  • Data: 2012-04-10 14:35:37
    Temat: Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Nie wiem jaki przyjęto spadek napięcia w tym kablu do żelazka, ale
    > jeśli na przykład przyjęto, że sprawność transportu energii tym kablem
    > ma wynieść 98% (strzelam kompletnie z sufitu) to oznaczałoby że z 230V
    > w gniazdku do grzałki trafia tylko 225,4V.
    > Ten sam kabel przy obciążeniu tym samym prądem (a chyba takie przyjąłeś
    > założenia do pojęcia "wydoli" ) z 12V dostarczy tylko 7,4V do obciążenia.

    Faktycznie tak mniej więcej zakładałem. I faktycznie ten sam spadek
    napięcia może być bardziej dokuczliwy przy 12V niż przy 230V, o czym
    wcześniej nie pomyślałem. Ale może zamiast ostrzeliwac problem z sufitu,
    trzymajmy się ziemi. 58,6 metra miedzianego drutu o przekroju 1 mm ma
    oporność jednego oma. Ktoś chyba wcześniej rzucił, że przekrój rzędu
    2,5 mm też jest OK, a ja się z tym zagadzam. Dzielimy więc przez 2,5.
    Ten drut złożony na pół robi nam kabel długości prawie 30 metrów. Sporo.
    Jako rozsądną maksymalną wartość w warunkach domowo-mieszkaniowych lepiej
    wziąć 10-20 metrów. No to dla równego rachunku podzielmy przez 2,5.
    Czyli mamy rezystancję zasilania na poziomie 0,16 oma. Spadek napięcia
    przy 100W/12V na poziomie jednego wolta lub troche więcej. Akceptowalny.

    To i tak są warunki ekstremalne, to 100W jest grubo na wyrost, a zasilacz
    zwykle może być dużo bliżej. Moja wiara w sensowność domowej instalacji
    12V nie zmalała.

    --
    Jarek