    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: filtry Marumi Exus
    Date: Tue, 09 Dec 2014 21:59:04 +0100
    <Pine.WNT.4.64.1412052319400.2028@quad>
    <7...@g...com>
    <m5vno1$mu$1@news.icm.edu.pl>
    <e...@g...com>
    <m61r4v$lrg$1@news.icm.edu.pl>
    <4...@g...com>
    <m64rm7$kho$1@news.icm.edu.pl>
    <3...@g...com>
    <m67335$bdb$1@news.icm.edu.pl>
    <b...@g...com>

    W dniu 2014-12-09 o 17:57, d...@v...pl pisze:

    > Spotkałeś się kiedyś z pojęciem "cyfrowa ciemnia" ?

    Masz na myśli wywoływarki typu ACR czy LR czy DxO czy... ? Jeśli coś
    innego masz na myśli, to pewnie dalsze wypowiedzi moje będą pozbawione
    sensu.

    > Te bardzo
    > restrykcyjne zasady miały wyznaczyć granicę obróbki obrazu,
    > oddzielającą fotografię od grafiki komputerowej.

    Sęk w tym, że w programach typu LR można np. klonować fragmenty zdjęcia,
    zmieniać wiele parametrów czyli "dorysowywać uśmiechy". Tak więc te
    granice zostały dawno przekroczone.

    > Problem w tym że nie
    > stosuje się ich do "fotografii artystycznej" , gdzie grafika
    > komputerowa i fotografia przenikają się płynnie. Ale i tu idzie nowe
    > albo jak chcesz wraca stare w nowej odsłonie.

    > Nie miałem na myśli efektu skraplania (liquify) tylko "dodanie"
    > uśmiechów. Nie najszczęśliwszy przykład podałem.

    Czegoś musiałem się trzymać. :-)

    > Problem ten rozwiązano już lata temu. Jeżeli operujemy na narzędziach
    > znanych z tradycyjnej fotografii, to mamy do czynienia z fotografią.
    > Jeżeli stosujemy narzędzia jej niedostępne, to jest to grafika
    > komputerowa.

    Ciemnia cyfrowa w rozumieniu j/w wykracza możliwościami daleko poza
    tradycyjną fotografię, w której na bliźniaczym poziomie przetwarzania
    można było osiągnąć znacznie mniejsze efekty niż na wywoływarkach RAWów.
    Więc już na tym poziomie powinna się załamać definicja fotografii w/g
    Twojej interpretacji, prawda? Byle zdjęcie po przejściu przez taką
    maszynerię stanie się grafiką cyfrową. Wystarczy, że nasycenie podniosę
    czy wyostrzę pół zdjęcia lub usunę plamy po syfach na matrycy - nie
    wspominając o bardziej zaawansowanych korektach.

    > Przy okazji do sfery grafiki wyleciało sporo starych
    > technik fotografii artystycznej.

    Wyleciało czy wleciało?

    photoshop-modes-tutorial-album-cover-composite-skull
    -halloween-phlearn-slrlounge-photography-1-2.jpg

    > Multiekspozycja.

    Nie do końca - dwa zdjęcia są rentgenowskie (czaszka i wąż) :-)

    orce-Slider.jpg

    > Grafika komputerowa. Kryteria- patrz wyżej.

    Nawet jeśli nic nie zostało dorysowane?

    > Pozdrawiam Marcin PS najlepsze jest to że takie dyskusje trwają od
    > momentu kiedy techniki fotografowania zaczęły pozwalać na jakąś tam
    > swobodę przekształcania obrazu.

    No i chcę wykazać, że te dyskusje nie prowadzą do żadnych wniosków.
    Jeśli powstają definicje co jest fotografią a co już nie, to mają one
    zasięg lokalny, nierzadko do poziomu jednego wyznawcy danej definicji :-D

    > Albo i od początku istnienia
    > fotografii. Przykład : ktoś wymyślił coś co nazwano izohelią. Była to
    > technika wykorzystująca warsztat fotograficzny, ale dająca efekt
    > typowy dla grafiki. Boje jak to zaszufladkować zaangażowały wszystkie
    > branżowe czasopisma w kraju...

    Rewelacyjny kolejny przykład na potwierdzenie mojej tezy - że nie ma
    sensu oddzielać grafiki komputerowej od fotografii (przy założeniu
    tworzenia grafiki z autentycznych fotografii rzecz jasna). Z przekąsem
    stwierdzę, że w/g kryteriów jakie zaprezentowałeś była to grafika
    komputerowa lecz jej autorzy zapomnieli wynaleźć komputera :-D Zresztą
    jeszcze bardziej wyuzdane efekty osiągał wspomniany przeze mnie Erwin
    Blumenfeld.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek