  • 151. Data: 2015-09-12 01:54:20
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 5 Sep 2015 01:30:38 +0200 Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> napisał:

    >To relacja z samodzielnych obserwacji,

    Z obserwacji.

    >się, że *inteligentny* projektant takiego zamka postąpi w ten sposób,
    >że gdy układ elektoniczny wykryje nadmierne rozładowanie baterii,
    >to póki jeszcze sił na to staje, odblokuje rygiel i nie dopuści do
    >zatrzaśnięcia drzwi na amen.

    Zamek ma dodatkowo wkładkę na zwykły klucz, co pozwala go otworzyć i
    bez zasilania. Samoczynne otwieranie się byłoby bez sensu - narażałoby
    pomiesczenie na dostęp osób niepowołanych.
    W starych zamkach na kartę magnetyczną Tesa/Onity HT24 baterie były
    zresztą od strony czytnika - można je było zmienić bez konieczności
    otwierania zamka. Odkręcało się torxem 10 śrubkę od spodu i zdejmowało
    pokrywkę (ale reszta zamka była chroniona). W nowszych zbliżeniowych
    Tesa-Abloy, baterie, jak i cały "werk" są od strony chronionego
    pomieszczenia - w razie padu trzeba otworzyć kluczem.

    Gdy napięcie baterii jest niskie, zamek przy każdej operacji
    sygnalizuje to diodami, jest dość dużo czasu na wymianę baterii przed
    całkowitym zdechnięciem.

    Po rozładowaniu baterii zamek pozostaje w takim stanie w jakim był
    ostatnio, bo może też być przestawiony w tryb permanentnego otwarcia
    przez użytkownika którego kata/breloczek ma takie uprawnienia.

  • 152. Data: 2015-09-12 02:22:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    __Pan __Maciek __napisał:

    > Zamek ma dodatkowo wkładkę na zwykły klucz, co pozwala go otworzyć
    > i bez zasilania.

    Ale mógłby nie mieć. Bo po co mu ona? A zwłaszcza po co tysiące nigdy
    nie używanych wkładek w tysiącach drzwi od tysięcy hotelowych pokoi.

    > Samoczynne otwieranie się byłoby bez sensu - narażałoby pomiesczenie
    > na dostęp osób niepowołanych.

    Zdecydowanie bez sensu! Dlatego wyżej napisałem, że należy zapalnować
    działanie zamka w sytuacji kończących się baterii. Gdy się o tym nie
    pomyśli i puści sprawy na żywioł, to zamek może się bezsensownie sam
    otworzyć -- gdy przy malejącym napięciu logika zacznie mu głupieć, a
    napięcie to będzie wciąż wystarczające do poruszenia elektromagnesem.

> [...]
    > Tesa-Abloy, baterie, jak i cały "werk" są od strony chronionego
    > pomieszczenia - w razie padu trzeba otworzyć kluczem.

    Oprócz szkoły falenickiej i otwockiej, które nakazują montowanie klapki
    od baterii z jednej bądź drugiej strony skrzydła drzwi, jest jeszcze
    szkoła karczewska. Według niej bateria powinna być dobrze chroniona
    przed dostępem, więc najlepiej zakrętkę do niej umieścić w okuciu zamka
    -- w tej części, która widoczna jest tylko przy otwartych drzwiach.
    Tej szkoły jestem wyznawcą.

    > Gdy napięcie baterii jest niskie, zamek przy każdej operacji
    > sygnalizuje to diodami, jest dość dużo czasu na wymianę baterii
    > przed całkowitym zdechnięciem.

    Bardzo mu się to chwali, temu zamkowi. Są jednak flejtuchy, co nie
    wymienią choćby nie wiem jak błyskało. Bo przecież wciąż jeszcze
    otwiera i zamyka. A bateryjka, to koszty.

    > Po rozładowaniu baterii zamek pozostaje w takim stanie w jakim był
    > ostatnio, bo może też być przestawiony w tryb permanentnego otwarcia
    > przez użytkownika którego kata/breloczek ma takie uprawnienia.

    Mają uprawnienia do poruszania elektromagnesem mimo rozładowanej
    baterii? To jakiś Mocny Gość musi za tym stać!

