-
151. Data: 2011-06-25 19:58:27
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Sat, 25 Jun 2011 17:39:47 +0200, Cavallino napisał(a):
>> Łał, od kiedy gąsienice czołgów są gumowe, pompowane powietrzem i
>> uginające się?
>
> Wróć jak zrozumiesz analogię.
Wróć jak zauważysz różnicę między kołem samochodu, a gąsienicą czołgu.
Owiń sobie felgę drutem, to będziesz mieć odpowiednik gąsienicy. A później
spróbuj z tego spuścić powietrze.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
152. Data: 2011-06-25 23:12:28
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
Dnia 2011-06-25 17:38, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
odpisać:
>> Gdzie znikłeś obwód i boki opony,\
>
> Nie ma ich w interesującym nas miejscu.
A gdzie są?
>
>> do których ten "obwód" jest trwale przymocowany?
>
> I co w związku z tym?
> Jak do czołgu założysz dłuższą gąsienicę, to zmieni się promień koła,
> czy zacznie się inaczej kręcić?
Promień się nie zmieni, ale usuń wszystkie koła nośnie - czołg zacznie
jechać na brzuchu - koło napędowe nadal będzie go napędzać, a le
"promień" będzie mniejszy - prędkość wzrośnie?
No ale skoro nie chcesz przyjąć na wiarę, linki do opisu działania
systemów wykrywania spadku ciśnienia w kołach na podstawie czujników ABS
tez nie działają, to zrób prosty jak drut eksperyment.
Masz GPS - przejedź się po płaskim z prędkością powiedzmy 50 km/h według
GPS - zapamiętaj prędkość wg prędkościomierza - zmierz też wysokość od
osi koła do podłoża. Potem spuść z obu przednich kół po 1 barze
ciśnienia i zmierz ponownie wysokość od osi koła do podłoża. Potem
przejedź się jeszcze raz z prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka
wartość masz na prędkościomierzu - idę o zakład, że więcej jak 2% (1
km/h) różnicy nie będzie - najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.
Potem policz ile ta różnica powinna wynosić na podstawie Twojej teorii o
promieniu koła. Chętnie przeczytam jakie miałeś wyniki :)
Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Signum '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
-
153. Data: 2011-06-26 00:36:59
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Sat, 25 Jun 2011 23:12:28 +0200, Mirek Ptak napisał(a):
> km/h) różnicy nie będzie - najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.
> Potem policz ile ta różnica powinna wynosić na podstawie Twojej teorii o
> promieniu koła. Chętnie przeczytam jakie miałeś wyniki :)
Obstawiam "Nie będę sobie niszczył opon, by obalać wasze kretynizmy" ;-)
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
154. Data: 2011-06-26 16:02:18
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
news:1mh0czscab9mo.1uvcu1ay959bc$.dlg@40tude.net...
> Dnia Sat, 25 Jun 2011 17:42:27 +0200, Cavallino napisał(a):
>
>> Moje życzenia nie poruszają się w tej tematyce.
>> A jak sobie chcesz wymyślać jakieś kretynizmy w rodzaju wpływu leżącej na
>> asfalcie opony na promień koła,
>
> Jak na razie,
Czytaj wyżej.
>> Przeczytaj ze zrozumieniem cytat mój poprzedni post, z naciskiem na słup
>> powietrza.
>
> A co mnie obchodzi słup powietrza?
A co mnie obchodzi co Ciebie obchodzi?
>> I nie pisz nic dopóki tej sztuki nie dokonasz, bo to się mija z celem.
>
> Trudno
Jak Ci się trudno czyta, to po prostu przestań pisać.
-
155. Data: 2011-06-26 16:02:51
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
news:bpd5errgtsz6.t30jqhr9qsct$.dlg@40tude.net...
> Dnia Sat, 25 Jun 2011 17:39:47 +0200, Cavallino napisał(a):
>
>>> Łał, od kiedy gąsienice czołgów są gumowe, pompowane powietrzem i
>>> uginające się?
>>
>> Wróć jak zrozumiesz analogię.
Nadal nie zrozumiałeś, więc miałeś w takim przypadku siedzieć cicho.
EOD
-
156. Data: 2011-06-26 16:06:31
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
news:iu5j0g$tun$1@news.onet.pl...
> Dnia 2011-06-25 17:38, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
> odpisać:
>
>>> Gdzie znikłeś obwód i boki opony,\
>>
>> Nie ma ich w interesującym nas miejscu.
>
> A gdzie są?
A co za różnica?
>> Jak do czołgu założysz dłuższą gąsienicę, to zmieni się promień koła,
>> czy zacznie się inaczej kręcić?
>
> Promień się nie zmieni,
No właśnie.
I tym samym sposobem opona rozpłaszczona z racji braku powietrza nie wpływa
na promień koła, a więc ilość jego obrotów.
