  • Data: 2012-04-07 16:00:17
    Temat: Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:slrnjo0gob.91p.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Jeśli chodzi o oświetlenie, to po wycofaniu żarówek coraz trudniej kupić
    > jakieś rozsądne świecidełko na 230V, a coraz więcej jest takich na 12V.
    > Mnie się ten wybór wydaje oczywisty -- gdybym miał teraz coś budować
    > (a nie jest to wykluczone), to bym kładł instalację 12V.

    12V to trochę jednak mało - aby uzyskać jakąć znośną moc to jednak dość
    grube przewody trzeba by było kłaść. Jedyna zaleta to możliwość rezygnacji z
    wielu zasilaczy (sporo urządzeń ma zasilacze 12V DC). A co do "świecidełek",
    zawsze może to być np. 24V i dwa 12V źródła światła połączone szeregowo.

    > Chyba nie do końca tak. Zauważyłem, że sporo małej elektroniki domowej
    > ma teraz zasilanie prądem zmiennym niskiego napięcia. We wtyczce jest
    > tylko transformator, a w środku reszta zasilacza. Ale to trafo pełni też
    > rolę separacji galwanicznej -- one mogą nie lubić włączania do wspólnej
    > linii zasilającej 12V AC.

    Tu bym polemizował, wielokrotnie zamiast zasilacza AC stosowałem DC i
    nigdy nic złego się nie stało, chociaż mogę sobie wyobrazić sytuację, że od
    tego może odparować mostek, w którym w takim układzie obciążona jest tylko
    połówka i to ze stałą mocą.