    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Date: Thu, 19 Sep 2024 18:24:57 +0200
    <a...@n...chmurka.net>
    <4t5vy08pp7ld$.1ssoeht9l92wx$.dlg@40tude.net>

    Pan J.F napisał:

    > A, w tym sensie - żarówka 150W/220V, zasilana z 120V, pobiera 100W,
    > świeci jak 75W, ale trwała, ze ho ho.

    Moc jest proporcjonalna nie do napięcia, ale do jego kwadratu. To
    jedna czwarta ze 150W, czyli 37 W. W uproszczeniu, gdyby opór włókna
    był liniowy. Nie jest, zimny wolfram lepiej przewodzi, więc jednak
    trochę więcej niż 37 W. Za to świeci słabiej niż 25 W.

    Wzrok ma charakterystyke logarytmiczną, "na oko" różnice nie wydają
    się tak duże. Ale są. Za to Amerykany cieszą się jak dzieci, że im
    ta żarówa daje światłość wiekuistą. Warto było targać w walizce przez
    ocean.

    --
    Jarek