eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyjak oni to robią ? › Re: jak oni to robią ?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.task.gda.pl!news.amu.edu.pl!moon.a
    stro.amu.edu.pl!bori
    From: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: jak oni to robią ?
    Date: Sun, 26 Jun 2011 17:33:12 +0200
    Organization: Adam Mickiewicz University
    Lines: 35
    Message-ID: <a...@m...astro.amu.edu.pl>
    References: <4df9f654$0$2446$65785112@news.neostrada.pl>
    <itcu12$dta$3@inews.gazeta.pl> <itcuk7$d5h$1@news.onet.pl>
    <itd08u$nq3$1@inews.gazeta.pl> <itd4q5$9in$1@inews.gazeta.pl>
    <4...@n...home.net.pl> <4dfa2336$1@news.home.net.pl>
    <itdm6f$ogp$1@news.onet.pl> <4dfa6773$1@news.home.net.pl>
    <4dfa6a09$0$2436$65785112@news.neostrada.pl>
    <gaec8nicxn2o$.fj0ae5okqtwu.dlg@40tude.net>
    <4dfaea53$0$2445$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@4...net> <itsif4$mf8$1@news.onet.pl>
    <6h9qdgnpjzy6$.1q9h24dga5ags.dlg@40tude.net> <iu21oa$pa9$1@news.onet.pl>
    <iu27m1$k0m$1@news.onet.pl> <iu4vdv$lvc$1@news.onet.pl>
    <iu5j0g$tun$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: moon.astro.amu.edu.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    X-Trace: sodden.amu.edu.pl 1309102401 87622 150.254.66.120 (26 Jun 2011 15:33:21 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 26 Jun 2011 15:33:21 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <iu5j0g$tun$1@news.onet.pl>
    User-Agent: Alpine 2.00 (BSF 1167 2008-08-23)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2379316
    [ ukryj nagłówki ]

    On Sat, 25 Jun 2011, Mirek Ptak wrote:

    > Masz GPS - przejedź się po płaskim z prędkością powiedzmy 50 km/h według GPS
    > - zapamiętaj prędkość wg prędkościomierza - zmierz też wysokość od osi koła
    > do podłoża. Potem spuść z obu przednich kół po 1 barze ciśnienia i zmierz
    > ponownie wysokość od osi koła do podłoża. Potem przejedź się jeszcze raz z
    > prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka wartość masz na prędkościomierzu -
    > idę o zakład, że więcej jak 2% (1 km/h) różnicy nie będzie -
    > najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.

    Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) Pomijając już nawet
    wątpliwą dokładność pomiaru prędkości samochodu przy pomocy GPS lub
    fabrycznego szybkościomierza (i jedno i drugie sporo powyżej wspomnianych
    2%), to o ile Twoim zdaniem zmieni się promień toczny koła przy obniżeniu
    ciśnienia z 2 bar na 1 bar? Łatwo to oszacować chociażby ze wzoru na
    długość cięciwy okręgu (zakładając warunek, że powierzchnia styku opony z
    podłożem pomnożona przez ciśnienie w oponie powinna z grubsza rzecz biorąc
    odpowiadać jednej czwartej ciężaru samochodu). Przynajmniej mnie wychodzi
    sporo poniżej błędu względnego szybkościomierza... ;-)

    Jak już chcecie się bawić w eksperymenty, to pojedźcie na jakiś duży,
    pusty plac, zaznaczcie na obu oponach kredą "punkty odniesienia", a
    następnie porównajcie położenia tych punktów po przejechaniu kilkuset
    metrów (najpierw z ciśnieniem 2 bar, następnie 1 bar i 0.5 bar) :)

    Piszecie o gąsiennicach czołgowych, a jakoś nikomu z Was nie przyszło do
    głowy, że ruch opony po asfalcie nie jest tak naprawdę ruchem idealnie
    tocznym, tylko odbywa się z poślizgiem (zależnym m.in. od ciśnienia w
    oponie). Polecam uwadze fakt, że niewłaściwie napompowane opony zużywają
    się znacznie szybciej od opon, w których panuje odpowiednie ciśnienie :)

    Pozdrawiam :)

    W.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: