  • 71. Data: 2013-10-16 19:39:38
    Temat: Re: UPS kontra komputer.
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "nom" <n...@u...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:525c4a30$0$32683$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > Miałem ten zasilacz 5 lat na serwerze, potem przestał się włączać,
    > "spuchł" kondensator elektrolityczny.
    > Ale do rzeczy. Można go przerobić, żeby działał z każdym UPS'em, sposób
    > znajdziesz na elektrodzie, wystarczy dolutować kondensator 200uF/400V w
    > odpowiednie miejsce. U mnie z taką przeróbką działał z UPSem APC Back
    > 700VA 5 lat.
    > Ogólnie to wina projektantów zasilaczy, którzy nie uwzględnili, że starsze
    > UPSy mają przebieg różny od sinusoidalnego. ;-)
    > Na szczęście układ aktywnego PFC można wyłączyć. ;-)

    Chętnie dolutuję. Może wiesz chociaż mniej/więcej gdzie leży ta przeróbka?

    neelix

  • 72. Data: 2013-10-16 19:55:06
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "neelix" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > Chętnie dolutuję. Może wiesz chociaż mniej/więcej gdzie leży ta przeróbka?

    Układ PFC jest połączony szeregowo z zasilaczem od strony wejścia 230V.
    Tylko nie wiem na jakiej zasadzie 200uF/400V (powinno się dobrać do obciążenia,
    a nie od tak).

  • 73. Data: 2013-10-16 21:37:21
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    > Chętnie dolutuję. Może wiesz chociaż mniej/więcej gdzie leży ta przeróbka?

    Coś znalazłem. Teraz tylko odszukać kondensator i do dzieła.

    neelix

  • 74. Data: 2013-10-16 22:01:19
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    > Coś znalazłem. Teraz tylko odszukać kondensator i do dzieła.

    Znalazłem schemat, trochę kiepskiej jakości:
    https://plus.google.com/photos/107253998954834249892
    /albums/5935445255054933137?authkey=CI2MgeWqgfzo4wE

    ale może coś Ci pomoże. ;-)

  • 75. Data: 2013-10-17 12:45:07
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    qwerty pisze:

    > Czy aby na pewno?:
    > http://www-304.ibm.com/jct03001c/procurement/proweb.
    nsf/objectdocswebview/file9+-+heller+-+liebert+-+hig
    h+efficiency+ups+operating+modes+crh/$file/9-heller-
    liebert-high+efficiency+ups+operating+modes+crh+0504
    2011+final.pdf

    Jeśli nie są to dane marketingowe, to rzeczywiście poprawiła się
    sprawność UPS. Wg tej prezentacji, straty na inwerterze to 1.9-3.5%.
    Sprawdziłem z ciekawości dane firmy produkujące zasilacze do serwerów
    (3Y). Katalogowa sprawność ich zasilaczy to okolice 90% i ciut wyżej.
    Pewnie udałoby się zmniejszyć straty do poziomu 4%. W sumie dałoby to
    coś około 8-10%. Uwzględniając straty na kablach zasilających w
    okolicach 5% byłby to zysk 3-5%. Czyli w zasadzie pomijalny.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 76. Data: 2013-10-17 19:55:24
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

> [...]
    https://plus.google.com/photos/107253998954834249892
    /albums/5935445255054933137?authkey=CI2MgeWqgfzo4wE

    Dzięki. Schemat raczej poglądowy, ale najważniejsza jest zasada. Płytka
    zasilacza Chieftec kiepsko oznaczona od strony druku, a wnętrze zawalone
    częściami. Pokombinowałem i znalazłem miejsce do podłączenia kondensatora.
    UPSy już współpracują z komputerem. Lestar 500W ( ma więcej niż 5 lat)
    podtrzymuje 2' (stary komp 6'), a Trust 9' (stary komp 20'). Dzisiaj właśnie
    zakupiłem jeszcze raz Trust 1000 VA (480W). Akumulator Lestara reanimowałem
    z napięcia 0,6V! Jeszcze raz wszystkim dziękuję.

    neelix

  • 77. Data: 2013-10-17 22:50:05
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    W dniu 15.10.2013 o 17:36 qwerty <q...@p...fm> pisze:

    > Jakbyś miał IQ większe od selera to znałbyś/znalazłbyś normę PN-IEC
    > 60364-5-523 dotycząca obciążalności długotrwałej przewodów.

    Nie rozumiem po co się tak mądrzysz?

    > Jak wiadomo im niższe napięcie i chcemy przesłać określoną moc tym mamy
    > większy prąd.
    > Załóżmy, że zasilasz komputer, który ciągnie ~450W.
    > Dla napięcia 230V będzie to 1,95A (wystarczy 3x1,5mm2).
    > Jednak przy twoich 14V mamy już 32,14A (a więc musimy użyć 3x4mm2 -
    > wychodzi na styk). Przy większym zapotrzebowanie na energię przekrój
    > musi być większy (są zasilacze 1kW - 71,4A).

    No i tu powinieneś skończyć.