    Jarek

    --
    Słyszy wewnątrz szlochanie; nie trącając klamek
    Ostrożnie dziurką klucza zagląda przez zamek.

  • 153. Data: 2015-09-12 11:27:20
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    > wiadomości news:slrnmv6asl.5cf.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Nie bez powodu jednak, redaktorzy spieszący się na program, mają zakaz
    > korzystania z wind. Obiło mi się o uszy nieco szerzej niż w mediach
    > mówili, bo od ludzi tam pracujących, że był conajmniej jeden przypadek,
    > ze redachtórka, windą chciała podjechać i utknęła była. Nie pamiętam
    > zakończenia.

    > Mimo, żem były tepsiarz, też nie widzę usprawiedliwienia. Po to chyba są
    > wszelakie testy, przez co oprogramowanie piorunująco kosztuje.

    Kara została nałożona na operatora a nie producenta oprogramowania.
    Jeżeli kara się należała, to przede wszystkim producentowi. Wtedy TP i
    tak zawsze obrywała. Być może to właśnie sąd uwzględnił.
    Obsługa centrali nie wie co zostało w programie zmienione. Nikt im tego
    nie powie, bo mogliby za wiele się dowiedzieć. Producent zwsze dbał o
    tajemnicę i swój interes. Obsługa wie co najwyżej, że chodzi o
    rozbudowę, zmianę konfiguracji, poprawę błędów ale szczegółów nie
    poprawi. Procedury znam od strony Alcatela, więc nie odnoście tego do
    szczegółów obsługi Siemensa. Operator może co najwyżej rolować program
    do poprzedniej wersji. Testy w małym ruchu (nocą) przechodzą, w dużym
    około 11 rano, w dzień roboczy bywa gorzej. Na makiecie producenta też
    przeszło przy sztucznie generowanym ruchu. Co z tego że obsługa jest w
    pełnym składzie, specjaliści od producenta również gdy nagle wszystko
    głuchnie? Nie zapewnisz alarmowej łączności, przepisując wiązki na
    głuchej centrali - abonenci i tak nie dostaną sygnału. Normalnie jeżeli
    np. jeden numer nie działa, to ruch powinien sie przelać na drugi albo
    operator powinien przepisać ręcznie. Sam tak robiłem, gdy padło
    pogotowie ratunkowe (koparka kontra kabel przed szpitalem), więc
    przepisałem 999 na 998 a strażacy łączyli się przez radio z medykami. Na
    całej martwej centrali nic nie zrobisz. Zwinięcie oprogramowania
    (rolowanie) trwało chyba godzinę, restart to 20 minut. Nie ma cudów - to
    tak działa i tu zapewnienie alarmowej łączności jest niewykonalne. Chyba
    że jak w stanie wojennym, czyli wybiegasz na ulicę, wołasz pomocy i jak
    ZOMO nie potraktowało Ciebie jako cel dla ciosów pałek, to może wezwali
    przez radio karetkę.

  • 154. Data: 2015-09-12 12:38:53
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Pretensje z powodu tego, że ktoś kojfnął na serce w pokoju hotelowym, bo
    > komuś nie chciało się wymienić bateryjki, to zachowania "rozkapryszonej
    > gwiazdy"?!

    Śmierć to przykra sprawa, ale nie można wymagać nanosekundowego czasu
    dostępu do pokoju. Nawet jak karetka przyjedzie po 20 minutach zamiast po
    deklarowanych 10 i ktoś umrze, to nie ma za bardzo kogo oskarżać. Mógł być
    korek, mogło być niespodziewanie wiele wezwań w tym czasie, karetka mogła
    przebić koło.

    > Gdzie ja takie rzeczy postuluję?! Przy stwierdzniu stanu zasilana takiego,
    > że mogą być problemy z otwarciem, ma się nie zamknąć. To jest zupełnie
    > co innego.

    Dla mnie zamek niezamknięty to inaczej zamek otwarty. Ale ja to truskawki
    cukrem posypuję. :)
    Chyba, że każdy z nas inaczej rozumie działanie zamka hotelowego i dlatego
    nie możemy się dogadać ...

