  • Data: 2023-11-06 16:33:27
    Temat: Re: Wyświetlacz z interfejsem RGBTTL
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 06/11/2023 16:02, J.F wrote:
    > Jak chcesz miec ethernet, internet, wyswietlacz graficzny,
    > usb, karty pamieci, bzy danych czy dostęp do nich - to duzo gorszyc.

    Z przygód kolegi pracującego w firmie robiącej sterowanie: jesli chcesz
    mieć *jakąkolwiek* zmianę, to soft nadaje się do przepisnia od nowa, tym
    bardziej, że autor poprzedniej wersji właśnie łowi ryby na emeryturze.

    Systemy oparte o Z80 to guano pisane niskopoziomowo. Ich się nie
    rozwija, tylko łata. I tylko przez chwilę, zanim się rozlecą. To samo z
    8051. Dodanie tutaj C niewiele pomaga, bo ludzie piszą w nim jak w
    asemblerze, często nieprzenośnie.

    > Mówisz?
    > Technologia sie rozwija, trzeba stale i program unowoczesniac.

    O najszybszej furmance świata nie słyszałeś?

    https://mlodytechnik.pl/news/10647-najszybszy-proces
    or-na-swiecie-z-bytomia

    Agrumentacja, nie pamiętam już gdzie zasłyszana, ale chyba od pracownika
    firmy, była taka, że "8051 ciągle jest używane w modemach gsm".

    Czyli, jesli czytać między wierszami, jakośc tego kodu jest poniżej
    wszelkich metryk, skoro go jeszcze nie przepisali na cokolwiek innego.
    Najwidocznie nie da się przepisać, bo sieczkę można co najwyżej
    zaemulować albo dokładać gigazhertzów.

    Innymi słowy, doczekałem czasów, kiedy hardware łata dziadowski
    software. Nie, żeby nie było też czasem i w drugą stronę.

    > Wyswietlacze to moze nie, ale narobiło się, ze obslugujemy różne
    > formaty. i "wyswietlacz"/monitor/"ekran" sobie przetwarza..

    To nie wyjasnia obecniści HSYNC we współczesnych wyświetlaczach, bo
    problem rozmiaru jest w takim protokole wyłacznie softwareowy. A jednak
    produkuje się je na potęgę.

    > No ale DVI było troche uniwersalne. Analogowy sygnał też gdzieś tam
    > był.

    I kto mu bronił być i być generowany innym elementam hardware, innym
    sterowaniem i w ogóle wszystkim innym?

    DVI to taka hybryda, gdzie wartości analogowe zamieniono na cyfrowe, ale
    "zapomniano" o całej masie innych zbędnych elementów.

    To się tylko wyjaśnić brodaczami za zielonym suknem, zmiana myślenia
    jest możliwa wyłacznie na poziomie zastepowalności pokoleń.

    Jak już masz to wejscie cyfrowe i LCD, to po ch... komu blanking? ba, ja
    bym się nawet zastanowiło po co komu wyścig z VSYNC. Taki iface powinien
    na spokojnie przyjąc piksel na sekundę, jesli trzeba.

    > Ale to jak rozumiem dlatego, ze sterownik wyswietlacza ma sprzetowy
    > dekoder MPEG i pomocniczy kanał OSD. Pomocniczy, wiec może być
    > powolny. Szczególnie, jak komus sie nie chce zrobic w assemblerze,
    > tylko wyciąga jakąs ambitną bibliotekę graficzną :-)

    I nikomu, poza mna, nie przeszkadzało. Lduzie mają naprawdę prymitywne
    potrzeby.

    > No to w czym problem ? Wszyscy sa zadowoleni.

    W niczym. Taka moja konkluzja. Bez znaczenia jak żałosne i prymitywne
    GUI dostarczasz. Przeciętny suweren nie jest w stanie odróznić dobrego
    od złego. Nie ma potrzeby sterowania wyświetlaczem dla tokarza, czy
    Krystyny @50Hz. Nie zauważą róznicy.