-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
Subject: Re: hdr a Jpg
Date: Thu, 12 Mar 2009 16:07:15 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 83
Message-ID: <gpb8f3$265$1@inews.gazeta.pl>
References: <f...@a...googlegroups.com>
<gpaptq$180m$1@alfa.ceti.pl> <gpaqfn$jnr$1@inews.gazeta.pl>
<gpb2r1$1fls$1@alfa.ceti.pl> <gpb4dl$ck7$1@inews.gazeta.pl>
<gpb6t8$1ito$1@alfa.ceti.pl>
NNTP-Posting-Host: static-62-233-162-148.devs.futuro.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1236870435 2245 62.233.162.148 (12 Mar 2009 15:07:15 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 12 Mar 2009 15:07:15 +0000 (UTC)
X-User: matl
In-Reply-To: <gpb6t8$1ito$1@alfa.ceti.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.8.1.13)
Gecko/20080313 SeaMonkey/1.1.9
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:796332
[ ukryj nagłówki ]Stefan Nawrocki wrote:
>> Zmienia - te dodatkowe bity w RAW idą w zakres a nie rozdzielczość. JPG z
>> aparatu ma zwykle 8bitów wyciętych ze środka 12bitowego rawa, a nie
> obciętych
>> przez odrzucenie najmniej znaczących bitów. Dopiero jeśli użyje się
> różnych fill
>> light i recovery, to mamy do czynienia z faktyczną kompresją.
>
> http://www.optyczne.pl/125-s%C5%82ownik-Zakres_tonal
ny.html
> Punkt 2 w uwagach na dole.
Zgadzam się, ale jak to się ma do tego co siedzi w JPG? Z doświadczenia widzę,
że JPG jest w body zwykle tworzony na zasadzie wycięcia 8EV ze środka, żeby
wszystko było kontrastowe. Dopiero niedawno "wymyślono" coś takiego jak
D-Lightning co bierze cały zakres i silniej podbija cienie.
>> Mapowanie tonów to każde odwzorowanie z przestrzeni tonalnej w przestrzeń
>> tonalną.
>
> Jeśli "mapowaniem" nazwiemy każde odwzorowanie - to rzeczywiście, jakieś tam
> mapowanie jest. W programamch do obrobki HDR przyjęło się jednak rozdzielać
> dwie fazy. W pierwszej fazie - tworzony jest obraz "surowy" i w drugiej -
> zachodzi właśnie owo mapowanie, W Photomatixie są np. dwie metody mapowania
> (Details Enhancer i Tone Compressor) i są one niezależne od piewszej fazy -
> tworzenia obrazu "surowego".
Dokładnie to napisałem. Obraz HDR powstaje po pierwszej fazie, druga faza to
tonemapping żeby wyświetlić go na ekranie. I tonemapping nie wymaga wcale żeby
przetwarzać nim HDRI.
> Jeśli obraz "surowy" (w którym czarny odpowiada wartości 0, a biały -
> wartości X) znormalizujemy (liniowo) do takiej postaci, w której czarnemu
> odpowiada 0, a białemu 255 - to obraz taki możemy wyświetlić wprost na
> monitorze. Jeśli przekształcenie nie jest liniowe - to też jest (w sensie
> ogólnym) jakieś mapowanie, ale to jest tak samo jakby przekształcić liniowo,
> a potem pokręcić gammą, jasnością i kontrastem. Takie przeksztalcenie działa
> globalnie na cały obraz gdzie każdy piksel jest przetwarzany wg tej samej
> reguły.
To jest jak najbardziej tonemapping. Nawet taki zwykły liniowy do 8bitów też
jest tonemappingiem. A kręcenie gammą i kontrastem to już w ogóle.
Co do liniowego wyświetlania to problem jest taki, że cienie stają się zbyt
ciemne jeżeli wyświetli się tak zdjęcie na monitorze. Zdjęcie JPG z body ma je
już podbite za pomocą gammy.
