    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: antena helikalna do 1m
    Date: Wed, 09 May 2012 22:26:10 +0200

    W dniu 2012-05-09 21:43, anacron pisze:
    > Jasne, a wiesz ile % mocy tracisz przy SWR 2.0 i jak to się na zasięg
    > przekłada?
    Przy swr=2.0 traci się 11,1% energii, wg
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wsp%C3%B3%C5%82czynnik_
    fali_stoj%C4%85cej
    (nie chciało mi się liczyć na szybko, skoro są już dane gotowe)

    Jak 11,1% energii wpływa na zasięg? Ciężko zdefiniować "zasięg", bo od
    pewnego poziomu sygnału - jest słabo słyszalne, ale nadal słyszalne, i w
    dość dużym zakresie poziomu sygnału - efekt jakościowy jest podobny.

    Ponieważ siła sygnału u odbiorcy jest wprost proporcjonalna do siły
    sygnału nadawanego (i odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości) -
    przy zmianie sygnału o 11% - też o 11% osłabi się sygnał u odbiorcy w
    tej samej odległości. Aby zasięg spadł 2krotnie, moc musiałaby spaść
    4krotnie (musiałoby zostawać tylko 25% energii, a zostaje nam 89%!)...

    Ponieważ skala jest nieliniowa, "S-metr" i odbiór działa na zasadzie
    podwojenia napięcia (1S = 0.2uV na antenie 50ohm, 2S=0.4uV, 3S=0.8uV,
    4S=1.6uV, 5S=3.2uV, 6S=6.4uV, 7S=12,8uV, 8S=25,4uV, 9S=50,8uV,
    9S+10dB=160uV), to np osłabienie sygnału z 7S=12,8uV (całkiem czytelny
    sygnał) do 11,3uV da praktycznie dalej sygnał na 7S (i zdecydowanie
    mocniejszy niz 6S)...

    > Oczywiście zakładam, że wiesz, iz na odbiór SWR nie ma
    > kompletnie żadnego wpływu.
    Odważna teza. Chcesz powiedzieć że jest różnica przepływu/tłumienia
    energii (w pasywnym układzie elektrycznym) radio-kabel-antena-eter
    zależnie od tego w którą stronę energia przepływa? Jak fala się odbija
    od niedopasowania, to będzie ci się odbijać z każdej strony - tak samo
    od strony radia przy nadawaniu, jak i od strony anteny przy odbiorze
    (część energii z fali elektromagnetycznej, zamienionej na napięcie w
    antenie - zostanie odbita od niedopasowania do kabla/radia, i z powrotem
    wyemitowana w eter).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173