    > Takie działanie ma zaprojektowane mniędzy innymi po to, by
    > narobić wstydu administratorowi hotelu, któremu nie chciało się zmienić
    > bateryjki, mimo że przyszedł na to czas.

    Nie chodzi o narobienie wstydu, ale aby minimalizować problemy wynikłe z
    wyczerpania baterii.

    > ...pan dyrektor szpitala po stwierdzeniu, że pacjent sinieje, NIEZWŁOCZNIE
    > ogłosił przetarg na defibrylator.

    Może nie ogłosił przetarg, ale zaczął dzwonić po innych szpitalach
    województwie,
    żeby znaleźć wolne łóżko dla pacjenta na specjalistycznym oddziale.

    > Przetarg był ustawiony, wygrała go firma Speedy Gonzales & Sons, która
    > już miała sprzęt w furgonetce stojącej u bram szpitala. Niestety pacjent
    > był złośliwy i zmarł minutę wcześniej, zanim przyniesiono ustrojstwo.

    Polska służba zdrowia zna takie przypadki. Nie ma winnych, wszystko było
    zgodnie z procedurami NFZ.

    > Jeśli ktoś przy tej okazji zmarł, a owe 5 minut mogło mu uratowaź życie?
    > Jasne, że można.

    Jeśli udowodnią, że niedziałający zamek można otworzyć awaryjnie w 2 minuty,
    a obsługa hotelu wydłużyła ten czas o 5 minut, bo poszła na papierosa to
    można. Jesli podjęli działania bez zbędnej zwłoki, to nic im nie udowodnisz.
    To nie lotnictwo, gdzie jest nakaz wymiany śrubek po resursie.
    Jak winda w hotelu się zepsuje i ratownicy będa musieli wchodzić 5 minut po
    schodach, to też nic nie udowodnisz. Winda miała ważny przegląd UDT, ale się
    zepsuła - zdarza się.

    > Może nawet wcale się nie przydarzyć. Wystarczy za wczasu zmieniac baterie.

    Oczywiście, że można wymieniać baterie zawczasu. W ogólnym rozrachunk
    wychodzi to taniej. Ale podejście niektórych jest takie, że ograniczamy
    koszty JUŻ, TERAZ, DZISIAJ. Nie przewidując wzrostu kosztów w najbliższej
    przyszłości.
    Przykład, na jaki natrafiłem kilka dni temu. Oszczędność 500 zł spowodowała
    wydatek 5000 zł.

> [...]
    > "C" i "D' na wypadek kończącej się bateryjki -- o tym juz było).
    > A cały ten podwątek jest o dobrym projektowaniu i o przewidywaniu.
    > Wiem, dla wielu są to "mało istotne szczegóły". Ale przez takie
    > szczegóły mamy wokół tyle źle zaprojektowanych urządzeń. To denerwuje
    > zwłaszcza w przypadku urządzeń elektronicznych -- bo w elektronice
    > można wszystko. To ludziom, którzy uważają, że analizowanie wszystkich
    > przypadków jest stratą czasu, zawdzięczmy takie komunikaty jak
    > "Error 82: Keyboard missing. Press [F1] to continue.".

    Masz plany zapasowe: dioda Low Battery, awaryjny kluczyk mechaniczny, ukryte
    złącze zasilające, czasem możliwość rozkręcenia zamka, zdalny monitoring
    stanu zasilania.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 155. Data: 2015-09-12 12:47:28
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Mimo, żem były tepsiarz, też nie widzę usprawiedliwienia. Po to chyba są
    > wszelakie testy, przez co oprogramowanie piorunująco kosztuje.

    A jaki wpływ na działanie nowego softu ma operator centrali? Może tylko nie
    zgodzić się na jego instalację.
    Testy w laboratorium lub w nocy się udały, ale w dzień przy dużym ruchu coś
    się przestało wyrabiać. Centrala najczęsniej wtedy jest głucha. Dobrze gdy
    działa terminal i można wgrać stary soft bez kombinowania z dyskami czy
    pamięcią Flash.
    Producent i operator dołożyli wszelkiej staranności:posprawdzali co się
    dało. Rzeczywistość czasem odstaje od symulacji laboratoryjnej i zdarzają
    się nieprzewidywalne sytuacje.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 156. Data: 2015-09-12 13:01:16
    Od: Mirek <i...@z...adres>

> [...]
    > narobić wstydu administratorowi hotelu, któremu nie chciało się zmienić
    > bateryjki, mimo że przyszedł na to czas.

