  • 151. Data: 2011-06-25 19:58:27
    Temat: Re: jak oni to robią ?
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 25 Jun 2011 17:39:47 +0200, Cavallino napisał(a):

    > Wróć jak zrozumiesz analogię.

    Wróć jak zauważysz różnicę między kołem samochodu, a gąsienicą czołgu.

    Owiń sobie felgę drutem, to będziesz mieć odpowiednik gąsienicy. A później
    spróbuj z tego spuścić powietrze.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 152. Data: 2011-06-25 23:12:28
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2011-06-25 17:38, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    odpisać:

    > Nie ma ich w interesującym nas miejscu.

    A gdzie są?

    > I co w związku z tym?
    > Jak do czołgu założysz dłuższą gąsienicę, to zmieni się promień koła,
    > czy zacznie się inaczej kręcić?

    Promień się nie zmieni, ale usuń wszystkie koła nośnie - czołg zacznie
    jechać na brzuchu - koło napędowe nadal będzie go napędzać, a le
    "promień" będzie mniejszy - prędkość wzrośnie?

    No ale skoro nie chcesz przyjąć na wiarę, linki do opisu działania
    systemów wykrywania spadku ciśnienia w kołach na podstawie czujników ABS
    tez nie działają, to zrób prosty jak drut eksperyment.
    Masz GPS - przejedź się po płaskim z prędkością powiedzmy 50 km/h według
    GPS - zapamiętaj prędkość wg prędkościomierza - zmierz też wysokość od
    osi koła do podłoża. Potem spuść z obu przednich kół po 1 barze
    ciśnienia i zmierz ponownie wysokość od osi koła do podłoża. Potem
    przejedź się jeszcze raz z prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka
    wartość masz na prędkościomierzu - idę o zakład, że więcej jak 2% (1
    km/h) różnicy nie będzie - najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.
    Potem policz ile ta różnica powinna wynosić na podstawie Twojej teorii o
    promieniu koła. Chętnie przeczytam jakie miałeś wyniki :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak - Signum '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
    President Herbert *old* on board :)

  • 153. Data: 2011-06-26 00:36:59
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 25 Jun 2011 23:12:28 +0200, Mirek Ptak napisał(a):

    > km/h) różnicy nie będzie - najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.
    > Potem policz ile ta różnica powinna wynosić na podstawie Twojej teorii o
    > promieniu koła. Chętnie przeczytam jakie miałeś wyniki :)

    Obstawiam "Nie będę sobie niszczył opon, by obalać wasze kretynizmy" ;-)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 154. Data: 2011-06-26 16:02:18
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > Jak na razie,

    Czytaj wyżej.

    > A co mnie obchodzi słup powietrza?

    A co mnie obchodzi co Ciebie obchodzi?

    > Trudno

    Jak Ci się trudno czyta, to po prostu przestań pisać.

  • 155. Data: 2011-06-26 16:02:51
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    Nadal nie zrozumiałeś, więc miałeś w takim przypadku siedzieć cicho.
    EOD

  • 156. Data: 2011-06-26 16:06:31
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia 2011-06-25 17:38, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    > odpisać:

    > A gdzie są?

    A co za różnica?

    > Promień się nie zmieni,

    No właśnie.
    I tym samym sposobem opona rozpłaszczona z racji braku powietrza nie wpływa
    na promień koła, a więc ilość jego obrotów.

> [...]
    > jeszcze raz z prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka wartość masz na
    > prędkościomierzu - idę o zakład, że więcej jak 2% (1 km/h) różnicy nie

    Ale jednak będzie?
    Ciekawe skąd - bo o tym przecież dyskutujemy.

  • 157. Data: 2011-06-26 17:21:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Jun 2011 16:06:31 +0200, Cavallino wrote:
    >A co za różnica?

    Zaraz, a jaka jest teza ?

    Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.
    Obwod bieznika wynosi 188.4cm.
    Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod
    bieznika nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm
    powiedzmy.

    To po jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?

    J.

  • 158. Data: 2011-06-26 17:33:12
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Sat, 25 Jun 2011, Mirek Ptak wrote:

> [...]
    > idę o zakład, że więcej jak 2% (1 km/h) różnicy nie będzie -
    > najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.

    Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) Pomijając już nawet
    wątpliwą dokładność pomiaru prędkości samochodu przy pomocy GPS lub
    fabrycznego szybkościomierza (i jedno i drugie sporo powyżej wspomnianych
    2%), to o ile Twoim zdaniem zmieni się promień toczny koła przy obniżeniu
    ciśnienia z 2 bar na 1 bar? Łatwo to oszacować chociażby ze wzoru na
    długość cięciwy okręgu (zakładając warunek, że powierzchnia styku opony z
    podłożem pomnożona przez ciśnienie w oponie powinna z grubsza rzecz biorąc
    odpowiadać jednej czwartej ciężaru samochodu). Przynajmniej mnie wychodzi
    sporo poniżej błędu względnego szybkościomierza... ;-)

    Jak już chcecie się bawić w eksperymenty, to pojedźcie na jakiś duży,
    pusty plac, zaznaczcie na obu oponach kredą "punkty odniesienia", a
    następnie porównajcie położenia tych punktów po przejechaniu kilkuset
    metrów (najpierw z ciśnieniem 2 bar, następnie 1 bar i 0.5 bar) :)

    Piszecie o gąsiennicach czołgowych, a jakoś nikomu z Was nie przyszło do
    głowy, że ruch opony po asfalcie nie jest tak naprawdę ruchem idealnie
    tocznym, tylko odbywa się z poślizgiem (zależnym m.in. od ciśnienia w
    oponie). Polecam uwadze fakt, że niewłaściwie napompowane opony zużywają
    się znacznie szybciej od opon, w których panuje odpowiednie ciśnienie :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 159. Data: 2011-06-26 17:34:23
    Temat: Re: jak oni to robiš ?
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Zaraz, a jaka jest teza ?

    Że zmiana ciśnienia powoduję zmianę wskazań licznika na złą.

> [...]
    > powiedzmy.
    >
    > To po jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?

    Mniej niż przy kołach napompowanych prawidłowo.

  • 160. Data: 2011-06-26 17:37:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Jun 2011 17:34:23 +0200, Cavallino wrote:

    >Mniej niż przy kołach napompowanych prawidłowo.

    Ale mniej o 1% czy mniej o 20%, jakby to z promienia wynikalo ?

    J.