    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: fotografia bezplatna
    Date: Wed, 16 Jun 2010 16:05:10 +0200
    <3dUOn.52817$h57.34698@newsfe22.iad> <huh6qq$706$1@inews.gazeta.pl>
    <hui4gv$5gn$1@news.onet.pl>
    <s...@d...media-lab.com.pl>
    <hui7nn$ea4$1@news.onet.pl>
    <d...@k...googlegroups.com>
    <hujfl4$pv4$1@inews.gazeta.pl> <humdui$plh$1@news.onet.pl>
    <hva3m5$gb3$1@inews.gazeta.pl> <hva9u3$a1o$1@inews.gazeta.pl>
    <hvab5h$emn$1@inews.gazeta.pl>

    "de Fresz" <d...@n...o2.pl> napisał:

    > Do wielu nie podejdzie, bo sprzęt potrzebny do wykonania takich zadań
    > na przyzwoitym poziomie kosztuje krocie.

    Zatem nei do żadnego, a do wielu. Czyli jednak nie cały rynek, a tylko jakaś
    jego część.

    > No chyba że coś się zmieniło,
    > i teraz 400/2.8 czy w miarę kompletnie wyposażone studio są standardem
    > wśród amatorów.

    Nie znam rynku fotografii reklamowej, ale zapewniam Cię, ze wśród
    fotografujacych pzryrodę zdarzają sie amatorzy z obiektywami takiej klasy. I
    wiedzę często mają taką, ze zawodowiec by się nie powstydził.

    > I efekty pod postacią marności są najczęściej widoczne na pierwszy rzut
    > oka - nawet dla lajkonika. Ale zawsze znajdą się tacy, co to stwierdzą,
    > że "nie widać różnicy", zwłaszcza gdy połechtana zostanie ambicja
    > poprzez wykonanie dzieła własnoręcznie lub finansowego interesu życia.
    > Ale to wcale nie większość.

    Ale znacząca część rynku. I wielu potencjalnych klientó faktycznie nie widzi
    różnicy - zauważ, że często są to ludzie beż żadnego przygotowania, których
    nie zawsze razi krzywy horyzont czy walące się ściany domów.

    > To już trzeba by się pokusić o jakieś badania statystyczne na szerszą
    > skalę. Ja twierdzę, że każdy obdarzony jako-tako rozwiniętym zmysłem
    > postrzegania ją dostrzeże, ale to nie ja jestem marketoidem zlecającym
    > takie roboty.

    Popełniasz ten błąd, ze mierzysz ludzi swoją miarką. Ty dostzreżesz, wielu
    ludzi z naszej listy też dostrzeże. Ale... ogromna większość społeczeństwa
    jest znacznie mniej wyrobiona zarówno fotograficznie jak i plastycznie i
    często takich rzeczy nie zobaczy - aż ktoś nie pokaże im palcem że tak być
    nie powinno.

    > A ja mam wrażenie, że Ty ich nieco przeceniasz ;-) Zupełnie nie ujmując
    > zdolnościom coponiektórych.

    Czyli - pod tym względem pozostaje spisanie protokołu rozbieżności.

    > Ale to może dlatego, że wiem dokładnie jak wygląda porządna sesja od
    > podszewki, oraz jak często zawodowcy z latami doświadczenia wykładają
    > się na drobnostkach, które później trzeba poprawiać godzinami w
    > komputerze. I sam nie raz twierdziłem, że wielu tzw. "uznanych profi"
    > bierze za swoją robotę znacznie za dużo, zwłaszcza za pozycję pt.
    > "prawa", ale nie zgodzę się, że da się to zrobić za jedną fyfdziesiątą
    > ceny przez amatora.

    Często dokładnie 'to' się nie da, ale podobne (pewnie nieco gorsze, ale
    jeszcze nadal akceptowalne) już się da. I wtedy względy ekonomiczne potrafią
    przeważyć.

    > Nie zapominaj, że w reklamie nie ma miejsca na powtarzanie sesji w
    > nieskończoność, bo "coś nie wyszło". Jest opłacona modelka, stylista,
    > wizażystka itp., są umówieni ludzie z agencji i klient, materiał MUSI
    > być taki, aby dało się coś z niego wybrać. Na jutro, najdalej pojutrze.
    > A nie tylko pan Józio, co se sam coś tam poustawia w piwnicznym studio,
    > może mu coś wyjdzie przy 5. podejśiu i będzie na za dwa tygodnie. Plus
    > kolejny tydzień na Szopa.
    >[...]

    Podejrzewam, że różne reklamy bywają. Niektóre wymagaja kosztownej
    aranżacji, do innych małe, piwniczne studio pana Józia wystarczy. Pytanie,
    których jest więcej...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)