-
211. Data: 2011-06-28 14:57:38
Temat: Re: jak oni to robi? ?
Od: AZ <a...@g...com>
On 2011-06-28, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
>>To ja mam chyba jakieś wadliwe opony, muszę z reklamacją pójść.
>>Gdzieś Ty widział stalowy kord w BIEŻNIKU?
>>Rozumiem że jak zabuksujesz kołami to sypiesz iskrami?
>
> A co - ty masz kord gumowy, czy bieznikiem nazywasz tylko wystajace
> klocki gumy, nie patrzac na to co jest centymetr pod nimi ?
>
Centymetr pod bieznikiem to juz masz powietrze.
>
> Ma to jakas fachowa nazwe ktorej powinnismy uzywac ?
>
Opasanie.
--
Artur
ZZR 1200
-
212. Data: 2011-06-28 18:25:08
Temat: Re: jak oni to robiš ?
Od: "Massai" <t...@w...pl>
J.F wrote:
> Użytkownik "Massai" napisał w wiadomości
> > To ja mam chyba jakieś wadliwe opony, muszę z reklamacją pójść.
> > Gdzieś Ty widział stalowy kord w BIEŻNIKU?
> > Rozumiem że jak zabuksujesz kołami to sypiesz iskrami?
>
> A co - ty masz kord gumowy, czy bieznikiem nazywasz tylko wystajace
> klocki gumy, nie patrzac na to co jest centymetr pod nimi ?
Ano - bieżnik to tylko klocki wystające.
Nie bez powodu sie mierzy głębokość bieżnika, określa jego minimalną
głębokość.
--
Pozdro
Massai
-
213. Data: 2011-06-28 19:34:29
Temat: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Tue, 28 Jun 2011, Borys Pogoreło wrote:
> W sumie sam jestem ciekaw jaki (i czy w ogóle!) będzie uślizg bieżnika w
> funkcji ciśnienia. Test kredowy dla np. pięciu poziomów powinien dać
> ciekawy wynik do analizy. IMO dla niewielkiego ubytku, skutkującego tylko
> ugięciem się opony, nie powinno być zmiany.
Właśnie przed chwilą wróciłem z wycieczki, podczas której przeprowadziłem
obiecany eksperyment :)
Miejsce akcji - zamknięty odcinek będącej w budowie zachodniej obwodnicy
Poznania (S-11)
Opony - Kleber Dynaxer HP2 185/65 R14
Do celu eksperymentu wykonałem (z papieru naklejonego na karton) dwa
okrągłe kątomierze z podziałką co stopień, będące zwierciadlanym odbiciem
siebie nawzajem: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00407.JPG
Każdy z kątomierzy został wyposażony w pion z drutu, zawieszony dokładnie
w środku podziałki. Następnie oba kątomierze zostały przymocowane do
tylnych kół samochodu: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00409.JPG
Pomiaru dokonywano w sposób następujący:
- oba koła zostały napompowane równym ciśnieniem 2 bar (pomiaru ciśnienia
dokonano mechanicznym manometrem wskazówkowym widocznym na pierwszym
zdjęciu).
- położenia początkowe punktów styczności kół z podłożem oznaczone zostały
kreskami na asfalcie: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00412.JPG
- zapisywane były kąty początkowe wskazywane przez kątomierz na prawym i
lewym kole.
- następnie przejeżdżano samochodem odcinek ok. 10 m, ponownie oznaczano
kreskami położenia punktów styczności kół z podłożem, dokładnie mierzono
przebytą odległość taśmą mierniczą i zapisywano kąty końcowe wskazywane
przez oba kątomierze.
- pomiar powtarzano kolejno dla coraz mniejszych wartości ciśnienia w
prawym tylnym kole (odpowiednio 1.5 bar, 1.0 bar i 0.5 bar)
Po zakończeniu pomiarów obliczone zostały różnice kątów obrotu prawego i
lewego koła dla każdego przejechanego odcinka kontrolnego.
Wyniki zestawione są poniżej:
p[bar] fi[deg] d_p[bar] d_fi[deg] d[m]
----------------------------------------------------
----------------
2.0 -1.0 0.2 2 10.5
1.5 5.0 0.2 2 10.9
1.0 7.0 0.2 2 10.75
0.5 19.0 0.2 2 10.6
Gdzie p oznacza ciśnienie w oponie (w barach), fi różnicę kątów obrotu kół
w stopniach, d_p i d_fi odpowiednio niepewności pomiaru ciśnienia i kątów,
d realnie przejechaną odległość w metrach.
Zależność różnicy kątów obrotu kół w funkcji ciśnienia w prawej oponie
wraz z prostokątami niepewności pomiarowych ilustruje rysunek
http://moon.astro.amu.edu.pl/test/wykres.jpg
Niepewność pomiaru ciśnienia dla punktu odpowiadającego wartości 0.5 bar
może być większa niż przyjęte 0.2 bar, ponieważ odczyt był dokonywany poza
użytecznym zakresem pomiarowym manometru.
Aczkolwiek uzyskane dane mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, to wydaje
się być pewne, że szybkość kątowa koła wyraźnie *zależy* od ciśnienia
powietrza w oponie. Przy różnicy ciśnienia 1 bar na odcinku ok. 10 m
różnica fazy obrotu prawego i lewego koła wynosi ok. 7 stopni. Dla
ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
(7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości
przebytego odcinka :)
Pozdrawiam :)
W.
