  • 211. Data: 2011-06-28 14:57:38
    Temat: Re: jak oni to robi? ?
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-06-28, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A co - ty masz kord gumowy, czy bieznikiem nazywasz tylko wystajace
    > klocki gumy, nie patrzac na to co jest centymetr pod nimi ?

    Centymetr pod bieznikiem to juz masz powietrze.

    > Ma to jakas fachowa nazwe ktorej powinnismy uzywac ?

    Opasanie.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 212. Data: 2011-06-28 18:25:08
    Temat: Re: jak oni to robiš ?
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    J.F wrote:

    > A co - ty masz kord gumowy, czy bieznikiem nazywasz tylko wystajace
    > klocki gumy, nie patrzac na to co jest centymetr pod nimi ?

    Ano - bieżnik to tylko klocki wystające.
    Nie bez powodu sie mierzy głębokość bieżnika, określa jego minimalną
    głębokość.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 213. Data: 2011-06-28 19:34:29
    Temat: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Tue, 28 Jun 2011, Borys Pogoreło wrote:

    > W sumie sam jestem ciekaw jaki (i czy w ogóle!) będzie uślizg bieżnika w
    > funkcji ciśnienia. Test kredowy dla np. pięciu poziomów powinien dać
    > ciekawy wynik do analizy. IMO dla niewielkiego ubytku, skutkującego tylko
    > ugięciem się opony, nie powinno być zmiany.

    Właśnie przed chwilą wróciłem z wycieczki, podczas której przeprowadziłem
    obiecany eksperyment :)

    Miejsce akcji - zamknięty odcinek będącej w budowie zachodniej obwodnicy
    Poznania (S-11)

    Opony - Kleber Dynaxer HP2 185/65 R14

    Do celu eksperymentu wykonałem (z papieru naklejonego na karton) dwa
    okrągłe kątomierze z podziałką co stopień, będące zwierciadlanym odbiciem
    siebie nawzajem: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00407.JPG

    Każdy z kątomierzy został wyposażony w pion z drutu, zawieszony dokładnie
    w środku podziałki. Następnie oba kątomierze zostały przymocowane do
    tylnych kół samochodu: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00409.JPG

    Pomiaru dokonywano w sposób następujący:

    - oba koła zostały napompowane równym ciśnieniem 2 bar (pomiaru ciśnienia
    dokonano mechanicznym manometrem wskazówkowym widocznym na pierwszym
    zdjęciu).

    - położenia początkowe punktów styczności kół z podłożem oznaczone zostały
    kreskami na asfalcie: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00412.JPG

    - zapisywane były kąty początkowe wskazywane przez kątomierz na prawym i
    lewym kole.

    - następnie przejeżdżano samochodem odcinek ok. 10 m, ponownie oznaczano
    kreskami położenia punktów styczności kół z podłożem, dokładnie mierzono
    przebytą odległość taśmą mierniczą i zapisywano kąty końcowe wskazywane
    przez oba kątomierze.

    - pomiar powtarzano kolejno dla coraz mniejszych wartości ciśnienia w
    prawym tylnym kole (odpowiednio 1.5 bar, 1.0 bar i 0.5 bar)

    Po zakończeniu pomiarów obliczone zostały różnice kątów obrotu prawego i
    lewego koła dla każdego przejechanego odcinka kontrolnego.

    Wyniki zestawione są poniżej:

    p[bar] fi[deg] d_p[bar] d_fi[deg] d[m]
    2.0 -1.0 0.2 2 10.5
    1.5 5.0 0.2 2 10.9
    1.0 7.0 0.2 2 10.75
    0.5 19.0 0.2 2 10.6

    Gdzie p oznacza ciśnienie w oponie (w barach), fi różnicę kątów obrotu kół
    w stopniach, d_p i d_fi odpowiednio niepewności pomiaru ciśnienia i kątów,
    d realnie przejechaną odległość w metrach.

    Zależność różnicy kątów obrotu kół w funkcji ciśnienia w prawej oponie
    wraz z prostokątami niepewności pomiarowych ilustruje rysunek
    http://moon.astro.amu.edu.pl/test/wykres.jpg

    Niepewność pomiaru ciśnienia dla punktu odpowiadającego wartości 0.5 bar
    może być większa niż przyjęte 0.2 bar, ponieważ odczyt był dokonywany poza
    użytecznym zakresem pomiarowym manometru.

