  • 21. Data: 2012-05-10 00:27:12
    Temat: Re: antena helikalna do 1m
    Od: anacron <a...@a...pl>

    > Wiesz, prześpij się i rano przeczytaj komu, na co i jak
    > odpowiedziałeś. Jeśli masz choć resztki honoru - przeprosisz.

    O-o nawet na wiki podanej przez kolegę masz :

    Współczynnik fali stojącej - WFS (ang. standing wave ratio, SWR) jest to
    stosunek wartości amplitudy maksymalnej do amplitudy minimalnej napięcia
    elektrycznego _fali_ _stojącej_ _w_ _linii_ _zasilającej_ _antenę_ ,
    określa stopień dopasowania anteny do linii ją zasilającej.

  • 22. Data: 2012-05-10 00:45:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello anacron,

    Thursday, May 10, 2012, 12:05:22 AM, you wrote:

    [...]

    > Dla Twojej informacji inż. z radioelektroniki robiłem
    > kilka lat temu.

    Przestań fantazjować. Bo jeśli to prawda, to wstyd swoim nauczycielom
    przynosisz.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2012-05-10 00:52:19
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-10 00:27, anacron pisze:

> [...]
    > elektrycznego _fali_ _stojącej_ _w_ _linii_ _zasilającej_ _antenę_ ,
    > określa stopień dopasowania anteny do linii ją zasilającej.
    Jeśli bierzesz to tak dosłownie, to sprawdź inne źródła, bo polska
    wikipedia kuleje w tłumaczeniach, lub stosuje właśnie takie "obiegowe
    uogólnienia", w oryginale jest
    http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_wave_ratio - w tym tekście masz
    już prawidłowo nazwane "...in an electrical transmission line." a nie "w
    linii zasilającej antenę", ponieważ o SWR/WFS możemy mówić w każdej
    linii w której płyną prądy zmienne.

    Aby ci uświadomić, że jednak się mylisz - i dla anten np TV też
    podaje/stroi SWR - zobacz na stronę np takiego (w miarę znanego i z
    tradycją) polskiego producenta anten i osprzętu - Dipol. Pierwsza z
    brzegu antena:
    http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_vhf_4-ele
    mentowa_dipol_4-6-12_A0410.htm
    "Współczynnik fali stojącej 1,4-2,1" - a nie powiesz mi że to antenka
    do masztu nadawczego TV w Raszynie ;)

    Ale częściowo muszę się zgodzić - podniecanie się strojeniem SWR poniżej
    1.5-2.0 nie ma wielkiego sensu, zwłaszcza w aucie, gdzie podczas jazdy
    antena się wygina, warunki otoczenia zmieniają, i swr rzeczywisty
    wychodzi co chwilę gdzie chce.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 24. Data: 2012-05-10 00:52:43
    Od: anacron <a...@a...pl>

    > [...]
    >
    > Przestań fantazjować. Bo jeśli to prawda, to wstyd swoim nauczycielom
    > przynosisz.

    O ile dobrze kojarzę to masz coś wspólnego z elektrodą to idź może tam
    poczytaj sobie, mi szkoda klawiatury.

  • 25. Data: 2012-05-10 01:22:01
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-10 00:52, BartekK pisze:
> [...]
    > 1.5-2.0 nie ma wielkiego sensu, zwłaszcza w aucie, gdzie podczas jazdy
    > antena się wygina, warunki otoczenia zmieniają, i swr rzeczywisty

