    From: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: czy ktos sie z tym spotkał
    Date: Tue, 14 Aug 2012 22:51:21 +0200

    W dniu 2012-08-13 20:00, wowa pisze:

    > Użytkownik <p...@s...ca> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]
    > wydajnością zamieniała sie w parę , używaną pózniej do ogrzewania. Były
    > to skomplikowane ustrojstwa . Moje pytanie jest następujace: czy ktoś
    > spotkał sie z tym tematem - jaka była by optymalna szczelina miedzy
    > wałkiem a rurą, jakie były by optymalne obroty, czy ktoś już badał taki
    > układ ?
    >
    > Może chodzi o pompę kawitacyjną
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_kawitacyjna? Pod tym hasłem jest
    > sporo materiałów, gdzieś widziałem nawet amatorskie konstrukcje. Zasada
    > działania prosta, problemem są materiały :)

    Polska Wikipedia podaje nieprawidłową informację. Pomieszano tu
    informacje na temat pompy ślimkowej mimośrodowej (patrz tutaj:
    http://pubserv.uprp.pl/publicationserver/Temp/fe34qv
    vq7cufjtvpkqp73vjeb7/PL54623B1.pdf),
    powszechnie stosowanej w przemyśle i tzw. pompy kawitacyjnej, wynalazku
    Griggsa (patrz na przykład
    tutaj:http://darmowa-energia.eko.org.pl/pliki/cieplo
    /pk/pk_00.html), o
    której krążą informacje, jakoby mogła produkować więcej ciepła niż włoży
    się w nią energii.

    Wikipedyści polscy najwyraźniej pomylili "progressive cavity" z
    "cavitation in progress", ale to nie takie rzadkie.

    Pompa kawitacyjna rzeczywiście nadaje się do produkcji ciepła
    bezpośrednio z energii mechanicznej i dlatego w tym kontekście może mieć
    sens.

    W. Bicz