  • 31. Data: 2010-10-14 08:01:59
    Temat: Re: Ustawianie ostrosci PO zrobieniu zdjecia ?
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Thu, 14 Oct 2010 08:58:10 +0200, Sergiusz Rozanski
    <w...@s...com> wrote:

    [...]
    > Ten bokeh to problem bo skutecznie zakłuci to co tam miało być, bo
    > rejestrujesz
    > rozproszoną wiązkę. Fakt na innych klatkach są detale z tego więc da się
    > to wykluczyć - w miarę.

    > To da niestety stały interwał warstw, co przy różnych ogniskowych będzie
    > różnie łapać. W skrajności może być że tylko 1 warstwa da sensowny obraz
    > min-nieskończoności a reszta poza zakresem.

    Po prostu dostaniesz wynik jak z focus bracketingu, tylko jednym zdjęciem.
    Tak, przy pewnych parametrach może się okazać, że płaszczyzny ostrości
    nie pokrywają się. Ale to już tylko kwestia dostosowania odpowiedniego
    obiektywu.

    > To komplikuje bardziej niż pomysł adobe, więcej pixli płaskich i ich
    > mozaika.

    Odniosłem wrażenie, że oni właśnie taką macierz mikrosoczewek stosują.

    [...]
    > Właściwie to już mogę sobie włączyć ujęcie filmowe i lecieć pierścieniem
    > :)

    A rozdzielczość jakąś sensowną będziesz miał? Bo złożyć jest prosto, jest
    gotowy soft do tego.

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba

  • 32. Data: 2010-10-14 09:44:04
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 14.10.2010 Mariusz Chwalba <m...@c...net> napisał/a:

    > A rozdzielczość jakąś sensowną będziesz miał? Bo złożyć jest prosto, jest
    > gotowy soft do tego.

    "Tylko" fullhd z 5d2 ;)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 33. Data: 2010-10-14 10:24:29
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Thu, 14 Oct 2010 11:44:04 +0200, Sergiusz Rozanski
    <w...@s...com> wrote:

    > "Tylko" fullhd z 5d2 ;)

    Piątka zacny sprzęt, jednak nie sądziłem, że dysponuje większą
    rozdzielczością
    w fullhd niż zwyczajowe dwa megapixle :P

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba

  • 34. Data: 2010-10-14 20:21:58
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek, 14 października 2010 07:46, Mariusz Chwalba wyraził następujacą
    opinię:

> [...]
    > nią. Teraz tylko trzeba by jakoś rozwiązać to tak, żeby na sąsiadujących

    A może by tak wiązkę światłowodów o różnej długości? Będziesz mógł zrobić
    praktycznie dowolną odległość w całym zakresie ostrzenia obiektywu!!

    > Na przykład przez taką macierz mikrosoczewek, płaskich z jednej strony i
    > przylegających do matrycy.
    > Problem będzie z rozdzielczością - nie wiem, czy można sensownie zrobić
    > taką konstrukcję w sposób gwarantujący różne - i znane - grubości
    > materiału nad konkretnymi pikselami. ...

    Zastanów się - pojedynczy piksel rejestruje poziom światła a nie "ostrość",
    skąd taki piksel "ma wiedzieć" że świeci na niego ostry obraz a nie rozmyty?

    > Równie dobrze można ruszyć soczewką, w obiektywie już nawet odpowiednie
    > silniczki są, hm? No i przy tym 1/20 zarejestrować np. 6*1/120 i złożyć
    > potem cyfrowo - łatwiej pozbędziemy się artefaktów.

    Jasne, tak w ogóle to nie rozumiem po jakiego groma w ogóle stosuje się
    jeszcze czasy dłuższe niż jedna milionowa? Przecież czym krótszy czas tym
    łatwiej pozbyć się artefaktów!

    > Tylko czy przypadkiem nie wymyślamy właśnie focus bracketingu/stackingu?
    > :-)

    Wymyślasz fotograficzny odpowiednik perpetuum mobile i to sam, bo odnoszę
    wrażenie że Sergiusz kpi sobie z Ciebie i twoich pomysłów.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 35. Data: 2010-10-15 05:47:09
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Thu, 14 Oct 2010 22:21:58 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> wrote:

    > A może by tak wiązkę światłowodów o różnej długości? Będziesz mógł zrobić
    > praktycznie dowolną odległość w całym zakresie ostrzenia obiektywu!!

    Myślę, że taka konstrukcja może być bardziej kłopotliwa.

    > Zastanów się - pojedynczy piksel rejestruje poziom światła a nie
    > "ostrość",
    > skąd taki piksel "ma wiedzieć" że świeci na niego ostry obraz a nie
    > rozmyty?

    A po co ma wiedzieć? Wystarczy, że DSP wie jaką dany piksel ma pozycję.
    Efektywnie rejestruje przecież po prostu kilka/naście/dziesiąt obrazów
    wyostrzonych w różnych punktach. Składać potem można w postprocesingu.

    [...]
    > Jasne, tak w ogóle to nie rozumiem po jakiego groma w ogóle stosuje się
    > jeszcze czasy dłuższe niż jedna milionowa? Przecież czym krótszy czas tym
    > łatwiej pozbyć się artefaktów!

    Pewnie jakieś zwykłe problemy technologiczne z przesłaniem 16Tbps danych
    między matrycą a DSP. I obróbki 2TB rawa w rozsądnym czasie.