    Oglądałem przedwczoraj prospekt takiego zamka i rozmawiałem z
    przedstawicielem handlowym. Pika dużo wcześniej - przy otwieraniu -
    klient hotelu raczej tego nie zauważy o ile się nie zna, natomiast
    obsługa - na pewno. Jest też awaryjne otwieranie kluczykiem - ukryte pod
    zaślepką.

    Wykonywałem kiedyś instalację rtv dla hotelu. Nie było mowy o
    przedwczesnej wymianie bateryjek czy żarówek. Sprzątaczka sprawdza czy
    wszystko działa, żarówki świecą, pilot, tv, telefon, woda, spłuczka itp.
    i zgłasza recepcji jako "czysty". W razie czego zgłasza usterkę i
    wysyłany jest konserwator. Jest nawet opcja w centralce telefonicznej,
    że z konkretnego pokoju sprzątaczka dzwoni pod określony numer i
    automatycznie w systemie zmienia się status pokoju, dzięki czemu
    natychmiast można w nim kogoś zakwaterować.

    --
    Mirek.

  • 157. Data: 2015-09-12 18:21:09
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    > Kara została nałożona na operatora a nie producenta oprogramowania. Jeżeli
    > kara się należała, to przede wszystkim producentowi. Wtedy TP i tak zawsze
    > obrywała. Być może to właśnie sąd uwzględnił.

    Możliwe, nie włażę za głęboko w prawo, jednak też nie winię obsługi, np.
    pana Mietka, który przyszedł na nocną zmianę i nagle mu wszystko strzeliło,
    a komputer zarządzający nie może się połączyć z procesorem centrali i jest
    sraczka. Na takie okoliczności na każdej centrali były przynajmniej dwa
    numery z różnych, innych central, aby było jak powiadomić kogo trzeba.

    > Obsługa centrali nie wie co zostało w programie zmienione. Nikt im tego
    > nie powie, bo mogliby za wiele się dowiedzieć. Producent zwsze dbał o

    Cóż, jak esencja Pepsi, tylko jak ma Sanepid zatwierdzić, czy w procesie nie
    używa się czegoś szkodliwego? Jak sterownik NTFS do Pingwina, który dawno
    mógłby zostać wpisany, ale... chyba patenty, bo na pewno ktoś zrobił r.e. i
    rozkminił co z czym jak gdzie kiedy.

    > tajemnicę i swój interes. Obsługa wie co najwyżej, że chodzi o rozbudowę,
    > zmianę konfiguracji, poprawę błędów ale szczegółów nie

    Bo a nuż coś sknocą? Wcale się nie zdziwię, jeśli awaria łączności Grochowa
    w '97, czy '98 była właśnie takim podejściem spowodowana. Nie winię nawet
    samej obsługi, ale firmę, która pozwoliła na to, żeby taka awaria wystąpiła.

    > poprawi. Procedury znam od strony Alcatela, więc nie odnoście tego do
    > szczegółów obsługi Siemensa. Operator może co najwyżej rolować program

    Ja myślę, że jak poszperać, to będzie podobnie.

    > do poprzedniej wersji. Testy w małym ruchu (nocą) przechodzą, w dużym

    Poprzedniej... jeśli da się to zainicjować...

    > około 11 rano, w dzień roboczy bywa gorzej. Na makiecie producenta też
    > przeszło przy sztucznie generowanym ruchu. Co z tego że obsługa jest w

    Czyli testy są pewnie do... Musiałbym podpytać kumpla, który był w Hiszpanii
    na szkoleniu z S12, jak on to widzi.

