    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    <s...@f...lasek.waw.pl> <msmek0$4p5$1@dont-email.me>
    Date: Tue, 8 Sep 2015 16:02:53 +0200

    Pan Pszemol napisał:

    > Brzmi to rozsądnie, aczkolwiek rzeczywiście wolałbym przeczytać
    > to w jakimś zaufanym źródle, np. broszura informacyjna producenta
    > takiego zamka a nie zgadywać na podstawie "co byłoby rozsądniejsze" :-)

    A ja odwrotnie -- wolę najpierw określić co byłoby rozsądniejsze,
    a dopiero potem przystąpić do realizacji.

    > Bo jak widać wśród elektroników nawet, nie każdy rozsądkiem się
    > posługuje na codzień i dla różnych ludzi inne są priorytety i o
    > innych rzeczach/scenariuszach zapomną pomyśleć ;-)

    Powyższe użycie słowa "nawet" przy opisie behawioru elektroników jest
    przejawem pewnej megalomanii. A to niby czemu elektronik ma mieć więcej
    rozsądku od innych? W powżnych realizacjach nie ma tak, że ktoś "zapomni
    pomyśleć". Bo najpierw myśli ktoś, kto wie czego chce, a potem dopiero
    robi ktoś, kto wie jak robić. Jeśli decyzję o priorytetach zostawi się
    temu, kto implementuje, można mieć pewność, że zrobi tak, jak mu wygodniej.
    Albo tak, jak ojciec i dziad robili -- bo te scenariusze zna dobrze. I nie
    dlatego tak, że on jest elektronikiem, tylko dlatego, że jest człowiekiem.
    To normalne ludzkie zachowania.

    W historii techniki można znaleźć wiele przykładów, kiedy to po opanowaniu
    całkiem nowej technologii rzeczy realizowano wciąż tak, jakby były w starej.
    Kontynuując stare wady, które kiedyś wynikały wprost z techniki, a teraz
    z równą łatwością można zrobić coś inaczej, bez tych wad w działaniu.

    Ponieważ zawsze staram się wyrażać prezyzyjnie, więc teraz też napisałem
    jak to coś *powinno* działać. Po cichu licząc na to, że wśród licznych
    fabrykantów żelastwa znalazł się choć jeden taki, który wszystko dobrze
    przemyślał. Nie mając też złudzeń co do tego, że większość mogła postąpić
    jak zwykle, czyli "panie inżynierze, zrobisz nam pan zamek na prąd, wiesz
    pan, taki co ma komputer w środku".

    --
    Jarek