  • 31. Data: 2012-05-11 10:23:00
    Temat: Re: antena helikalna do 1m
    Od: "Axel" <a...@p...BEZSPAMU.com>

    "jerzu" <t...@i...pl> wrote in message
    news:iotnq7h6fkk7j30gll0pvkfa4qm5n6t2dr@4ax.com...

    > prostu. I najwidoczniej w życiu takiego sirio nie widziałeś ani nawet
    > obok nie stałeś. Motyliński się zna na wszystkim.

    A jak sie nie zna, to idzie na rozmowe do komendanta.

    --
    Axel

  • 32. Data: 2012-05-11 10:56:47
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-05-09 23:48, anacron pisze:

    > Twierdzę, że fala stojąca (a SWR to współczynnik takowej właśnie)
    > występuje tylko w czasie nadawania w układzie.

    Tak naprawdę, to jest miara niedopasowania impedancyjnego anteny do nadajnika.
    Jeśli odbiornik ma taką samą impedancję wejściową jak nadajnik wyjściową
    (tylko w teorii, bo w praktyce nie jest to wcale oczywiste) to niedopasowanie
    w czasie odbioru będzie dokładnie takie samo jak w czasie nadawania.
    I taka sama będzie strata energii.
    Tylko że ta strata jest zwykle bez znaczenia - z innych przyczyn.

  • 33. Data: 2012-05-11 11:26:24
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-05-10 01:22, anacron pisze:

    > wpływ na nadawanie. Wróćmy teraz do tematu, anteny helikalne to już
    > całkowicie badziew, jak wiesz promiennik powinien być pionowo, a drut w
    > takiej helikalnej jest poziomo nawiniętym zwojem. Z tego powodu nie ma
    > możliwości, aby ta antena miała dobre walory nadawcze, bo ona więcej
    > promieniuje w niebo, niż przy ziemi. Identycznie jest z bardzo krótkimi

    Jeśli wymiary zwojów w a. helikalnej są wielokrotnie mniejsze niż długość fali,
    to można dobrze przybliżyć przepływ prądu w każdym odcinku jako wypadkowo pionowy.
    (Co innego gdy wymiary są porównywalne z falą - wtedy antena polaryzuje kołowo
    i faktycznie promieniuje w swej osi - z tym ci się pewnie pomerdało)

    Rozkład prądu w h. jest jednak trochę inny niż w krótkim pręcie "wydłużanym" (nie
    lubię
    tego mylącego okreslenia) u podstawy cewką. Helikal ma wyższe natężenia prądu u
    podstawy
    (bo na czubku, wiadomo, zawsze jest węzeł) co do zwiększa składową rezystancyjną,
    tzw.
    "rezystancję promieniowania" i poprawia jej stosunek do rezystancji strat.
    Antena taka może mieć więc lepszą sprawność uwzględniając realne straty.
    Charakrerystykę pionową niewiele różni się pd anteny prętowej tej samej długości
    geometrycznej.
    W razie potrzeby - odsyłam do źródeł, np. największe monograficzne opracowanie dot.
    anten.
    Na pewno jako inż. radio wiesz o czym piszę...

    > antenami, im krótsza tym bardziej w górę sieje.

    Tak.

    > A najkrótszy ideał dla mobila czyli 5/8 długości fali w praktyce jest minimum 1,6m

    przy czym te "1.6 wydłyużane do 5/8" nie oznacza zupełnie NIC (ani charakterystyka
    promieniowania nie ta, ani reaktancja samego pręta) - to tylko taki slogan
    marketingowy (bo waidomo, że 5/8 dobre jest, haha) bez sensu elektrycznego.
    To po prostu prawidłowo dopasowana antena 1.6m i tyle.

  • 34. Data: 2012-05-11 11:38:53
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-05-09 23:21, BartekK pisze:

    > Twierdzisz że podczas odbioru nie ma fali, nie ma odbicia, odbicie nie powoduje
    strat, czy współczynnik zmienia swój sens lub wzór?

    Jest, to wszystko jest.

    Tylko że przy odbiorze KF sprawność przekazywania energii z anteny do odbiornika ma
    zwykle mniejsze znaczenie.
    Już tłumaczę dlaczego: otóż krytycznym parametrem określającym czytelność sygnału
    jest stosunek sygnału do szumu.
    Z anteny trafia zarówno sygnał jak i szum. Co prawda odbiornik ma też szumy własne,
    ale są one zwykle
    wielokrotnie niższe niż szum wejściowy (chyba że to wyjątkowy badziew...)
    Poza tym, odbiorniki mają zwykle czułość wystarczająco wysoką aby z dużym zapasem
    kompensować
    zmniejszenie siły sygnału oraz automatyczną regulację wzmocnienia.

    Dlatego też nawet jeśli stłumisz sygnał anteny w znacznym stopniu (np. 2x) to i tak
    na wyjściu
    odbiornika otrzymasz zwykle sygnał o bardzo podobnej jakości (sile i stosunku S/N).
    Znacznie ważniejsza od dopasowania anteny jest np. jakość filtrów pasmowych w
    odbiorniku,
    odporność na intermodulacje, sygnały lustrzane...

  • 35. Data: 2012-05-11 13:57:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

    Friday, May 11, 2012, 10:56:47 AM, you wrote:

> [...]
    > I taka sama będzie strata energii.
    > Tylko że ta strata jest zwykle bez znaczenia - z innych przyczyn.

    Zdecydowanie SWR jest problemem w przypadku instalacji odbiorczych
    pracujących na poziomie bliskim szumowi. W przypadku anteny
    satelitarnej to może być kwesta np. konieczności zmiany talerza na
    większy...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 36. Data: 2012-05-11 14:36:59
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    > Zdecydowanie SWR jest problemem w przypadku instalacji odbiorczych
    > pracujących na poziomie bliskim szumowi.

    Dokładnie, ale do KF włącznie to raczej nie jest jeszcze problemem :)

  • 37. Data: 2012-05-11 15:24:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

    Friday, May 11, 2012, 2:36:59 PM, you wrote:

    > Dokładnie, ale do KF włącznie to raczej nie jest jeszcze problemem :)

    Też jest, bo fala stojąca powoduje zależność poziomu sygnału od
    długości przewodu. I możesz trafić na strzałkę albo na węzeł...
    Różnica przy SWR=2 wynosi bodaj 6 dB. A to już znacząco wpływa na
    zrozumiałość na granicy zasięgu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 38. Data: 2012-05-12 20:02:36
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "anacron" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Brawo!

    > Brawo po raz drugi! :)

    No popatrz, imbecyl, a rację interlokutora potrafi docenić ;-)

    --
    Yogi(n)