    > pełnym składzie, specjaliści od producenta również gdy nagle wszystko
    > głuchnie? Nie zapewnisz alarmowej łączności, przepisując wiązki na głuchej
    > centrali - abonenci i tak nie dostaną sygnału. Normalnie jeżeli

    Wiadomo, że jak stoi, to... Czy jednak nie ma możliwości, żeby w tle chodził
    jakiś awaryjny podprogram? Aktywowałby się, gdy program główny zawiedzie,
    "watchdog" jakiś, który nie kasowany co ileś-tam przez program główny,
    zainicjowałby działanie procedur awaryjnych, niezależnie od kompa głównego,
    czy przestawiłby go w tryb awaryjny, do podstawowego podtrzymania choćby
    ruchu alarmowego...

> [...]
    > (rolowanie) trwało chyba godzinę, restart to 20 minut. Nie ma cudów - to
    > tak działa i tu zapewnienie alarmowej łączności jest niewykonalne. Chyba

    To oczywiste. Na mojej centrali wystarczyl pyknięty bezpiecznik rzędowy, a
    wskutek już nie pamiętam czego, nie wystąpił alarm. Brak minusa na zasilaniu
    spowodował, że jakimiś "zakamarkami" dostał się potencjał ziemi do układu
    kontroli czasowej rejestrów, przez co spadały jako "out of time" od razu po
    zajęciu. Co to oznacza, nie muszę chyba pisać. Raz na moim dyżurze też
    pyknęło, ale tym razem alarm zadzwonił i wymieniłem bezpiecznik. Wpisałem
    tylko awarię do dziennika i zapodałem do dyspozytora i IBN, aby filowali,
    czy coś nadal nie głupieje.

    > że jak w stanie wojennym, czyli wybiegasz na ulicę, wołasz pomocy i jak
    > ZOMO nie potraktowało Ciebie jako cel dla ciosów pałek, to może wezwali
    > przez radio karetkę.

    No, był kłopot. Niejeden przeniósł się do lepszego świata przez brak
    łączności.
    Podsumowując... Jeszcze może pojmę pad centrali w Białymstoku... czy gdzie
    by nie było, bo wydupczył wadliwy program i pewnie nie dało się tego
    przewidzieć, uważam jednak, że powinno być coś przewidzianego na takie
    sytuacje, by jak najszybciej przywrócić choć podstawowe funkcje. Ale w
    sytuacji robót planowanych taka awaria jest niedopuszczalna! Tylko, że była
    ona zanim jeszcze UKE, czy wtedy URT(iP) ścigał za takie rzeczy... A
    przynajmniej moja pamięć takich faktów nie przywołuje.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 158. Data: 2015-09-12 19:39:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    yabba pisze:

> [...]
    > po deklarowanych 10 i ktoś umrze, to nie ma za bardzo kogo oskarżać.
    > Mógł być korek, mogło być niespodziewanie wiele wezwań w tym czasie,

    Te czasy nie podlegają prostemu sumowaniu. Jeśli straż pożarna będzie
    stała kwadrans w korku, a potem straci trzy minuty na forsowaniu
    barier w budynku, w którym ich nie powinno być, to za konsekwencje
    wynikające z opóźnienia (nieważne jakiego) odpowie nie zarządca drogi
    (nie ma na korki wpływu), ale zarządca nieruchomości (ma obowiązek
    stosowania się do przepisów).

> [...]
    > cukrem posypuję. :)
    > Chyba, że każdy z nas inaczej rozumie działanie zamka hotelowego i dlatego

    Myślę, że niemożność dogadania się (jeśli jest, ja nie jestem pesymistą)
    prędzej wynika z różnego podejścia do precyzji opisywania świata. Zamek,
    który "nie został zamknięty" to co innego niż ten, który "się otworzył".

    > Nie chodzi o narobienie wstydu, ale aby minimalizować problemy wynikłe
    > z wyczerpania baterii.

    Czynnik ludzki jest najbardziej zawodny w całym łańcuchu. Dlatego przy
    gilotynie do papiery trzeba nacisnąć dwa prayciski obiema rękami -- bo
    inaczej ktoś by sobie coś uciąć. Czasem inne środki są niewystarczające,
    trzeba wstydem. Do wody w basenie dodaje się substancji, która barwi
    się w wyniku pewnych reakcji chemicznych. Gdy ktoś nasiusia, to od razu
    widać, bo wokół niego jest kolorowo.

