    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: WiFi, USB, i CE...
    Date: Tue, 2 Jul 2013 11:43:55 +0200

    news:almarsoft.563840062819263761@news.neostrada.pl.
    ..

    > Mógłbyś podac konkretny przykład na podstawie np. dyrektywy rtte gdzie
    > wprost wymaga się posiadania dokumentow z badan? Przecież po to uzyto
    > pojęcie "deklaracja", bo producent deklaruje ze urz. spelnia. Deklaracja
    > to nie certyfikat. Obawiam się ze polscy urzędnicy nie uznają pojęcia
    > samej deklaracji i samowolnie wymagają dokumentów (certyfikatów), taka ich
    > skłonność do sowietyzacji administracyjnej.
    > CE jest deklaracja, nie certyfikatem. Nie można być karanym za brak
    > certyfikatow z badan jeśli urzadzenie spełnia wymagania i ma TYLKO
    > deklaracje CE.

    Po odpowiedniej dawce prawno-ustawowo-dyrektywowego bełkotu łeb mi pęka :-)
    dlatego jeśli się da to nie chcę do tego wracać (przebrnąłem przez RTTE
    ładnych kilka lat temu).
    Napiszę to co pamiętam. Jeśli nie będzie Ci się zgadzało zapytaj ponownie -
    jak znajdę czas (jutro mnie chyba nie ma) to się zmuszę do przejrzenia jej
    jeszcze raz.
    RTTE w swojej głównej części podaje chyba 3 wymagania zasadnicze do
    spełnienia. Są to chyba punkty 2 oraz 3a i 3b. Ale niczego poza tym, że
    któryś z punktów jest z podpunktami a i b nie jestem pewien. Gdzieś tam w
    dyrektywie musi być napisane, że producent w celu wykazania zgodności
    stosuje jedną ze ścieżek przedstawionych w którymś dodatku (może jest tylko
    jeden dodatek, ale nie pamiętam). Tylko jedna ze ścieżek opisanych w dodatku
    nie wymaga udziału jednostki notyfikowanej. Gdzieś z treści dyrektywy
    wynika, że tę ścieżkę można zastosować chyba tylko pod warunkiem, że
    urządzenie mieści się w limitach mocy emitowanej. Te limity dla
    poszczególnych pasm są ustalane jakimiś innymi decyzjami. Te decyzje gdzieś
    się daje znaleźć. Jakimś problemem jest to, że nie ma pełnej spójności
    wymagań w poszczególnych krajach unijnych i są chyba przypadki, że coś można
    sprzedawać tylko w niektórych i chyba wtedy przy CE ma być wykrzyknik w
    kółku, a w instrukcji dokładny opis w których krajach nie można używać tego
    produktu. Jak się wybierze ścieżkę z udziałem jednostki notyfikowanej to
    wtedy przy CE podaje się jej numer.
    Ta jedyna ścieżka bez udziału jednostki notyfikowanej ma mniej więcej taki
    sens: Producent stosuje normy odpowiednie do produktu, sporządza
    dokumentację techniczną i wystawia deklarację CE.
    Oznacza to tyle, że dla każdego z zasadniczych wymagań dyrektywy trzeba
    znaleźć normę zharmonizowaną z dyrektywą i ją zastosować.
    Jeśli producent wybiera tę ścieżkę to w dokumentacji technicznej musi
    wykazać, że daną normę zastosował i dlatego potrzebuje dokumentów z badań.
    Certyfikat i badania to zupełnie co innego. Jak firma ma odpowiednie
    laboratorium to badania może przeprowadzić samodzielnie i sporządzić
    dokumentację wyników badań. Jeśli wybierze ścieżkę bez udziału jednostki
    notyfikowanej to żadnego certyfikatu nie potrzebuje.
    Użyte przez Ciebie pojęcie "certyfikat z badań" chyba nie istnieje.

    Nie może istnieć urządzenie, które ma TYLKO deklarację CE. Wystawiając
    deklarację producent na wyłączną swoją odpowiedzialność potwierdza, że
    spełnił wymagania dyrektywy i musi mieć na to odpowiednie dokumenty. Nie
    wiem, czy wszystkie dyrektywy, ale niektóre na pewno wyraźnie piszą, że
    producent sporządza dokumentację techniczną zawierającą dowody spełnienia
    zasadniczych wymagań dyrektywy. W przypadku wybrania metody spełnienia
    wymagań poprzez zastosowanie norm zharmonizowanych dokumentacja musi
    zawierać dowody spełnienia tych norm.
    Dyrektywa RTTE pozwala nie spełnić norm zharmonizowanych, ale pod warunkiem
    udziału w procesie jednostki notyfikowanej.
    P.G.