    > To nie wszystko. Teraz trzeba policzyć spadek napięcia na takim
    > przewodzie (po to pytałem czy znasz prawo Ohma).
    > Żyła o przekroju 1,5mm2 ma rezystancję 12,1Ohm/1 km.
    > Żyła o przekroju 4mm2 4,61 Ohm/1 km.
    >
    > Straty wynoszą odpowiednio dla przewodu o długości 2m:
    > 1,5mm2 - 0,04719 V (0,0920205 W)
    > 4mm2 - 0,2963308 V (9,524071912 W)
    >
    > 6x większy spadek napięcia i ponad 100 krotnie większy straty energii (i
    > to wszystko dla przewodu 2m).
    ???

    Pomijam to, po co trzeba liczyć spadek napięcia, ale policzmy:
    Dane
    Un- 14V - napięcie
    I- 32,14A - prąd
    l - kabel 2m
    cosfi - 0,8

    DeltaU=(2 x In x l x cosfi/sigma x Un x s)x100%

    DeltaU- spadek napięcia[%]
    In- prąd znamionowy [A]
    l- długość linii [m]
    sigma- konduktywność, dla miedzi - 58
    Un- napięcie znamionowe [V]
    s- przekrój kabla zasilającego

    DeltaU=(2x32,14x2x0,8/58x14x1,5)x100% = 102,8/1218 = 0,084x100%=8,4% z 14V
    = 1,18V
    DeltaU=(2x32,14x2x0,8/58x14x4)x100% = 102,8/3248 = 0,032x100%=3,2% z 14V =
    0,45V

    albo prościej:
    DeltaU=Rl x I x cosfi = 0,046x32,12x0,8 = 1,182V dla 1,5mm
    DeltaU=Rl x I x cosfi = 0,017x32,12x0,8 = 0,437V dla 4,0mm

    Rl- rezystancja linii 1,50 mm2 - 0,046 Ohm;
    4,00 mm2 - 0,017 Ohm - miedziany kabel 2m

    1,18/0,44 = 2,68 raza

    Liczenie spadku napięcia z tymi parametrami przy 230V jest bez sensu.

    Straty mocy (według Twojego wzoru P=U*I=R*(I)^2):
    DeltaP= RlxIkwadrat = 0,046x1032 = 47,5W dla 1,5mm
    DeltaP= RlxIkwadrat = 0,017x1032 = 17,5W dla 4,0mm

    47,5/17,5 = 2,71 raza

    1. Możesz zdradzić tajemnicę, dlaczego przewód grubszy ma według Ciebie
    większe straty i skąd wziąłeś te wyniki?

    2. Jak ma się Twoje IQ :)

    --
    WiesłaW

  • 78. Data: 2013-10-18 08:36:33
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    WiesłaW pisze:

    > 47,5/17,5 = 2,71 raza

    Qwerty porównywał straty pomiędzy wersjami:
    230V na 1.5mm2 a niskonapięciową na 4 mm2, nie zaś niskonapięciową na
    1.5 mm2 i niskonapięciową na 4 mm2.

    W sumie, gdyby mi zależało to dałbym grubszy przewód, np. 25 mm2, byleby
    był znacząco tańszy od UPSa.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 79. Data: 2013-10-18 09:30:43
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-10-18 08:36, Piotr Rezmer pisze:

    > Qwerty porównywał straty pomiędzy wersjami:
    > 230V na 1.5mm2 a niskonapięciową na 4 mm2, nie zaś niskonapięciową na
    > 1.5 mm2 i niskonapięciową na 4 mm2.

    Założył też, że komputer pobiera 450W, co jest założeniem zupełnie
    bezsensownym. Większość komputerów nie pobiera 450W nawet w szczycie -
    zwykle nie przekracza to 200W. Do typowych zastosowań można spokojnie
    przyjąć 100-150W, a często jest to 80W lub mniej.

    Przecież w momencie awarii zasilania nikt nie zacznie na zasilaniu
    bateryjnym załączać jakichś super obliczeniowożernych procesów. Wręcz
    przeciwnie - będzie je wyłączał, bo ma świadomość, że zasilanie
    wystarczy na kilka-kilkanaście minut.

    --
    MN

  • 80. Data: 2013-10-18 16:21:06
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    .pl...
> [...]
    > nie przekracza to 200W. Do typowych zastosowań można spokojnie przyjąć
    > 100-150W, a często jest to 80W lub mniej.

    Jesteś pewien? U mnie w pracy biorą 180-200W. Może też grać w gry i przełączy
    się na UPS. Wtedy high-end kompy nie biorą 450W

> [...]
    > je wyłączał, bo ma świadomość, że zasilanie wystarczy na kilka-kilkanaście

    Czekałem na ten argument. :)
    Powiedz mi czy komputer ma być zasilany z 230V i gdy zaniknie faza to ma się
    przełączyć na UPS? Jeżeli tak to będzie chujowo działać. Po pierwsze jak chcesz
    to zrobić? Przekaźnikiem/stycznikiem? W teorii by działał (10 ms vs 19 ms
    podtrzymanie zasilacza). Ale w praktyce jest różnie (robiłem eksperyment z
    routerem i przekaźnik był zbyt wolny). Jakby połączyć równolegle to płynąłby
    prąd wyrównujący (a więc dodatkowe straty).
    Zasilanie musi być: faza->UPS->komputer
    Tak więc przewód 12(14)V będzie cały czas obciążony! Temu podałem normę do
    obciążenia długotrwałego. Przy krótkim czasie przesyle energii można przekroczyć
    wartość i izolacja się nie stopi (gdyż żyła się tak mocno nie nagrzeje). Paniał?