    > Masz plany zapasowe: dioda Low Battery, awaryjny kluczyk mechaniczny,
    > ukryte złącze zasilające, czasem możliwość rozkręcenia zamka, zdalny
    > monitoring stanu zasilania.

    No mam, ale czy to powód, by na kolejny w kolejce plan nie zwracać uwagi,
    czy jest rozsądny? Albo w ogóle upierać się przy palne złym, a wzbraniać
    przed dobrym?

    Załóżmy, że mamy w takie palny, które kolejno aktywują się przy postępującym
    wyczerpywaniu się bateryjki:

    Paln A: trzy razy miga dioda przy otwieraniu i zamykaniu.

    Plan B: głośniczek w zamku piszczy trzykrotnie przy każdej operacji.

    Plan C: z głośniczka słychać "weź kurna wymień bateryjkę, bo ledwie ciągnę".

    Plan D: zamek mówi "jak nie wymienisz baterii, to pożałujesz".

    Plan E: przy naciśnięciu klamki zamek puszcza w nią impuls o napięciu
    1024V, a w głośniczku słychać "ha ha -- no co, może nie mówiłem?!".

    Teraz musimy zająć sie Planem F, bo te impulsy, to już naprawdę resztkami
    sił z baterii. Trzeba więc zdecydować się i wybrać jedną z możliwości:

    Plan F1: Zamek bohatersko pracuje do samego końca, aż bateria wyda z siebie
    ostatnie tchnienie. Zostaje na polu chwały w takiej pozycji, w
    jakiej był wtedy, gdy nieboszczce AA się to przytrafiło. R.I.P.

    Plan F2: Zamek zamyka się na głucho i ewentualnie resztką sił ozmanjmia
    "Jestem Zamkiem, więc zamykanie jest moją naturą; do tej pory
    otwieałem się z pewnym obrzydzeniem, teraz więcej już nie będę
    tego musiał robić -- a wy radźcie sobie jak umiecie".

    Plan F3: Zamek pozostaje otwarty, a na koniec rzuca kwestię "Jestem Zamkiem
    Na Bateryjkę, ale bateryjki już nie ma, więc koniec z zamykaniem".

    Jasne, że miłośnicy przygód wybiorą Plan F1 -- to tak fajnie, gdy człowiek
    do samego końca nie wie, czy bardziej mu będzie potrzebny łańcuch z kłódką,
    czy łom do wyważenia drzwi. Plan F2 jest dla hardkorowców, którzy lubią
    przeginać pałę i ponosić tego konsekwencję. Plan F3 -- to dla mięczaków,
    którzy naawet nie poznają działania planów B, C, D i E, bo wymiękną już
    przy Planie A.

    Jeśli ktoś jest takim mięczakiem (jak niżej podpisany), to mu wsio ryba
    jak wyglądają młodsze plany i ile ich jest (z kilku można zrezygnować,
    nawet ze wszystkich), bo i tak kontakt z nimi będzie miał nikły. Jednak
    Plan F jest dla niego ważny -- choć z założenia nigdy nie będzie chciał
    z niego skorzystać (lecz w życiu bywa różnie, a wtedy lepiej mieć lepiej,
    niż gorzej).

    --
    Jarek

  • 159. Data: 2015-09-12 21:03:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >klient hotelu raczej tego nie zauważy o ile się nie zna, natomiast
    >obsługa - na pewno. Jest też awaryjne otwieranie kluczykiem - ukryte

    A w ogole musi pikac ?

    Tam przeciez jest jakas transmisja danych, moze poinformowac centralny
    komputer.

    J.

  • 160. Data: 2015-09-12 21:43:56
    Temat: Re: elektryczny zamek - samor?bka - energooszcz?dny
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 12.09.2015 o 21:03, J.F. pisze:

    > Tam przeciez jest jakas transmisja danych, moze poinformowac centralny
    > komputer.

    ZTCW to nie ma... tzn. jedyna transmisja danych jest między kartą a
    zamkiem. Można sobie wyobrazić, że zamek zapisuje swój status na karcie
    i później jest czytany w recepcji, ale nie wiem czy takie były założenia.

    --
    Mirek.