  • Data: 2011-07-03 14:56:34
    Temat: Re: auto zamiast ztm
    Od: pwz <p...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-07-03 14:02, Artur Maśląg pisze:
    (...)
    > KM będzie zawsze tańsza niż samochód,
    (...)

    Jest to fałszywe założenie. Do pracy mam 10 km (prawie co do metra).
    Czyli dziennie 20 km. Dojeżdżam do pracy 2x w tygodniu. Czyli tygodniowo
    robię 40 km (tylko na dojazd do pracy!); miesięcznie - 160 km.
    Przeciętne spalanie paliwa w samochodzie to 10l/100km. Czyli miesięcznie
    spalam paliwa (tylko na dojazd do pracy!) 16 litrów. W pobliskim Auchan
    litr paliwa to 4,90 zł. Zaokrąglam w górę do 5 zł. Miesięcznie na dojazd
    samochodem do pracy (mnie samego - 1 osoba!) wydaję 16x5zł= 80 zł. Bilet
    miesięczny w tej chwili kosztuje bodajże 76-78 zł, lecz od sierpnia to
    już 90 zł. Koszty czasu poświęcone na dojście do/od przystanku pomijam,
    podobnie jak koszty przepoconej koszuli w nieklimatyzowanym autobusie
    albo zmarznięcie na przystanku zimą, czy zarażenie się grypą w sezonie
    jesiennym/wiosennym. Innego rodzaju dyskomforty pomijam. Liczę tylko
    kasę. Pomijam koszty stałe posiadania samochodu, bo tak czy owak go po
    prostu mam, choćby do wyjazdów na wakacje.

    Biorąc poprawkę na to, że po drodze do pracy muszę zrobić dodatkowe 3-4
    km, aby zawieźć dzieci do przedszkola/szkoły, na paliwo w miesiącu wydam
    (zaokrąglając w górę: 30 km dziennie do pracy, czyli tygodniowo 60 km +
    3 dni tylko przedszkole 3x6 km -> 240km+(4*18km)=) jakieś 340 km w
    miesiącu. Niech będzie w górę 350 km, co daje 35l paliwa. Niech będzie
    po 5 zł. 175 zł miesięcznie na mój dojazd do pracy 2x w tygodniu +
    dodatkowo 3x w tygodniu dojazd tylko do przedszkola/szkoły. Zawyżam
    koszty dojazdu pomijając słoneczne dni, kiedy pójdziemy do
    przedszkola/szkoły na piechotę albo dni w które w ogóle nie ruszymy się
    z domu (święta). Mój bilet to 90 zł. Bilet zniżkowy dla 1 dziecka = 45
    zł. Dla drugiego = 45 zł. Razem 180 zł.

    Czyli miesięczny dojazd samochodem = 175 zł. Autobusami = 180 zł. Paląc
    10l paliwa na 100 km. No dobra, to niech spalę nie 10, a 11 litrów, bo
    się korki większe zrobiły, lubię sobie w upał włączyć klimę, a zimą
    silnik rozgrzewa się dłużej. Czyli na 350 km spalę 39 litrów x 5 zł =
    195 zł. A nawet 40 litrów za 200 zł. Tak, auto jest droższe. O 15-20 zł
    miesięcznie.

    I dlatego właśnie szukam jeździdła palącego mniej, aby z satysfakcją i
    pełniejszym portfelem przyglądać się zmokniętym rowerzystom/rolkarzom
    oraz stłoczonym jak sardynki w puszce ZTM-owiczom...

    Pozdr
    pwz