    > Wymyślasz fotograficzny odpowiednik perpetuum mobile i to sam, bo odnoszę
    > wrażenie że Sergiusz kpi sobie z Ciebie i twoich pomysłów.

    Ja za to odnoszę wrażenie, że stoisz na stanowisku "nie mam pojęcia jak to
    działa, więc uznam to za fizycznie niemożliwe". Dobrze, że goście ze
    Stanforda o tym nie wiedzą :>

    http://en.wikipedia.org/wiki/Plenoptic_camera
    http://graphics.stanford.edu/papers/fourierphoto/fou
    rierphoto-600dpi.pdf

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba

  • 36. Data: 2010-10-16 01:41:52
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek, 15 października 2010 07:47, Mariusz Chwalba wyraził następujacą
    opinię:
> [...]

    > Efektywnie rejestruje przecież po prostu kilka/naście/dziesiąt obrazów
    > wyostrzonych w różnych punktach. Składać potem można w postprocesingu.

    Czy Ty rozumiesz w ogóle jak działa soczewka skupiająca i na czym polega
    ostrzenie w przypadku obiektywów złożonych z soczewek??

    Bez informacji jak daleko od aparatu jest _każdy_ element rejestrowanego
    obrazu DSP nie będzie "wiedzieć" który z pikseli rejestruje "ostry" obraz
    przedmiotu a który "nieostry".

    > Ja za to odnoszę wrażenie, że stoisz na stanowisku "nie mam pojęcia jak to
    > działa, więc uznam to za fizycznie niemożliwe". Dobrze, że goście ze
> [...]

    Ale jesteś pewien że sam rozumiesz teksty które zacytowałeś i wiesz na czym
    polega opisana metoda? :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 37. Data: 2010-10-16 06:07:35
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    Dnia 16-10-2010 o 03:41:52 Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> napisał(a):

    > Czy Ty rozumiesz w ogóle jak działa soczewka skupiająca i na czym polega
    > ostrzenie w przypadku obiektywów złożonych z soczewek??

    Oczywiście.

    > Bez informacji jak daleko od aparatu jest _każdy_ element rejestrowanego
    > obrazu DSP nie będzie "wiedzieć" który z pikseli rejestruje "ostry" obraz
    > przedmiotu a który "nieostry".

    Detekcję kontrastu już popsuli? To działa w drugą stronę - na podstawie
    detekcji kontrastu DSP może rekonstruować mapę odległości. To jedno z
    zastosowań, explicite podawane w źródłach:

    "Using such images the displacement of image parts that are not in focus
    can be analyzed and depth information can be extracted."

    Zrobienie z tego focus stackingu jest już trywialne, zresztą również
    podane w explicite tychże źródłach:

    "The same camera system can be used to enable the possibility to refocus
    an image virtually on a computer after the picture has been taken"

    Kłopot polegał jedynie na opracowaniu algorytmu wyciągającego z tego obrazu
    większą rozdzielczość; polegał, gdyż wyniki tego właśnie algorytmu były
    przedmiotem prezentacji inicjującej bieżący wątek.

    rierphoto-600dpi.pdf
    > Ale jesteś pewien że sam rozumiesz teksty które zacytowałeś i wiesz na
    > czym polega opisana metoda? :-)

    Jasne. Ale dla dalszej dyskusji zadaj sobie jednak trud ich przeczytania,
    przynajmniej pierwszego.

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba

  • 38. Data: 2010-10-16 19:24:44
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 16 października 2010 08:07, Mariusz Chwalba wyraził następujacą
    opinię:
    > Dnia 16-10-2010 o 03:41:52 Dariusz Zygmunt

    > Oczywiście.

    Aha, więc dlatego z takim przekonaniem piszesz głupoty ;-)

    > Detekcję kontrastu już popsuli? To działa w drugą stronę - na podstawie

    Detekcję kontrastu dla każdego piksela z osobna? Obawiam się, że jeszcze
    nikt tego nie wymyślił :-)

> [...]
    > obrazu większą rozdzielczość; polegał, gdyż wyniki tego właśnie algorytmu
    > były przedmiotem prezentacji inicjującej bieżący wątek.

    Rzucasz cytatami bez próby zrozumienia jak działa technologia na którą się
    powołujesz.

> [...]
    rierphoto-600dpi.pdf
    > Jasne. Ale dla dalszej dyskusji zadaj sobie jednak trud ich przeczytania,

    Oprócz przeczytania zadaj sobie trud zrozumienia a potem wróć do dyskusji.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 39. Data: 2010-10-17 09:00:03
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    Dnia 16-10-2010 o 21:24:44 Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> napisał(a):

    [...]
    > Detekcję kontrastu dla każdego piksela z osobna? Obawiam się, że jeszcze
    > nikt tego nie wymyślił :-)

    Przeszliśmy na dyskusję o jednopikselowej matrycy, czy też nie orientujesz
    się jak ta detekcja kontrastu działa?

    > Rzucasz cytatami bez próby zrozumienia jak działa technologia na którą
    > się powołujesz.

    A Ty dla odmiany zaprzeczasz istnieniu technologii - pomiomo istniejących
    publikacji i prezentacji - na podstawie, bo ja wiem? Nie przystawania
    wyników
    do szkolnego modelu optyki?

    Wybacz, ale ze stanowiskiem "widzę że działa, ale będę uparcie twierdzić,
    że
    nie działa" to mi się nie chce dyskutować.

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba