    From: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: do telefonistów
    Date: Mon, 1 Feb 2010 21:52:43 +0100

    Witam czytających. Wpadłem na chwilę, na czyjąś prośbę, jako, że to jest
    mój zawodowy temat niejako z pierwszej ręki, to spróbuję odpowiedzieć.

    Użytkownik "rrrrrrrrrrr" <...@...com> napisał w wiadomości
    > Witam.
    > usiłuję znaleźć przyczynę problemów z moim telefonem.

    Już przeczytałem Twoje problemy... Chyba wiem, co masz sprawdzić.

    > Mam pytanie, jak centrala wykrywa fakt podniesienia słuchawki w
    > aparacie ?

    Zasadniczo - jak podniesiesz, zaczyna płynąć prąd. Wtedy łapie
    przekaźnik, lub inny analogiczny element i pcha "maszynerię" do przodu.

    > Przez wykrycie spadku napięcia po podniesieniu słuchawki czy przez
    > pomiar prądu w linii telefonicznej ?

    Prąd.

    > Pozdrawiam
    > gary

    Tak więc, zacznijmy od tego, jakie ja miałem oficjalne parametry linii,
    jak jeszcze dane mi było pracować w TPSA (dla znajomych sprzed lat -
    ACMM-Warszawa, mój numer 033).
    Oporność wewnętrzna, zasadniczo, 600 omów, ale dla audio. Fizycznie, dla
    prądu stałego, bywało różnie, zależnie od organu centrali, typu, etc,
    1-1.5 kOhm, dochodziła do tego oporność linii.
    Wartości graniczne, jeśli chodzi o upływność między żyłami, czy
    żyła-ziemia... tu nie mam za dokładnych namiarów, 20 kOhm do ziemi, 100
    kOhm między żyłami.
    (istotne dla zdalnego stwierdzania dostępności organu, na liniach
    międzycentralowych)
    Przekaźnik kontrolny był w obwodzie o oporności 15-23-25 kOhm i nie
    powodowało to wzbudzenia organu. Ze spadku napięcia, który występował po
    dołączeniu układu kontroli wynikało, że płynął prąd ok. 2 mA - napięcie
    spadało do 48V. U Ciebie spadło do 40V. to by dawało prąd ok. 8-10 mA,
    różnie, a to już zdecydowanie jest wykrywalne jako podniesienie.

    Przyczyną aż tak dużego upływu może być... najprawdopodobniej
    kondensator w obwodzie dzwonka, wystarczy go wymienić i temat zniknie.
    Może też dostać strzała jedna z diodek prostowniczych, warto sprawdzić,
    ile dają "pod włos", powinny jak najwięcej. Upływać też może warystor na
    zaciskach (jeśli jest), zwłaszcza, jeśli dostał paru kopów od przepięć,
    zdarzyło mi się takie wymieniać. Jeśli linia jest w dobrym stanie, nie
    leci napowietrznie, jest blisko centrali, to można zaryzykować
    wyrzucenie warystora. Zobacz też, czy nie "zasyfiał" przełącznik (ten
    uruchamiany "widełkami"), jeśli ma kurz i złapie wilgoć, mogą się (mało)
    śmieszne rzeczy dziać, z elektrolizą brudów włącznie, a to by było mało
    miłe. Miałem już aparaty z przeżartymi na wylot sprężynami stykowymi.
    Upływ raz jest, raz nie ma? Bywa i tak, takie "niepełne" uszkodzenia są
    najwredniejsze, dlatego też czasem mniej zachodu jest, gdy hurtem
    wymieni się wszystkie podejrzane elementy, czyli tutaj
    najprawdopodobniej diody, kondzioł dla dzwonka, być może pomniejsze
    kondziołki przy zaciskach i/lub diodach. Przełącznik powinno wystarczyć,
    że się "odsyfi".

    Napięcia jakie musisz uwzględnić - tradycyjnie było 50V Strowger, 48
    Pentaconta, 60 K66, na EWSD mam 63V. Prąd dzwonienia to 75+- 15V (nie
    120 - poprzebija kondzioły).
    Upływność linii 150 uA to może każda nieodkurzona (która takową się
    staje zaraz po oczyszczeniu przez monterów) linia po byle deszczu
    uzyskać, 2 mA nie powinno wyzwolić stanu "on-line". Ja nie wykluczam, że
    od mojego odejścia z TPSA normy nie uległy zmianie. Nie jest mi o tym
    wiadomo. Spróbuję kumpla złapać, który bezpośrednio pracuje (mam
    nadzieję, że jeszcze) na centrali, aby mi podpowiedział, jak dziś
    wygląda temat w dziedzinie wartości granicznych. Tylko nie odpowiada na
    kontakt...

    Pająk chwat,
    wszystkich brat!