  • Data: 2010-02-04 23:57:44
    Temat: Re: do telefonistów
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    news:hkfcqu$4d1$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Nie było przeróbki na ISDN. Przynajmniej nie seryjna - może tylko

    Możliwe, nie znam za dużo szczegółów, o uszy sie obiło i tyle, nie
    miałem gdzie potwierdzić.

    > laboratoryjnie.

    > Nieeee - S29, przedwojenny. Ewentualnie rosyjska kopia z niektórymi
    > częściami zamiennymi przejętymi z oryginału z plombami ze swastykami
    > :-)

    Hehe :) Przypomniała mi sie sprawa, wprawdzie powojennej, ale centrali
    opartej o wybieraki W58, motorowe... jak nie znałem, nie przypuszczałem,
    że to może chodzić tak szybko (200 kroków na sekundę) i tak CICHO. To
    był szept.
    Otóż, jak to w elektromagnesach (były 3 na wybierak), zdarzało się, że
    elektromagnes przepalał się.
    Okres był wysoce komunistyczny i nasi kombinowali z produkcją krajową.
    Sęk w tym, że kluczem był materiał użyty na rdzenie, którego nasi nie
    potrafili za cholerę ciężką podrobić, ani nawet się zbliżyć. Szybko
    spokornieli i przez cały czas elektromagnesy były nu producenta kupowane
    za dewizyyy... Mimo głębokiej komuny... Były 3 centrale W58, w
    Warszawie, Bydgoszczy i Katowicach. Ja poznałem warszawską.

    > Centrale z wybierakami podnosząco obrotowymi (Strowger, Siemens) mają
    > teoretyczną trwałość 60 lat. Krzyżowe (Pentaconta) 40 lat a
    > elektroniczne 20, 25 lat. To według książki o komutacji. Tylko tak -
    > Strowger musi być w klimatyzowanym pomieszczeniu i ma być porządnie

    Ano właśnie. Znów skojarzenie - samochód Syrena. Gdyby części i
    wykonanie były takie, jak należy, podobnie serwis (ściągaczem panie
    majster to łożysko, a nie młotem z meslem...), to naprawdę nie było by
    się do czego przyczepić. Miałem 10 lat, mama jako kierowca. Zwykle
    leciutko pedał w podłogę i na światłach większość aut zostawała daleko w
    tyle...

    > zrobiony. Starzy pracownicy wspominali oryginalne, angielskie części
    > zamienne, pozostałe po licencji. Sprężyny, styki były o niebo
    > trwalsze,

    Ba, żeby je pozostawiono, to było by przesuper! Widziałem szczotki po 18
    latach pracy. Angielskie, Nie udało mi sie dostrzec śladów starcia.
    Widziałem szczotki polskie, po 2 tygodniach pracy... A to szczotki były?
    :P Po 2 tygodniach tak zdarte, że na wylot, stykało ledwo resztką, jeśli
    w ogóle. Zapadki, aby piasta z zespołem szczotek się nie cofała...
    skarżył mi się technik (pozdrawiam pana nr 5 z CA Czacki-1 w Warszawie),
    że elementy które powinny być hartowane, gięły się w palcach. Wężyki -
    kabelki łączące szczotki z elektryką wybieraka - angielskie - prędzej
    się w ogólr urwały, niż przerwały w środku. Polskie, przerwa w środku
    była niemal regułą.
    I teraz gwóźdź programu - SPRAWNE części, w ramach "racjonalizacji", czy
    co to było, angielskie, wymieniano na polskie. z konsekwencją wiadomą...
    Chłopaki nieraz naprawdę cuda robili, aby to chodziło, ale wszystkiego
    nie byli w stanie wyłapać.

    > niż nasze krajowe. Gdzieś nawet widziałem zdjęcia Strowgera w USA,
    > mającego właśnie 60 lat. Działał!

    Podeślę (tu i na p.m.telefonia) niebawem parę linków do YT z obrazkami
    ktorych być moze jeszcze nikt... no prawie nikt, nie widział. Parę
    cymesików znalazłem.
    Miło jest wspomnieć kawałek historii :)

    --
    Pająk chwat,