> Istotą "mapowania" (takiego jak np. Details Enhancer w Photomatixie) jest
> badanie otoczenia każdego piksela (budowana jest tzw. "maska" i
> przekształcenie jest uzależnione od nasycenia tej maski) i zastosowanie
> innego przekształcenia w zależności od sąsiedztwa. W tym rozwiązaniu piksel
> o jakimś nasyceniu może być inaczej zmapowany w zależności od tego gdzie się
> znajduje na obrazie. W tym sensie mój przykład (i algorytm) tego nie robi.
To też jest tonemapping, tylko że działający lokalnie. Są dwie główne grupy
tonemapperów - globalne i lokalne. Globalne operują na poziomie każdego piksela
z osobna, a lokalne także na jego sąsiedztwie (ogólnie na całym obrazie
jednocześnie). Te pierwsze często nazywa się tone reproduction curves, bo prawie
zawsze jest to jakaś krzywa aplikowana wszystkim pikselom. I jedne i drugie mogą
dawać realistyczne rezultaty, nie ma tu żadnej zależności, że te lokalne są lepsze.
>> OK, a możesz jakoś opisać to przekształcenie matematycznie, bo ciężko coś
>> wydobyć z tak "ciężkiego" kodu?
>
> W najprostszym rozwiązaniu dla trzech zdjęć ustalamy dwa poziomy (granice).
> W ostatnim przykładzie granice były ustawione na 150, i 250.
> Tzn. wszystko co jest wewnątrz tej granicy jest brane ze zdjęcia "dobrego".
> Wszystko co powyzej - z niedoświetlonego, wszystko co poniżej - z
> prześwietlonego. Tak wygląda to przeksztacenie:
> http://www.3n.com.pl/Nikon/wynik_2.jpg
> Oczywiście - widać "ostre" granice przejść. Trzeba więc obliczyć "odchyłkę"
> od granicy i w obszarze granicznym połączyć płynnie piksele z obu zdjęć w
> stosunku proporcjonalnym do tej odchyłki. Taka jest idea zaprezentowanego
> algorytmu. Nie ma w nim uzależnienia koloru piksela od koloru sąsiednich
> pikseli, a więc nie ma lokalnego pdobijania (lub zmniejszania) kontrastu
> celem uwypuklenia pewnych obszarów.
Czyli to jest takie uproszczone HDRI, w którym wpleciono tonemapping w fazę w
której oblicza się średnie ważone dla każdego piksela. Jest o tym praca (zamiast
robić HDRI i potem mapować do 8 bitów, oblicza się za pomocą odpowiedniego
algorytmu wagi pomiędzy obrazami), tylko nie pamiętam teraz tytułu, potem znajdę.
--
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com
Następne wpisy z tego wątku
- 12.03.09 15:11 j...@a...at
- 12.03.09 15:14 Mateusz Ludwin
- 12.03.09 15:15 Mateusz Ludwin
- 12.03.09 15:56 j...@a...at
- 12.03.09 15:25 Stefan Nawrocki
- 12.03.09 16:13 Andrzej Popowski
- 12.03.09 16:17 Mateusz Ludwin
- 12.03.09 16:28 Stefan Nawrocki
- 12.03.09 16:41 Mateusz Ludwin
- 12.03.09 16:44 j...@a...at
- 12.03.09 16:46 Janko Muzykant
- 12.03.09 16:42 Stefan Nawrocki
- 12.03.09 17:19 Mateusz Ludwin
- 12.03.09 17:26 j...@a...at
- 12.03.09 17:43 j...@a...at
Najnowsze wątki z tej grupy
- Trochę NTG - Vegas Pro
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
Najnowsze wątki
- 2025-01-15 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-15 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-15 Kraków => User Experience Designer <=
- 2025-01-15 CYA: Minister Finansów odbija piłeczkę do PKW :-) [obiektywny brak możliwości wykonania wewnętrznie sprzecznej uchwały]
- 2025-01-15 Gdańsk => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-15 Zielona Góra => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-15 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-15 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-15 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-15 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2025-01-15 Warszawa => Programista .NET (C#/.NET) <=
- 2025-01-15 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-01-15 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2025-01-15 serce boli
- 2025-01-14 Seicento vs Szydło, comes back :)