  • Data: 2011-07-21 11:52:05
    Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 21 Jul 2011 01:25:40 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    > Format zapisu ma decydujace wplyw na dynamike wyjscia.
    > w jpeg masz dynamike 1:256
    > w raw w zaleznosci od tego ilu bitowy jest 1 : kilkunastu tysiecy.

    U mnie wyjściem jest monitor albo odbitka :-)
    Choć fakt że większość zdjęć ginie w archiwum i nigdy nie zostanie
    obejrzana - ale akurat wtedy to bez różnicy jakie są ;-)

    > Uznacza to ze jesli masz scene o rozpietosci tonalnej np 4 EV to
    > swoim aparatem niezaleznie od formatu zapisu pokryjesz ten zakres
    > dynamiczny , ale jesli zapiszesz w jpeg to ta scena zostanie
    > zapisana w parudziesiesiu stopniach jasnosci dla kazdego koloru , w
    > raw juz w paru tysiacach stopniach jasnosci dla kazdego koloru .

    Jeśli trzeba to potem rozciągnąć to tak. Ja jestem ze starej szkoły - w
    momencie jak robię zdjęcie wiem co z nim zrobię. Jeśli wiem że będzie
    problematyczne - patrz mój post wyżej.

    > I rzecz najbardziej chyba decydujaca , jesli obraz poddaje sie dalszej
    > obrobce , a najczesciej tak robimy to jpeg jest formatem najbardziej
    > nieodpowiednim do tego celu. to najwiekszy blad jaki mozna popelnic w
    > takcie obrobki - decydowac sie na obrobke zdjec zapisanych w jpeg i
    > dokonywac zapisu na etapach obrobki w jpeg.

    No to akurat jasne i klarowne - jak mam coś mieszać bardziej (w zeszłym
    roku mi się zdarzyło) to zapisuję jako xcf czy psd.

    Henry