    Nieprecyzyjnie się wyraziłem, mówimy o antenach CB zamontowanych na
    aucie (a nie kawałku drutu), więc w najgorszym wypadku o ile antena jest
    sprawna SWR wskoczy na 3 (nigdy nie widziałem większego w przypadku
    sprawnej), a to powoduje - o ile pamiętam - stratę 25% sygnału, co dla
    odbiorcy jest organoleptycznie niezauważalne. W przypadku stacji
    odbiorczej, nawet gdyby ten wynosił 10, słuchacz nie zauważy różnicy.
    Reasumując w praktyce SWR nie ma kompletnie wpływu na odbiór, ma znikomy
    wpływ na nadawanie. Wróćmy teraz do tematu, anteny helikalne to już
    całkowicie badziew, jak wiesz promiennik powinien być pionowo, a drut w
    takiej helikalnej jest poziomo nawiniętym zwojem. Z tego powodu nie ma
    możliwości, aby ta antena miała dobre walory nadawcze, bo ona więcej
    promieniuje w niebo, niż przy ziemi. Identycznie jest z bardzo krótkimi
    antenami, im krótsza tym bardziej w górę sieje. A najkrótszy ideał dla
    mobila czyli 5/8 długości fali w praktyce jest minimum 1,6m
    promiennikiem (krótszych nie widziałem) co z powodu długości powoduje i
    skoki SWR i zmianę płaszczyzny promieniowania, a co za tym idzie w
    czasie jazdy antena traci swoje walory nadawcze. I tak np. dla Lemm
    AT-1000 w przypadku postoju bez trudu nawiązujesz kontakt ze stacjami
    bazowymi odległymi o 30-40km nawet, a w czasie jazdy ledwo sięgasz ponad
    10km, co jest do uzyskania na sztywniejszej 1m antenie. Z mojego punktu
    widzenia rozsądnie jest więc rozpatrywać anteny od 0,9 do 1,2m z miarę
    sztywnym promiennikiem, najlepiej z dopasowaniem transformatorowym, a
    nie pojemnościowym.

  • 26. Data: 2012-05-10 19:13:03
    Od: jerzu <t...@i...pl>

    On Wed, 9 May 2012 22:13:15 +0200, "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>
    wrote:

    >Czyli zarzucasz mi kłamstwo i dorabianie ideologii? Wal się na ryj, durny
    >ćwoku, nie ma pojęcia o czym piszesz i pierdolisz jak imbecyl, po prostu. I
    >najwidoczniej w życiu takiego sirio nie widziałeś ani nawet obok nie stałeś.

    Motyliński się zna na wszystkim.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280

  • 27. Data: 2012-05-10 19:38:31
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    >A skoro jesteś
    > taki mądrala to powiedz mi dlaczego nie stroisz anteny od tv, czy radia
    > sobie

    bo tv i radioodbiornik nie posiadaja toru nadawczego, fachofcu.

  • 28. Data: 2012-05-10 19:41:53
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    W dniu 2012-05-10 00:05, anacron pisze:
> [...]
    > sobie, zapewne by - według Twojej logiki - pomogło.

    bo tv i radioodbiornik nie posiadaja toru nadawczego, fachofcu.
    a skoro nie posiada to przez chujowy swr nie popali koncowki i nie
    bedzie zaklocal tv sasiadom.

  • 29. Data: 2012-05-10 23:02:42
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-10 19:38, marcin pisze:

    > bo tv i radioodbiornik nie posiadaja toru nadawczego, fachofcu.

    Ale zauważyłeś, że ja się z tobą w pełni zgadzam? :)

  • 30. Data: 2012-05-11 00:24:05
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-10 23:02, anacron pisze:

    > Ale zauważyłeś, że ja się z tobą w pełni zgadzam? :)
    Nie zrozumiałeś. Nie stroi się anteny od TV, bo tv nie posiada
    nadajnika, który by wygenerował wystarczającą moc do pomiaru typowym
    swr-metrem, a nie dlatego że nie ma nadajnika wiec nie ma swr.
    Wbrew pozorom jednak się stroi (robiąc profesjonalne instalacje),
    tylko się do tego używa trochę bardziej zaawansowanych mierników. Lepiej
    - mierzy się swr się nawet układom bez anteny, np systemy tv kablowej. A
    jeszcze lepiej - mierzy/stroi się swr nawet tam, gdzie prądu nie ma - w
    światłowodach...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173