    From: Nieznajomy <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: hdr i pseudohdr
    Date: Wed, 14 Oct 2009 00:55:33 -0700 (PDT)

    On 13 Paź, 19:56, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:
    > Była ostatnio dyskusja o hdr i ten, co twierdzi, że ziemia jest płaska,
    > twierdzi również że hdr z trzech jotpegów nie ma sensu, bo z jednego
    > rawa można tak samo. Oczywiście twierdzę, że jest inaczej, ale ciekawy
    > wielkości ''inaczej'' pstryknąłem trzy ujęcia -1, 0 i +1 ev, jako jpg i
    > raw. Scena jest dość wredna, oświetlone ledą mocno kierunkowe światło i
    > jeszcze 400 iso. Najpierw połączyłem pliki
    jpg:http://www.cyfrowka.neostrada.pl/hdr/hdrjpg.jpg

    Tu są moje przeróbki, stosownie podpisane. Wkleiłem też twoje, aby
    było łatwiej porównywać.
    http://picasaweb.google.pl/fotografie.jk.60/HDR_muzy
    czny#

    > Potem wziąłem środkowego rawa, wywołałem na -1, 0 i +1EV i wyszło coś
    > takiego:http://www.cyfrowka.neostrada.pl/hdr/pseudoh
    dr.jpg
    > Podobno ma nie być różnicy :)

    No tak, jak zwykle, bałaganiarstwo panuje u ciebie bezgranicznie. To
    jest środkowy raw, ale wg numerków jakie nadaje aparat, czyli ...
    35.orf. Tyle, ze jaeśli chodzi o ekspozycję to jest on akurat -1ev,
    więc trudno aby wynik był podobny do hdrjpg, bałaganirzu.

    > Na koniec wziąłem tylko skrajne rawy dwa (żeby było trudniej) i
    > połączyłem w hdra:http://www.cyfrowka.neostrada.pl/hdr/hdrraw.jpg
    > Jest najlepiej, bo jpg troszeczkę już przepalił. Ale przy niewielkiej
    > rozdzielczości nie ma dużej różnicy.

    Ja też to zrobiłem - efekt w linku powyżej.

    > Pseudohadeerowanie natomiast z
    > jednego pliku (rawa) nie ma żadnego sensu, już lepiej pokręcić krzywymi
    > - ma się większą kontrolę.

    A to już jest opinia subiektywna. Jak widać efekty "kręcenia krzywymi"
    i posługiwania się aplikacją do raw ze stardardowymi ustawieniami (nic
    nie ruszane) są znikomo małe. Ja musze wziąć jpg z aparatu, lub zrobić
    prostą konwersję typu +/- ileś tam ev, Potem wrzucam do programu i
    już. Cała operacja trwa kilkanaście, kilkadziesiąt sekund.

    Uwaga do twojego pliku hdr.jpg - jakim cudem napisy wyszły mniej
    przepalone niż w jpg źródłowym ...35.jpg z zerową korektą ev? Chyba,
    że te trzy jpg do hdr to sobie konwertowałeś wg własnego widzimisię. W
    świetle tego jak hdr z jpg z jednego raw wołanego -1,0,+1ev miałby
    wyjść tak samo.

    W moim linku dwa ostanie przykłady to HDR z 3xjpg z bracketingiem
    +/-1ev i HDR z 3xjpg z jednego RAW wołanego +/-1ev, różnic w dynamice
    zero, jedynie ziarno w ciemnych obszarach inne, ale to nie nowina. Jak
    ziarno akceptowalne to nie ma sensu robić bracketingu, bo dynamika
    wyjdzie taka sama.