-
214. Data: 2011-06-28 19:49:14
Temat: Re: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Wojtek Borczyk"
>Właśnie przed chwilą wróciłem z wycieczki, podczas której
>przeprowadziłem obiecany eksperyment :) [...]
Wojtku, ale przy takim nakladzie pracy ze Ci sie nie chcialo jeszcze
zmierzyc wysokosci osi kola nad jezdnia :-)
>Aczkolwiek uzyskane dane mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, to
>wydaje się być pewne, że szybkość kątowa koła wyraźnie *zależy* od
>ciśnienia powietrza w oponie. Przy różnicy ciśnienia 1 bar na odcinku
>ok. 10 m różnica fazy obrotu prawego i lewego koła wynosi ok. 7
>stopni. Dla ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
>(7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości
>przebytego odcinka :)
a) gdyby flak w oponie zmienil sie o 1 cm .. to by byly ~3% promienia,
ale przy tak dokladnych pomiarach to nie odwaze sie tego zalozyc w
ciemno :-)
b) 36mm .. mniej dokladni eksperymentatorzy mogli by z czystym
sumieniem nie zauwazyc takiej roznicy :-)
J.
-
215. Data: 2011-06-28 20:00:08
Temat: Re: Wynik eksperymentu [by?o: Re: jak oni to robi? ?]
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Tue, 28 Jun 2011, J.F wrote:
> Wojtku, ale przy takim nakladzie pracy ze Ci sie nie chcialo jeszcze zmierzyc
> wysokosci osi kola nad jezdnia :-)
Szczerze mówiąc chciałem nawet to zrobić, tzn. zmierzyć suwmiarką
odległość pomiędzy podłożem a dolną krawędzią felgi, ale okazało się, że
moja suwmiarka nie mieści się pod osłoną łożyska tylnego koła ;-)
Ale nic straconego, sam ten pomiar można zawsze wykonać niezależnie od
reszty, może jutro spróbuję ;-)
Pozdrawiam :)
W.
-
216. Data: 2011-06-28 20:39:49
Temat: Re: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Wojtek,
Tuesday, June 28, 2011, 7:34:29 PM, you wrote:
[...]
> Aczkolwiek uzyskane dane mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, to wydaje
> się być pewne, że szybkość kątowa koła wyraźnie *zależy* od ciśnienia
> powietrza w oponie. Przy różnicy ciśnienia 1 bar na odcinku ok. 10 m
> różnica fazy obrotu prawego i lewego koła wynosi ok. 7 stopni. Dla
> ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
> (7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości
> przebytego odcinka :)
Szkoda tylko, że nie zmierzyłeś, jak zmieniało się ugięcie opony i jej
"promień" oraz jak to się ma do sugerowanej tu dokładnie odwrotnej
zależności pomiędzy "promieniem" a prędkością obrotową.
Wyniki potwierdzają się z moimi - ja zmniejszyłem ciśnienie o ok. 1
bar i przepchnąłem samochód zaledwie o dwa obroty koła (ok. 4m) -
różnica była poniżej szerokości śladu kredy.
Przy okazji - 0.36% odpowiada zmniejszeniu "promienia" Twojego koła o
ok. 1mm.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
217. Data: 2011-06-28 22:18:50
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
Obliczyłeś już, że ziemia jest płaska?
Zabawny jest ten wątek. Tak przy okazji... zróbmy mały test.
Mamy kulę ziemską, idealnym drutem jedziemy po równiku - mamy ją więc
ściśle opasaną. Teraz rozcinamy oczko które wcześniej nam powstało i
wkładamy 1m drutu pomiędzy końce. Proszę oszacować o ile podniesie się
on nad ziemię (teoretycznie, nie piszcie że w tym miejscu może tyle a w
innym tyle - średnio powiedzmy).
Polecam najpierw sobie to wyobrazić, napisać na kartce a później
policzyć i porównać. Zazwyczaj jest zabawnie :)
Miłego.
Irek.N.
-
218. Data: 2011-06-28 22:39:23
Temat: Re: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> (7/360)*(14*25.4+2*185*0.65)
Ech, a już miałem napisać że cacy test ;)
Miłego.
Irek.N.
-
219. Data: 2011-06-29 00:09:44
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Tue, 28 Jun 2011 22:18:50 +0200, Irek N. napisał(a):
> wkładamy 1m drutu pomiędzy końce. Proszę oszacować o ile podniesie się
> on nad ziemię (teoretycznie, nie piszcie że w tym miejscu może tyle a w
> innym tyle - średnio powiedzmy).
>
> Polecam najpierw sobie to wyobrazić, napisać na kartce a później
> policzyć i porównać. Zazwyczaj jest zabawnie :)
Stare ;P
W oryginale jest chyba na końcu pytanie "czy mysz się prześliźnie?"
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
220. Data: 2011-06-29 02:57:32
Temat: Re: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Tue, 28 Jun 2011, Irek N. wrote:
>> (7/360)*(14*25.4+2*185*0.65)
>
> Ech, a już miałem napisać że cacy test ;)
Oj tam, oj tam... ;-) Przepisując z rozpędu zapomniałem we wzorze o
pomnożeniu przez "pi", które (jak możesz sam sprawdzić) w rachunkach
zostało uwzględnione i końcowy wynik (36 mm) jest poprawny :)
Pozdrawiam :)
W.