu.dlg@40tude.net...
> Dnia Thu, 16 Jun 2011 22:39:40 +0200, Cavallino napisał(a):
>
>>> Zły tok rozumowania. A jakby oś była osadzona mimośrodowo, to wpływałoby
>>> to na obwód opony i drogę jaką pokonuje w ciągu jednego obrotu? Na jeden
>>> obrót koła będzie ta sama droga (obwód opony).
>>
>> No co Ty gadasz?
>> Jak masz flaka to zmienia Ci się promień koła, tak czy nie?
>
> Nie.
A jednak.
>
> Panowie, narysujcie to sobie.
>
> Kiedyś był tu nawet flejm na ten temat:
> http://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/bro
wse_frm/thread/7da8b4a293ace550/b77434b70b44cb79
>
> I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png
Znaczy Twoim zdaniem koło pod asfalt wchodzi?
LOL !!!!
-
28. Data: 2011-06-17 07:48:28
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości news:
> Czyli 5% mniej.
> I o tyle przekłamie licznik.
>Nic z tych rzeczy.
>Opona będzie miała praktycznie taki sam obwód.
Opona tak, tyle że to nie ma nic do rzeczy.
Koło będzie miało promień mniejszy i tyle.
I to nawet gołym okiem idzie stwierdzić.
-
29. Data: 2011-06-17 08:11:58
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Big Jack" <a...@b...zz>
W wiadomości
news://news-archive.icm.edu.pl/itdpqc$nin$1@inews.ga
zeta.pl
*Kuba (aka cita)* napisał(-a):
> Tylko opona nie jest rozciągliwa... i zaczyna sie poślizg.
A jeśli się nie zacznie? W sytuacji kiedy oczywistym jest, że obwód koła
się nie zmieni, wiedziałem że zacznie się kombinowanie z poślizgami,
uślizagami, obrót o 300st do przodu i 15st do tyłu etc ;) W tej sytuacji
EOT z mojej strony
--
Big Jack
////// GG: 660675
( o o)
--ooO-( )-Ooo-
-
30. Data: 2011-06-17 08:15:42
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Big Jack" <a...@b...zz>
W wiadomości
news://news-archive.icm.edu.pl/4dfae3e6$0$2503$65785
1...@n...neostrada.pl
*mz* napisał(-a):
> Pytanie może trywialne ale gdzie w automapie zapisywać slad przejazdu
Menu -> GPS -> Zapisuj Ślad
Zwróć uwagę na lokalizację folderu z plikiem śladu, żeby potem łatwiej
go znleźć jeśli chciałbyś go przenieść z nawigacji w inne miejsce.
--
Big Jack
////// GG: 660675
( o o)
--ooO-( )-Ooo-