-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!.POSTED.109241081055.wars
zawa.vectranet.pl!not-for-mail
From: mk4 <m...@d...nul>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Zapierdalajcie przez pasy, to obciążą pieszego (sprawa śmierci prof.
Vetulani)
Date: Mon, 19 Feb 2018 00:15:39 +0100
Organization: http://www.wit.edu.pl
Message-ID: <p6d1fb$f4t$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
References: <p66ajo$anm$1@node2.news.atman.pl> <p66ajo$anm$1@node2.news.atman.pl>
<a...@n...neostrada.pl>
<p66i80$i1l$1@node2.news.atman.pl>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Sun, 18 Feb 2018 23:15:55 -0000 (UTC)
Injection-Info: portraits.wsisiz.edu.pl;
posting-host="109241081055.warszawa.vectranet.pl:109.241.81.55";
logging-data="15517"; mail-complaints-to="a...@w...edu.pl"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.6.0
In-Reply-To: <p66i80$i1l$1@node2.news.atman.pl>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2625104
[ ukryj nagłówki ]On 2018-02-16 13:19, Liwiusz wrote:
> W dniu 2018-02-16 o 13:05, Marek pisze:
>> On Fri, 16 Feb 2018 11:08:53 +0100, Liwiusz
>> <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
>>> https://krakow.onet.pl/krakow-wyrok-w-procesie-kiero
wcy-ktory-potracil-prof-vetulaniego/hnplxmm
>>>
>>> "Biegły z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych w opinii ocenił,
>>> że zarówno kierowca samochodu, jak i pieszy przyczynili się do
>>> zaistnienia wypadku. Kierowca poruszał się z prędkością ok. 65 km na
>>> godzinę i tym samym ograniczył sobie możliwość uniknięcia wypadku.
>>> Mógł uniknąć potrącenia pieszego, gdyby jechał z dopuszczalną
>>> prędkością 50 km na godzinę i zastosował ekstremalny manewr hamowania.
>>> *Z kolei pieszy przyczynił się w sposób bezpośredni do zdarzenia w
>>> ten sposób, że wszedł na pasy bez uwzględnienia rzeczywistej
>>> prędkości zbliżającego się i oświetlonego auta."*
>>
>> A nie byłoby problemu gdyby pieszy musiał ustąpić pierwszeństwa
>> pojazdowi.
>
> Ale jest, że pojazd musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu, i też nie
> powinno być problemu.
Tylko dureń uważa, że nie ma problemu. Właśnie jest. Bo ten co się
porusza do 5 km/h - czyli pieszy - ma 100x łatwiej wykonać to zadanie z
powodzeniem.
Wszystko za tym przemawia. Prędkość pieszego. Widoczność. Dźwięki. Światła.
A teraz specjalnie dla opornych wyjaśnię.
1) Pieszy porusza się wolno więc ma czas na analizę sytuacji w tle. Nie
umknie mu to co umknie kierowcy. Jego mózg ma wielokrotnie mniej danych
do analizy i rzadziej będzie popełniał błędy. Ma też dużo więcej czasu.
2) Pieszy ma doskonałą widoczność. Dużo lepszą niż kierujący, który ma
różne słupki i inne elementy zasłaniające. A zwłaszcza różne elementy
infrastruktury, gdzie nie da się łatwo zobaczyć co jest za. Pieszy
wystarczy, że przesunie się 10 centymetrów i widzi dużo więcej. To coś
jak patrzenie przez dziurkę od klucza. ten co patrzy przez dziurkę widzi
wszystko. A z drugiej strony trudno zauważyć to co się kryje w/za dziurką.
Zatem kierowca, żeby zobaczyć coś więcej musi istotnie się przemieścić -
czyli przejechać spory dystans. Pieszy - wystarczy praktycznie, że się
wychyli lub trochę przesunie.
3) Pieszy słyszy - a przynajmniej powinien - zbliżające się pojazdy.
Kierowca nie lub raczej nie. Jeśli akurat na coś nie spojrzy to po
prostu tego nie będzie postrzegał. A pieszy - ma dodatkowy argument w
postaci tego, że jednak słyszy.
4) Samochody są oświetlone. Piesi nie. Wniosek jest tu oczywisty. W
dodatku pieszy jest mało wrażliwy na warunki atmosferyczne. Jak pada to
widzi prawie tak samo dobrze. Czego nie można powiedzieć o kierowcach.
Wystarczy lekki deszcz czy mżawka i już jest problem. Refleksy świetlne,
odbicia od jezdni oraz światła innych pojazdów sprawiają, że
postrzeganie jest drastycznie zredukowane.
Pozostaje pytanie - jakim szkodnikiem trzeba być, żeby wbrew wszelkiej
logice i fizyce wprowadzać zupełnie bezsensowne regulacje zachęcające do
tego, żeby wyrabiać sobie złe nawyki?
A przecież w końcu ktoś nie zauważy bo było ciemno, mokro, był zmęczony
czy choćby na sekundę się zamyślił. No i patrzył ale nie widział.
Po co wprowadzać przepisy, których nie da się wypełnić? Każdy w końcu
popełni błąd.
Za to podwójny błąd zdarza się już wielokrotnie rzadziej.
--
mk4
Następne wpisy z tego wątku
- 19.02.18 00:24 J.F.
- 19.02.18 00:28 J.F.
- 19.02.18 04:00 Budzik
- 19.02.18 04:00 Budzik
- 19.02.18 04:00 Budzik
- 19.02.18 07:49 Shrek
- 19.02.18 07:51 Shrek
- 19.02.18 08:25 WS
- 19.02.18 08:54 Liwiusz
- 19.02.18 08:59 Shrek
- 19.02.18 09:14 WS
- 19.02.18 09:18 Liwiusz
- 19.02.18 09:18 WS
- 19.02.18 09:23 WS
- 19.02.18 09:27 Liwiusz
Najnowsze wątki z tej grupy
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
Najnowsze wątki
- 2025-01-29 "Zorganizowana Grupa Przestępcza" poczeka na decyzję o ekstradycji z UK na wolności [RARS]
- 2025-01-29 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-29 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-29 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-29 Poznań => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-29 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-01-29 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2025-01-29 Warszawa => Mid IT Recruiter <=
- 2025-01-29 Białystok => UX Designer <=
- 2025-01-29 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-29 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-01-29 Zdalny podpis
- 2025-01-29 Nazbyt "muzyczne" słuchawki
- 2025-01-29 Warszawa => QA Engineer <=
- 2025-01-29 Prawo jak je [nie]rząd rozumie.