    Aczkolwiek uzyskane dane mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, to wydaje
    się być pewne, że szybkość kątowa koła wyraźnie *zależy* od ciśnienia
    powietrza w oponie. Przy różnicy ciśnienia 1 bar na odcinku ok. 10 m
    różnica fazy obrotu prawego i lewego koła wynosi ok. 7 stopni. Dla
    ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
    (7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości
    przebytego odcinka :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 214. Data: 2011-06-28 19:49:14
    Temat: Re: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojtek Borczyk"
    >Właśnie przed chwilą wróciłem z wycieczki, podczas której
    >przeprowadziłem obiecany eksperyment :) [...]

    Wojtku, ale przy takim nakladzie pracy ze Ci sie nie chcialo jeszcze
    zmierzyc wysokosci osi kola nad jezdnia :-)

> [...]
    >stopni. Dla ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
    >(7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości

    a) gdyby flak w oponie zmienil sie o 1 cm .. to by byly ~3% promienia,
    ale przy tak dokladnych pomiarach to nie odwaze sie tego zalozyc w
    ciemno :-)
    b) 36mm .. mniej dokladni eksperymentatorzy mogli by z czystym
    sumieniem nie zauwazyc takiej roznicy :-)

    J.

  • 215. Data: 2011-06-28 20:00:08
    Temat: Re: Wynik eksperymentu [by?o: Re: jak oni to robi? ?]
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Tue, 28 Jun 2011, J.F wrote:

    > Wojtku, ale przy takim nakladzie pracy ze Ci sie nie chcialo jeszcze zmierzyc
    > wysokosci osi kola nad jezdnia :-)

    Szczerze mówiąc chciałem nawet to zrobić, tzn. zmierzyć suwmiarką
    odległość pomiędzy podłożem a dolną krawędzią felgi, ale okazało się, że
    moja suwmiarka nie mieści się pod osłoną łożyska tylnego koła ;-)

    Ale nic straconego, sam ten pomiar można zawsze wykonać niezależnie od
    reszty, może jutro spróbuję ;-)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 216. Data: 2011-06-28 20:39:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojtek,

    Tuesday, June 28, 2011, 7:34:29 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
    > (7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości

    Szkoda tylko, że nie zmierzyłeś, jak zmieniało się ugięcie opony i jej
    "promień" oraz jak to się ma do sugerowanej tu dokładnie odwrotnej
    zależności pomiędzy "promieniem" a prędkością obrotową.

    Wyniki potwierdzają się z moimi - ja zmniejszyłem ciśnienie o ok. 1
    bar i przepchnąłem samochód zaledwie o dwa obroty koła (ok. 4m) -
    różnica była poniżej szerokości śladu kredy.

    Przy okazji - 0.36% odpowiada zmniejszeniu "promienia" Twojego koła o
    ok. 1mm.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 217. Data: 2011-06-28 22:18:50
    Temat: Re: jak oni to robią ?
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Obliczyłeś już, że ziemia jest płaska?

    Zabawny jest ten wątek. Tak przy okazji... zróbmy mały test.

    Mamy kulę ziemską, idealnym drutem jedziemy po równiku - mamy ją więc
    ściśle opasaną. Teraz rozcinamy oczko które wcześniej nam powstało i
    wkładamy 1m drutu pomiędzy końce. Proszę oszacować o ile podniesie się
    on nad ziemię (teoretycznie, nie piszcie że w tym miejscu może tyle a w
    innym tyle - średnio powiedzmy).

    Polecam najpierw sobie to wyobrazić, napisać na kartce a później
    policzyć i porównać. Zazwyczaj jest zabawnie :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 218. Data: 2011-06-28 22:39:23
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > (7/360)*(14*25.4+2*185*0.65)

    Ech, a już miałem napisać że cacy test ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 219. Data: 2011-06-29 00:09:44
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 28 Jun 2011 22:18:50 +0200, Irek N. napisał(a):

> [...]
    >
    > Polecam najpierw sobie to wyobrazić, napisać na kartce a później
    > policzyć i porównać. Zazwyczaj jest zabawnie :)

    Stare ;P

    W oryginale jest chyba na końcu pytanie "czy mysz się prześliźnie?"

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 220. Data: 2011-06-29 02:57:32
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Tue, 28 Jun 2011, Irek N. wrote:

    > Ech, a już miałem napisać że cacy test ;)

    Oj tam, oj tam... ;-) Przepisując z rozpędu zapomniałem we wzorze o
    pomnożeniu przez "pi", które (jak możesz sam sprawdzić) w rachunkach
    zostało uwzględnione i końcowy wynik (36 mm) jest poprawny :)

    Pozdrawiam :)

    W.