eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaelektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny › Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
  • Data: 2015-09-08 17:17:57
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    >> Radzę poczytać sobie jak używało się skrzyni biegów w samochodzie Ford T.
    >
    > Proszę przybliżyć.

    Model za sprawą przekładni planetarnej prowadził się w sposób
    oryginalny, lecz jednocześnie bardzo prosty. Posiadał trzy pedały,
    w tym środkowy nieco wysunięty w stronę kierowcy. Lewy odpowiadał
    za jazdę do przodu, środkowy za jazdę do tyłu a prawy uruchamiał
    hamulec zasadniczy.

    Przed uruchomieniem należało zaciągnąć hamulec pomocniczy, co
    powodowało wciśnięcie lewego pedału do połowy z jednoczesnym
    wysprzęgleniem. Wciskając pedał do oporu, kierowca załączał
    pierwszy bieg a puszczając go zupełnie, drugi bieg. Szybkość
    regulowało się manetką przy kole kierownicy. Podczas jazdy do
    przodu, wciśnięcie środkowego pedału (jazda do tyłu) powodowało
    hamowanie pojazdu i dopiero po zatrzymaniu samochód kontynuował
    jazdę do tyłu. W drugą stronę sytuacja wyglądała analogicznie.

    Za: "Witold Rychter, Dzieje samochodu, WKŁ, Warszawa 1979, s. 223",
    wersja elektroniczna: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T

    > Natomiast skrzynia biegów to kolejny relikt dawnych epok. Sprawy
    > optymalnego zasprzęglenia jednostki napędowej zostały już dawno
    > rozwiązane i nie powinny zaprzątać głowy kierowcy, tak samo, jak
    > nie pociąga on za sznureczek połączony z zaworami wtrysku, by je
    > otworzyć w stosownym momencie cyklu pracy silnika. Jedyny chyba
    > prawdziwy problem z automatem jest taki, że nie za bardzo jest
    > jak powiedzieć mu o planowanym manewrze, np. wyprzedzania.
    > Przy wykorzystaniu joysticka banalne.

    Tu jednak Siła Tradycji wielu kierowców trzyma przy całkiem manualnej
    skrzyni. Ale wróćmy znowu do historii. Gierek kupił nam licencję na
    autobusy marki Berliet. One miały mechaniczną skrzynie biegów, która
    była sterowana elektrycznie, a nawet trochę elektronicznie (podobno
    były w tym tyrystory). Nie było pedału sprzęgła, był malutki joystick
    operujący elektrycznymi stykami. Ale odzwierciedlał on dokładnie ruchy
    mechanicznego lewarka. Nie zrobiono sekwencyjnego przeskakiwania bieg
    w górę lub w dół, tak jak to dzisiaj czasem się robi.

    > Odważne to będzie wypieprzenie pilota, bo to z jego winy dochodzi
    > obecnie do większości katastrof. Tylko ludki mają atawistyczne obawy,
    > że kieruje robot.

    W przedwojennej prasie, osobliwie tej brukowej, istniała funkcja zwana
    "sitz redaktor". To on miał iść siedzieć, gdy ktoś tytułowi wytoczył
    proces o jakąś obrazę czy inne cóś. Z tym pilotem jest teraz podobnie.

    --
    Jarek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: