  • 11. Data: 2012-05-09 22:07:38
    Temat: Re: antena helikalna do 1m
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-09 22:03, Yogi(n) pisze:
    > Użytkownik "anacron" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Odbierał mnie kuzyn, który mieszka ode mnie 7,07 km w linii prostej,
    > antenę ma identyczną, nawet kupioną w jednej przesyłce. Radio zresztą
    > też, auto tylko wyższe o jakieś 20 cm. Umówilismy się nawet na spotkanie
    > poprzez CB, ja rozumiałem jego a on mnie. Po przekrzywieniu anteny
    > zasięg spadł i już mnie nie słyszy (ale ja jego bez problemu). I co sie
    > nie zgadza? Odległości, zasięg, rodzaje anten czy twoja zdolność do
    > przyswajania informacji?

    Tak wiem, teraz to się identyczne anteny zrobiły. Pojmij jedną zasadę,
    fizyki nie oszukasz. Ja z 1m anteny jednego dnia rozmawiałem ze stacją
    bazową z dystansu ponad 50km. Ale to było jednego dnia i nigdy się nie
    powtórzyło. Bajki o hiper zasięgach na Triflexach, T3 i Piratach
    pozostaw dla kogoś, kto o tym nie ma zielonego pojęcia...

  • 12. Data: 2012-05-09 22:13:15
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

> [...]
    > powtórzyło. Bajki o hiper zasięgach na Triflexach, T3 i Piratach
    > pozostaw dla kogoś, kto o tym nie ma zielonego pojęcia...

    Czyli zarzucasz mi kłamstwo i dorabianie ideologii? Wal się na ryj, durny
    ćwoku, nie ma pojęcia o czym piszesz i pierdolisz jak imbecyl, po prostu. I
    najwidoczniej w życiu takiego sirio nie widziałeś ani nawet obok nie stałeś.

    --
    Yogi(n)

  • 13. Data: 2012-05-09 22:17:47
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-09 22:13, Yogi(n) pisze:
    > Czyli zarzucasz mi kłamstwo i dorabianie ideologii?

    Brawo!

    > Wal się na ryj, durny ćwoku, nie ma pojęcia o czym piszesz i pierdolisz jak
    imbecyl,
    > po prostu. I najwidoczniej w życiu takiego sirio nie widziałeś ani
    > nawet obok nie stałeś.

    Brawo po raz drugi! :)

  • 14. Data: 2012-05-09 22:26:10
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-09 21:43, anacron pisze:
    > Jasne, a wiesz ile % mocy tracisz przy SWR 2.0 i jak to się na zasięg
    > przekłada?
    Przy swr=2.0 traci się 11,1% energii, wg
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wsp%C3%B3%C5%82czynnik_
    fali_stoj%C4%85cej
    (nie chciało mi się liczyć na szybko, skoro są już dane gotowe)

    Jak 11,1% energii wpływa na zasięg? Ciężko zdefiniować "zasięg", bo od
    pewnego poziomu sygnału - jest słabo słyszalne, ale nadal słyszalne, i w
    dość dużym zakresie poziomu sygnału - efekt jakościowy jest podobny.

    Ponieważ siła sygnału u odbiorcy jest wprost proporcjonalna do siły
    sygnału nadawanego (i odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości) -
    przy zmianie sygnału o 11% - też o 11% osłabi się sygnał u odbiorcy w
    tej samej odległości. Aby zasięg spadł 2krotnie, moc musiałaby spaść
    4krotnie (musiałoby zostawać tylko 25% energii, a zostaje nam 89%!)...

    Ponieważ skala jest nieliniowa, "S-metr" i odbiór działa na zasadzie
    podwojenia napięcia (1S = 0.2uV na antenie 50ohm, 2S=0.4uV, 3S=0.8uV,
    4S=1.6uV, 5S=3.2uV, 6S=6.4uV, 7S=12,8uV, 8S=25,4uV, 9S=50,8uV,
    9S+10dB=160uV), to np osłabienie sygnału z 7S=12,8uV (całkiem czytelny
    sygnał) do 11,3uV da praktycznie dalej sygnał na 7S (i zdecydowanie
    mocniejszy niz 6S)...

    > Oczywiście zakładam, że wiesz, iz na odbiór SWR nie ma
    > kompletnie żadnego wpływu.
    Odważna teza. Chcesz powiedzieć że jest różnica przepływu/tłumienia
    energii (w pasywnym układzie elektrycznym) radio-kabel-antena-eter
    zależnie od tego w którą stronę energia przepływa? Jak fala się odbija
    od niedopasowania, to będzie ci się odbijać z każdej strony - tak samo
    od strony radia przy nadawaniu, jak i od strony anteny przy odbiorze
    (część energii z fali elektromagnetycznej, zamienionej na napięcie w
    antenie - zostanie odbita od niedopasowania do kabla/radia, i z powrotem
    wyemitowana w eter).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 15. Data: 2012-05-09 22:32:12
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-09 22:26, BartekK pisze:
> [...]
    > pewnego poziomu sygnału - jest słabo słyszalne, ale nadal słyszalne, i w
    > dość dużym zakresie poziomu sygnału - efekt jakościowy jest podobny.

