  • Data: 2023-11-06 16:02:51
    Temat: Re: Wyświetlacz z interfejsem RGBTTL
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 5 Nov 2023 18:32:23 +0100, heby wrote:

    > Niczym, jesli wszystko co masz, to program napisany w asm przez
    > brodatego embedowca. Wtedy najzwyczajniej, nie masz wyboru.

    Jak chcesz miec ethernet, internet, wyswietlacz graficzny,
    usb, karty pamieci, bzy danych czy dostęp do nich - to duzo gorszyc.

    > Jam masz kod napisany w czymś przenośnym, to Z80 jest gorszy we wszystkim.
    > Ale zazwyczaj nie masz.
    >
    > To jest np. powód, dla którego współczesne telefony dalej mają jakiegoś
    > kolna 8051 do obsługi GSM. Za dużo asemblera powoduje uzależnienie.

    Mówisz?
    Technologia sie rozwija, trzeba stale i program unowoczesniac.

    > A są jakieś wyświetlacze z elastyczną ilościa pixeli w lini?

    Wyswietlacze to moze nie, ale narobiło się, ze obslugujemy różne
    formaty. i "wyswietlacz"/monitor/"ekran" sobie przetwarza..

    > No i jak myślisz, dlaczego wobec tego dalej stosuje się, do dzisiaj,
    > HSYNC w LCD zamiast wstawić tam kilka przerzutników? Ogarnięcie tej
    > garstki tranzystorów powinno kosztować ćwierć centa.

    Nawiasem mówiac - cos sie dzieje, i monitory to gier zdaje się
    zyskały nieokresloną czestotliwośc pionową ..

    > I tutaj dochodzimy do sedna: dlaczego czasami podpina się archaiczne
    > sterowniki do współczesnych wyświetlaczy.
    >
    > Dlatego, mając na chwilę obecną, jakikolwiek wyświetlacz który *wygląda*
    > na bez pamięci, głowy bym nie dał.

    Ale oscylujemy w sprzęt embeded?
    To ekran często jest jaki jest :-)

    > Bo koszt zmiany myslenia, szczególnie w komitetach za zielonym suknem,
    > jest czasami równy zastępowalności pokoleniowej. Tu masz odpowiedź, po
    > co komu iface do LCD przypomianający jak żywo CRT.

    No ale DVI było troche uniwersalne. Analogowy sygnał też gdzieś tam
    był.

    > Widziałeś kiedyś jak działa odtwarzacz DVD powiedzmy z 200x roku? Ma
    > super szybkie pixele z MPEG2, ale niewiarygodnie wolne menu, które
    > wygląda jak by przesyłali je szeregowo (i chyba tak dokładnie jest).
    > Refresh ekranu to około 0.5sek.
    >
    > I wiesz co? Suwerenowi nie przeszkadza.

    Ale to jak rozumiem dlatego, ze sterownik wyswietlacza ma sprzetowy
    dekoder MPEG i pomocniczy kanał OSD. Pomocniczy, wiec może być
    powolny. Szczególnie, jak komus sie nie chce zrobic w assemblerze,
    tylko wyciąga jakąs ambitną bibliotekę graficzną :-)

    A wmiksowanie własnych tresci w MPEG ... o, to nie jest takie łatwe,
    a wrecz niemozliwe dla Z80 :-)

    > Tym bardziej operatorowi tokarki.

    No to w czym problem ? Wszyscy sa zadowoleni.

    J.