    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
    Date: Sat, 7 Apr 2012 14:24:09 +0000 (UTC)

    Pan Marcin Wasilewski napisał:

    > 12V to trochę jednak mało - aby uzyskać jakąć znośną moc to jednak
    > dość grube przewody trzeba by było kłaść. Jedyna zaleta to możliwość
    > rezygnacji z wielu zasilaczy (sporo urządzeń ma zasilacze 12V DC).

    Sporo, to znaczy ile? Ile prądu mogą potrzebować te wszystkie domowe
    routery, acces pointy czy co tam jeszcze? Skoro przewód do żelazka
    (2kW) tolerujemy i uznajemy, że jeszcze nie jest "dość gruby", to przy
    12V wydoli on 100W. W jednym punkcie więcej nie potrzeba (a właściwie
    we wszystkich do kupy wziętych przeważnie też nie).

    > A co do "świecidełek", zawsze może to być np. 24V i dwa 12V źródła
    > światła połączone szeregowo.

    No więc nie zawsze, a właściwie nigdy. Halogeny się zużywają, w czasie
    swego żywota zmieniają oporność. Jak się połączy dwa w szereg, to po
    wymianie pierwszego przepalonego, drugi będzie świecił jaśniej i zaraz
    też trzaśnie. Z LED-ami może być podobnie. A poza tym trzeba by kombinować
    i dobierać w pary, jak w przedszkolu. I jak tu zasilić LED-ową taśmę 12V
    pocziętą na kawałki?

    > Tu bym polemizował,

    Od tego jest Usenet.

    > wielokrotnie zamiast zasilacza AC stosowałem DC i nigdy nic złego się nie
    > stało, chociaż mogę sobie wyobrazić sytuację, że od tego może odparować
    > mostek, w którym w takim układzie obciążona jest tylko połówka i to ze
    > stałą mocą.

    Ja też tak robiłem wielokrotnie. Nawet tutaj opisywałem, jak to zasilanie
    kilku okołokomputerowych diwjsów odbywa się z zasilacza w pececie. Ale
    *ostatnio* trafiły mi się takie klocki, co się przy tym zbiesiły. Odczytuję
    to jako nowy trend lub zapowiedź trendu. W każdym razie trzeba brać pod
    uwagę.

    --
    Jarek