    To znajdź w google ile S mniej będzie na określonym dystansie przy mocy
    radia 1W w stosunku do 4W. Też masz gotowca i przy okazji poszukaj o
    danych o mocach jakie są w stanie wypromieniować anteny o konkretnych
    długościach.

    > Odważna teza. Chcesz powiedzieć że jest różnica przepływu/tłumienia
    > energii (w pasywnym układzie elektrycznym) radio-kabel-antena-eter
    > zależnie od tego w którą stronę energia przepływa?

    To nie teza, to fizyka, podłącz kiedyś 2m kawałek drutu do radia, tylko
    nie wciskaj nadawania i przy okazji sprawdź czym jest SWR.

  • 16. Data: 2012-05-09 22:50:46
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-09 21:49, Mikolaj Jopczynski pisze:

    > Mam carbonium i sirio omege 27 - przesiadlem sie moim zdaniem najlepszej
    > anteny do mobila: president maryland.
    >
    > Wreszcie nie slysze szzzzyszzzzyszz w parkingach, a obydwie antenki daja
    > rade - z przewaga carbonium.

    Lemm AT-550, AT-1000, AT-900, Sirio Carbonium, Omega 27, ML-145 oraz
    TwinCar, Triflex i T3. Tych jestem/byłem posiadaczem i o tych mogę się
    wypowiadać. Omega i Carbonium chodzą podobnie, na głowę bije ich AT-550,
    ale to antena typu zwartego, więc nie ma się co dziwić i gdyby nie jej
    waga, to ona by zamontowana została u mnie na podstawie od TwinCar.

  • 17. Data: 2012-05-09 23:21:40
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-09 22:32, anacron pisze:

    > To nie teza, to fizyka, podłącz kiedyś 2m kawałek drutu do radia, tylko
    > nie wciskaj nadawania i przy okazji sprawdź czym jest SWR.
    Współczynnikiem fali stojącej, dlatego po naszemu WFS.
    Obliczany jako stosunek (moc fali padającej +odbitej) do (moc fali
    padającej minus moc fali odbitej).

    Twierdzisz że podczas odbioru nie ma fali, nie ma odbicia, odbicie nie
    powoduje strat, czy współczynnik zmienia swój sens lub wzór?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 18. Data: 2012-05-09 23:48:08
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-09 23:21, BartekK pisze:
    > Twierdzisz że podczas odbioru nie ma fali, nie ma odbicia, odbicie nie
    > powoduje strat, czy współczynnik zmienia swój sens lub wzór?

    Twierdzę, że fala stojąca (a SWR to współczynnik takowej właśnie)
    występuje tylko w czasie nadawania w układzie. Twierdzę także, że
    wielkość jego ma pomijanie mały wpływ na zasięg nadawania i żaden na
    jakość odbioru, a antenę stroi się tylko i wyłącznie po to, aby fala
    odbita nie spaliła końcówki mocy w radio. Przy założeniu, że masz w
    dupie tą końcówkę i/lub lubisz sobie ją wymieniać anteny stroić nie
    trzeba wcale. Bajeczki o tym, jaki to SWR ma zbawienny wpływ, czy to na
    zasięg, czy to na zakłócenia opowiadają naiwniakom domorośli stroiciele
    anten przy drodze.

  • 19. Data: 2012-05-09 23:59:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello anacron,

> [...]
    > trzeba wcale. Bajeczki o tym, jaki to SWR ma zbawienny wpływ, czy to na
    > zasięg, czy to na zakłócenia opowiadają naiwniakom domorośli stroiciele

    Wiesz, prześpij się i rano przeczytaj komu, na co i jak
    odpowiedziałeś. Jeśli masz choć resztki honoru - przeprosisz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2012-05-10 00:05:22
    Od: anacron <a...@a...pl>

    > Wiesz, prześpij się i rano przeczytaj komu, na co i jak
    > odpowiedziałeś. Jeśli masz choć resztki honoru - przeprosisz.

    Jaja sobie robisz? Nie przeproszę, bo akurat wszystko zgodne z prawdą (w
    odniesieniu do anten dedykowanych do CB, a nie jakiegoś przypadkowego
    kawałka drutu). Dla Twojej informacji inż. z radioelektroniki robiłem
    kilka lat temu. Więc Ty się zastanów komu odpisujesz. A skoro jesteś
    taki mądrala to powiedz mi dlaczego nie stroisz anteny od tv, czy radia
    sobie, zapewne by - według Twojej logiki - pomogło.