  • 1. Data: 2017-09-29 23:01:23
    Temat: Zagwozdka z pierwszeństwem
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Mam pewien dylemat.

    Jest jezdnia z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku. Na pewnym
    odcinku z prawej strony pojawia się trzeci pas ruchu. Ten dodatkowy pas
    nie zanika, tylko po powiedzmy 300m oddziela się od reszty i tworzy
    zjazd z trzypasmowej w tym momencie jezdni.

    Przed pojawieniem się trzeciego pasa, na dwupasmowej części jest znak
    pierwszeństwa przejazdu, a na jednopasmowej ustąp pierwszeństwa.

    Pytanie brzmi, jeżeli jadę trzecim pasem i nie zamierzam go zmieniać,
    czy ktoś jadący jezdnią dwupasmową i chcący zjechać na mój pas ma
    pierwszeństwo i powinienem mu ustąpić?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2017-09-29 23:47:00
    Temat: Re: Zagwozdka z pierwszeństwem
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-29 o 23:01, Irek.N. pisze:

    > Pytanie brzmi, jeżeli jadę trzecim pasem i nie zamierzam go zmieniać,
    > czy ktoś jadący jezdnią dwupasmową i chcący zjechać na mój pas ma
    > pierwszeństwo i powinienem mu ustąpić?

    Pytanie dodatkowe:
    Po co jest znak ustąp pierwszeństwa?

  • 3. Data: 2017-09-30 00:47:25
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-09-29 23:47, t-1 wrote:

    > Pytanie dodatkowe:
    > Po co jest znak ustąp pierwszeństwa?

    Pytanie dodatkowe: co to jest ustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa
    ruchu?

    Hint: art. 2 ust. 4 PORD.

  • 4. Data: 2017-09-30 00:49:32
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-09-29 23:47, t-1 wrote:

    > Pytanie dodatkowe:
    > Po co jest znak ustąp pierwszeństwa?

    Pytanie dodatkowe: co to jest ustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa
    ruchu?

    Hint: art 22 ust. 4 PORD.

  • 5. Data: 2017-09-30 07:27:53
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 29-09-2017 o 23:01, Irek.N. pisze:
> [...]
    >
    > Pytanie brzmi, jeżeli jadę trzecim pasem i nie zamierzam go zmieniać,
    > czy ktoś jadący jezdnią dwupasmową i chcący zjechać na mój pas ma

    Nie, każdy kto chce zjechać na Twój pas ma obowiązek Ci ustąpić.
    Inna sprawa, że skoro pas już się oddzielił, jak piszesz, to jak miałby
    na niego jeszcze dać radę zjechać?
    Coś mętnie wytłumaczyłeś.

  • 6. Data: 2017-09-30 10:12:59
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Nie, każdy kto chce zjechać na Twój pas ma obowiązek Ci ustąpić.

    No właśnie, ale ten co che mi wjechać na mój pas ma znak D-1, a ja jadąc
    prosto, bez żadnych manewrów mam, A-7. Więc znaki jak gdyby mówią
    odwrotnie niż intuicja podpowiada.

    > Inna sprawa, że skoro pas już się oddzielił, jak piszesz, to jak miałby
    > na niego jeszcze dać radę zjechać?
    > Coś mętnie wytłumaczyłeś.

    Pisałem, że przez pewien odcinek tworzą jezdnię z 3-ma pasami, tam
    spokojnie może wjechać na mój pas.

    Irek.N.

  • 7. Data: 2017-09-30 10:21:52
    Od: spider <"spajder78[wytnij]"@wp.pl>

    W dniu 2017-09-30 o 10:12, Irek.N. pisze:

    > Pisałem, że przez pewien odcinek tworzą jezdnię z 3-ma pasami, tam
    > spokojnie może wjechać na mój pas.

    Ale o czym tu dyskutować? Zmieniasz pas ustępujesz pierwszeństwa
    pojazdom znajdującym się na nim.
    A znak zapewne ustawiony po to, że jak linie poziome zasypie śnieg to
    trzeba uważać na tych z głównej drogi bo w sumie nie wiadomo gdzie te
    pasy i ile ich jest.

