    From: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: hdr a Jpg
    Date: Thu, 12 Mar 2009 16:25:35 +0100
    Sender: <radiusok>@<unknown>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    news:gpb8f3$265$1@inews.gazeta.pl...
    > Stefan Nawrocki wrote:
    >

    > Zgadzam się, ale jak to się ma do tego co siedzi w JPG? Z doświadczenia
    widzę,
    > że JPG jest w body zwykle tworzony na zasadzie wycięcia 8EV ze środka,
    żeby
    > wszystko było kontrastowe. Dopiero niedawno "wymyślono" coś takiego jak
    > D-Lightning co bierze cały zakres i silniej podbija cienie.

    To kwestia jakości softu, a nie 8, czy 12 bitów. I na to zwróciłem uwagę
    (ten argument liczby bitów często pada na grupie).

    > To jest jak najbardziej tonemapping. Nawet taki zwykły liniowy do 8bitów
    też
    > jest tonemappingiem. A kręcenie gammą i kontrastem to już w ogóle.

    Jeśli tak (tonemappingiem) chcesz nazywać "kręcenie" gammą, itp. - to ok.
    Pamietaj jednak, że "kręcenie" było przed HDR-em (i tak tego nie nazywano -
    po prostu jest to korekcja gammy, kontrastu, nasycenia, itp.), a pojęcie
    "tonemapping" wiąże się z wprowadzeniem techniki HDR.

    > To też jest tonemapping, tylko że działający lokalnie. Są dwie główne
    grupy
    > tonemapperów - globalne i lokalne.

    No ta ja - dla odróżnienia - te "globalne" nazywam "korekcją" :-), a te
    lokalne - "mapowaniem tonów".

    > I jedne i drugie mogą
    > dawać realistyczne rezultaty, nie ma tu żadnej zależności, że te lokalne
    są lepsze.

    Różnica jest taka, że "globalne" znane są od lat i można było z nich
    korzystać róznież w fotografii analogowej (twardość papieru, obróbka
    chemiczna, itp. - ale to działało globalnie). Rewolucją jest przetwarzanie
    cyfrowe, gdzie operator może działać lokalnie.

    Stefan Nawrocki