> Masz GPS - przejedź się po płaskim z prędkością powiedzmy 50 km/h według
> GPS - zapamiętaj prędkość wg prędkościomierza - zmierz też wysokość od osi
> koła do podłoża. Potem spuść z obu przednich kół po 1 barze ciśnienia i
> zmierz ponownie wysokość od osi koła do podłoża. Potem przejedź się
> jeszcze raz z prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka wartość masz na
> prędkościomierzu - idę o zakład, że więcej jak 2% (1 km/h) różnicy nie
> będzie
Ale jednak będzie?
Ciekawe skąd - bo o tym przecież dyskutujemy.
-
157. Data: 2011-06-26 17:21:11
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 26 Jun 2011 16:06:31 +0200, Cavallino wrote:
>Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
>> Dnia 2011-06-25 17:38, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
>> odpisać:
>>>> Gdzie znikłeś obwód i boki opony,\
>>> Nie ma ich w interesującym nas miejscu.
>> A gdzie są?
>A co za różnica?
Zaraz, a jaka jest teza ?
Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.
Obwod bieznika wynosi 188.4cm.
Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod
bieznika nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm
powiedzmy.
To po jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?
J.
-
158. Data: 2011-06-26 17:33:12
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Sat, 25 Jun 2011, Mirek Ptak wrote:
> Masz GPS - przejedź się po płaskim z prędkością powiedzmy 50 km/h według GPS
> - zapamiętaj prędkość wg prędkościomierza - zmierz też wysokość od osi koła
> do podłoża. Potem spuść z obu przednich kół po 1 barze ciśnienia i zmierz
> ponownie wysokość od osi koła do podłoża. Potem przejedź się jeszcze raz z
> prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka wartość masz na prędkościomierzu -
> idę o zakład, że więcej jak 2% (1 km/h) różnicy nie będzie -
> najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.
Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) Pomijając już nawet
wątpliwą dokładność pomiaru prędkości samochodu przy pomocy GPS lub
fabrycznego szybkościomierza (i jedno i drugie sporo powyżej wspomnianych
2%), to o ile Twoim zdaniem zmieni się promień toczny koła przy obniżeniu
ciśnienia z 2 bar na 1 bar? Łatwo to oszacować chociażby ze wzoru na
długość cięciwy okręgu (zakładając warunek, że powierzchnia styku opony z
podłożem pomnożona przez ciśnienie w oponie powinna z grubsza rzecz biorąc
odpowiadać jednej czwartej ciężaru samochodu). Przynajmniej mnie wychodzi
sporo poniżej błędu względnego szybkościomierza... ;-)
Jak już chcecie się bawić w eksperymenty, to pojedźcie na jakiś duży,
pusty plac, zaznaczcie na obu oponach kredą "punkty odniesienia", a
następnie porównajcie położenia tych punktów po przejechaniu kilkuset
metrów (najpierw z ciśnieniem 2 bar, następnie 1 bar i 0.5 bar) :)
Piszecie o gąsiennicach czołgowych, a jakoś nikomu z Was nie przyszło do
głowy, że ruch opony po asfalcie nie jest tak naprawdę ruchem idealnie
tocznym, tylko odbywa się z poślizgiem (zależnym m.in. od ciśnienia w
oponie). Polecam uwadze fakt, że niewłaściwie napompowane opony zużywają
się znacznie szybciej od opon, w których panuje odpowiednie ciśnienie :)
Pozdrawiam :)
W.
-
159. Data: 2011-06-26 17:34:23
Temat: Re: jak oni to robiš ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:rvie07lict09r62sfdoal27t8vq63na1t5@4ax.com...
> On Sun, 26 Jun 2011 16:06:31 +0200, Cavallino wrote:
>>Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w
>>wiadomości
>>> Dnia 2011-06-25 17:38, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
>>> odpisać:
>>>>> Gdzie znikłeś obwód i boki opony,\
>>>> Nie ma ich w interesującym nas miejscu.
>>> A gdzie są?
>>A co za różnica?
>
> Zaraz, a jaka jest teza ?
Że zmiana ciśnienia powoduję zmianę wskazań licznika na złą.
>
> Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.
> Obwod bieznika wynosi 188.4cm.
> Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod
> bieznika nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm
> powiedzmy.
>
> To po jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?
Mniej niż przy kołach napompowanych prawidłowo.
-
160. Data: 2011-06-26 17:37:17
Temat: Re: jak oni to robi ?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 26 Jun 2011 17:34:23 +0200, Cavallino wrote:
>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>> Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.
>> Obwod bieznika wynosi 188.4cm.
>> Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod
>> bieznika nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm
>> powiedzmy.
>>
>> To po jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?
>
>Mniej niż przy kołach napompowanych prawidłowo.
Ale mniej o 1% czy mniej o 20%, jakby to z promienia wynikalo ?
J.