  • Data: 2015-09-05 17:22:48
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Mamy takie zamki w pracy. Absurdem by było, gdyby się same otwierały
    > "bo bateria słaba".
    >
    > W razie padu baterii zamek zostaje w stanie takim, w jakim był (otwarty
    > bądź zamknięty). Można wtedy otworzyć drzwi podłączając zewnętrzny
    > sterownik. Zawsze można też otworzyć drzwi kluczem.

    To już jest co innego niż zamki hotelowe. Nie tylko dlatego, że nie ma
    w nich klucza, ale hotelowe nie są bistabilne -- w tym sensie, że nie
    mogą pozostawać na stałe w stanie zamkniętym lub otwartym. Przeciągnięcie
    karty (lub inne elektroniczne działanie) w hotelu powoduje, że *jeden*
    raz można nacisnąć klamkę i otworzyć drzwi. Nie przyszło mi do głowy,
    by to testować, ale mam wrażenie, że od momentu odblokowania zamka do
    nasiśnięcia klamki może upłynąć dowolnie dużo czasu. To jest zapamiętane
    mechanicznie, w jakiejś zapadce, a nie że elektromagnes coś tam trzyma.
    Tak samo w druga stronę -- rozłączenie sprzęgła następuje po pierwszym
    naciśnięciu klamki. I też nie potrzeba, żeby cały czas płynął prąd z
    baterii.

    Taki układ można zaprojektować na dwa sposoby. Albo żeby bez prądu nigdy
    nie łączył rygla z klamką (czyli żeby nigdy nie dało się otworzyć drzwi),
    albo żeby naciśnięcie klami nigdy nie rozłączło sprzęgła. Mnie się to
    pierwsze podejście wydaje absurdalne. Mało mnie przeraża wizja, że
    drzwi pokoju hotelowego same się otworzą, bo przez pięć lat nikt nie
    zaglądał do środka. One po porstu się nie zatrzasną gdy bateria słaba.

    Jarek

    --
    Same dzwony tam dzwoniły, oj!
    Gdy dziad ciągnął z całej siły, oj!