    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wyświetlacz z interfejsem RGBTTL
    Date: Sun, 5 Nov 2023 18:32:23 +0100

    On 05/11/2023 16:18, Dawid Rutkowski wrote:
    > A w czym jest gorszy Z80 od x86 czy ARM?

    Niczym, jesli wszystko co masz, to program napisany w asm przez
    brodatego embedowca. Wtedy najzwyczajniej, nie masz wyboru.

    Jam masz kod napisany w czymś przenośnym, to Z80 jest gorszy we wszystkim.

    Ale zazwyczaj nie masz.

    To jest np. powód, dla którego współczesne telefony dalej mają jakiegoś
    kolna 8051 do obsługi GSM. Za dużo asemblera powoduje uzależnienie.

    > Ale wtedy byłaby sztywna liczba pixeli w linii.

    A są jakieś wyświetlacze z elastyczną ilościa pixeli w lini?

    > Jasne, że tak jest "najlepiej", ale czasem ktoś
    > chce mieć "lepiej co innego".

    No i jak myślisz, dlaczego wobec tego dalej stosuje się, do dzisiaj,
    HSYNC w LCD zamiast wstawić tam kilka przerzutników? Ogarnięcie tej
    garstki tranzystorów powinno kosztować ćwierć centa.

    > Dziwne?
    > Zakładałem, że oczywiste.
    > Kompatybilita przede wszystkim.

    I tutaj dochodzimy do sedna: dlaczego czasami podpina się archaiczne
    sterowniki do współczesnych wyświetlaczy.

    Dlatego, mając na chwilę obecną, jakikolwiek wyświetlacz który *wygląda*
    na bez pamięci, głowy bym nie dał.

    > Po co DVI ma blanking periods?

    Bo koszt zmiany myslenia, szczególnie w komitetach za zielonym suknem,
    jest czasami równy zastępowalności pokoleniowej. Tu masz odpowiedź, po
    co komu iface do LCD przypomianający jak żywo CRT.

    Po prostu programatorzy embedded są niereformowalni, wiec nagina się
    hardware do gównianego software i liczy na zmianę technologiczną wraz z
    zapełnianiem cmentarzy.

    > Hmm, no dałeś do myślenia.
    > Rzeczywiście może być taki, co łapie do swojej pamięci obraz wysyłany po
    > RGBTTL, dowolnie powolnie, i sam potem wyświetla.
    > Ale to będzie mega wolnozmienne, bo nie ma szans innej zmiany obrazu
    > niż wymiana po całości.

    Widziałeś kiedyś jak działa odtwarzacz DVD powiedzmy z 200x roku? Ma
    super szybkie pixele z MPEG2, ale niewiarygodnie wolne menu, które
    wygląda jak by przesyłali je szeregowo (i chyba tak dokładnie jest).
    Refresh ekranu to około 0.5sek.

    I wiesz co? Suwerenowi nie przeszkadza.

    Tym bardziej operatorowi tokarki.