    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 8 Dec 2014 15:49:49 -0800 (PST)
    <Pine.WNT.4.64.1411281206040.2972@quad>
    <6...@g...com>
    <Pine.WNT.4.64.1412052319400.2028@quad>
    <7...@g...com>
    <m5vno1$mu$1@news.icm.edu.pl>
    <e...@g...com>
    <m61r4v$lrg$1@news.icm.edu.pl>
    <4...@g...com>
    <m64rm7$kho$1@news.icm.edu.pl>
    Subject: Re: filtry Marumi Exus
    From: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 8 grudnia 2014 19:46:33 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Ja to nieco szerzej odczytałem - nie o polary chodziło lecz o to, że
    > fotografia nie może zawierać elementów postprodukcyjnych. Ale o tym
    > poniżej...

    Nie do końca. Moim zdaniem ( i nie tylko moim) obraz na którym dodano
    niezarejestrowane przez aparat elementy, przestaje być "zdjęciem". Jest to zabieg w
    wielu dziedzinach fotografii po prostu niedopuszczalny.

    > A co do polarów - to taki soft musiałby bazować na magii aby wyczarować
    > coś z niczego :-) Jeśli bez filtra masz wypalony placek, to żadna
    > aplikacja nie dorysuje utraconych fragmentów. Nie ma nad czym za bardzo
    > dywagować. Polary wnoszą dużo dobrego ale kosztem ev.

    Ano.

    W takim razie odczytujesz niezgodnie z moimi intencjami.

    > "Będę się upierał że dorabianie detali których aparat nie zarejestrował,
    > to już nie jest obróbka tylko malowanie zdjęcia na nowo."
    >
    > Właśnie tak to odczytałem.

    To cały czas w kontekście polara.

    > A to istotne złagodzenie stanowiska nastąpiło :-)

    Nie. Nie złagodzenie. Moje stanowisko jest twarde : dorabianie brakujących elementów
    czy tzw "głęboki retusz" powoduje że nie mamy już do czynienia z fotografią, a z
    grafiką komputerową. A milczące założenie było że rozmawiamy o fotografii.

    > Bo?

    Bo w fotografii mamy do czynienia z rejestracją obrazu za pomocą technik
    fotograficznych.
    Przykład : jeżeli soft aparatu będzie dodawał uśmiechy ludziom którzy w momencie
    robienia zdjęcia mieli ponure miny, to będzie to nie zdjęcie, ale grafika komputerowa
    powstała na poziomie aparatu.

    > Tym bardziej moje powyższe "bo ?" zasługuje na rozwinięcie skoro sam
    > dostrzegasz teraz iż grafika powstaje na każdym etapie przetwarzania /
    > percepcji.

    Jeżeli powstały obraz odzwierciedla to co obiektyw podał na matrycę, to jest to
    fotografia. Oczywiście, fotografia jest odwzorowaniem płaskim świata trójwymiarowego,
    więc z definicji "zinterpretowanym", jednak nie jest to obraz "wykreowany" a właśnie
    "zarejestrowany". Fotografia tzw kreatywna pozostaje fotografią tak długo jak bazuje
    na przekształcaniu tego obrazu, natomiast jeżeli polega na dodawaniu elementów
    niefotograficznych, to przesuwa się w stronę grafiki komputerowej. To właśnie jest
    ten obszar gdzie fotografia i grafika komputerowa się częściowo przenikają.

    Kolaż z założenia

    > Racja. Ja niewerbalnie założyłem, że mowa jest tylko o fotografiach i
    > Photoshopie oraz przesuwaniu / podbarwianiu / usuwaniu itd. pikseli z
    > tych zdjęć.

    Kolażem by było gdybyś połączył elementy kilku zdjęć ( niekoniecznie nawet zdjęć) w
    jeden obraz.
    Uwaga ! czasem w ten sposób określa się potocznie połączenie w jednym obrazie kilku
    zdjęć, ale nie jest to kolaż w znaczeniu ścisłym. Kiedyś nazywało się to "tablo" ,
    obecnie nie wiem dlaczego to słowo wyszło z użycia.
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Marek

    Pozdrawiam Marcin