  • 8. Data: 2017-09-30 13:37:39
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-30 o 10:21, spider pisze:

> [...]
    > A znak zapewne ustawiony po to, że jak linie poziome zasypie śnieg to
    > trzeba uważać na tych z głównej drogi bo w sumie nie wiadomo gdzie te

    Ja zrozumiałem, że 3 pas pojawia się jako wjazd z drogi
    podporządkowanej. I na tym wjeździe jest ustąp pierwszeństwa.
    Więc ustąp to ustąp. O jakich zmianach pasów dyskutować.
    Jadący droga główna, jak znaki wskazują mają bezwzględne pierwszeństwo a
    jadący trzecim pasem ma im ustąpić miejsca na drodze.
    Jak sobie pojadą to ma wolna drogę.
    Może kombinować, że skoro jadą swoimi pasami to jemu się uda
    bezkolizyjnie pojechać trzecim. Ale to jest tylko chciejstwo, bo jadący
    drogą główną może też chcieć pojechać trzecim pasem.
    Np. autobus ma tam przystanek.

  • 9. Data: 2017-09-30 14:44:56
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Ja zrozumiałem, że 3 pas pojawia się jako wjazd z drogi
    > podporządkowanej. I na tym wjeździe jest ustąp pierwszeństwa.

    Dokładnie tak.

> [...]
    > Jadący droga główna, jak znaki wskazują mają bezwzględne pierwszeństwo a
    > jadący trzecim pasem ma im ustąpić miejsca na drodze.

    No właśnie, tak sugerują znaki, ale... jedziesz drogą podporządkowaną,
    nie zmieniasz pasa, a wypadało by ustąpić. To takie nieintuicyjne, w
    końcu to nie jest "skrzyżowanie" jak się powszechnie wydaje.

> [...]
    > bezkolizyjnie pojechać trzecim. Ale to jest tylko chciejstwo, bo jadący
    > drogą główną może też chcieć pojechać trzecim pasem.

    Dalej jest zjazd w osiedle. Dużo osób jedzie pasem podporządkowanym, nie
    zmienia go i w efekcie kieruje się zjazdem na osiedle. Nawet nie patrzą,
    tylko jadą i w efekcie są klaksony w użyciu. Raczej nie zdarzają się
    kolizje, ale powiem szczerze, sam nie wiem jak jest poprawnie w tym
    miejscu. Nawet jeżeli wiemy, że ten fragment tworzy skrzyżowanie dróg,
    to nie zmieniamy pasa, więc wydaje się, że nic nam nie może zagrozić w
    temacie pierwszeństwa.

    Link do miejsca:
    https://www.google.pl/maps/place/rondo+Hulanka,+Biel
    sko-Bia%C5%82a/@49.8123693,19.0243177,191m/data=!3m1
    !1e3!4m5!3m4!1s0x4716a1cc30523a35:0x448398e0e55dc160
    !8m2!3d49.8157991!4d19.022594

    Generała Andersa to dwa pasy (interesują nas te w dół) z pierwszeństwem.
    Z osiedla domków można właśnie tym podporządkowanym pasem wjechać na
    Andersa, ale można też z Andersa zjechać w osiedle zjazdem kawałek
    dalej, więc trasy samochodów się przecinają czasami, na tym odcinku.

    Irek.N.

  • 10. Data: 2017-09-30 15:00:29
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

    W dniu 2017-09-30 o 13:37, t-1 pisze:

> [...]
    > bezkolizyjnie pojechać trzecim. Ale to jest tylko chciejstwo, bo jadący
    > drogą główną może też chcieć pojechać trzecim pasem.

    masz przypadek poznański, z Franowa:
    https://www.google.pl/maps/@52.3813431,16.9770455,3a
    ,75y,272.65h,72.78t/data=!3m7!1e1!3m5!1sVE-oVShObOgT
    OtkqaoL2PA!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid
    %3DVE-oVShObOgTOtkqaoL2PA%26output%3Dthumbnail%26cb_
    client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%2
    6h%3D100%26yaw%3D28.689426%26pitch%3D0%26thumbfov%3D
    100!7i13312!8i6656

    ewentualnie:
    http://tiny.pl/gp7xp

    jedź dalej tą dróżką, po prawej masz "ustąp". skręcasz w prawo.
    ustępujesz tym, którzy z lewej wjeżdżają na Twoj pas czy nie?

    a.