eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaTwardośćRe: Twardość
  • Data: 2013-03-03 22:35:33
    Temat: Re: Twardość
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik Staruszek napisał:
    > Użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    >> On Sunday, 3 March 2013 14:15:28 UTC, Staruszek wrote:
    >>> Rozmawiałem ze znajomym.Mówił o tulejce stalowej która jest cała
    >>>
    >>> niewielkich twardości [jest nasadzana na inny element], ale powierzchnia
    >>>
    >>> zewnętrzna na gł.około 0,2 mm ma twardość 62 [po tej powierzchni "lata"
    >>>
    >>> jakaś uszczelka].
    >>>
    >>> Jaka jest technologia uzyskania takiej struktury -jaki materiał
    >>>
    >>> zastosowano,bom ja "niedzisiejszy" i "za moich czasów" to nie pamiętam
    >>>
    >>> takich sztuczek...;?
    >>
    >>
    >> Były, były. Nawęglanie, azotowanie, nagniatanie, nawet galwanizacja,
    >> to metody nienowe, a 62 (rozumiem że HRC) każda da z łatwością, może
    >> jedynie trzeba by materiał dobrać nieprzypadkowy. Nie ma tu jakiegoś
    >> rewolucyjnego przełomu, co najwyżej powolna ale stała ewolucja.
    >> Konrad
    >
    >>
    > Masz rację ,i nawet nasunąłeś mi pewne pomysły, ale...te fakty znałem,
    > lecz nie pasują mi do całości...Znajomy mi podał,że najprawdopodobniej
    > obróbka utwardzająca była na końcu technologii i chyba to była obróbka
    > hartownicza. Przekrój pokazywał około 0,2 mm twardości...
    > Kombinowałem czy to nie było tak,że najpierw wykonano śr zewnętrzną i
    > zgrubny gabaryt, potem po utwardzeniu [nawęglanie? azotowanie?] wykonano
    > obróbkę czoła i otworu? Ale jakoś mnie nie przekonuje taki wariant...
    > Ty nasunąłeś mi pomysł, czy tego nie zrobiono ze stali manganowej
    > [podobna jak szyny kolejowe]która pod wpływem zgniotu się utwardza
    > [?!]...ale ona jest pewnikiem za droga ?
    >
    > Obróbka galwaniczna odpada bo to widać na przekroju pod
    > mikroskopem...[że tego nie było]...
    >
    > Dokładnie to nie wiem jak detal był,ale wyobrażam sobie coś "nabijanego
    > na drążek stalowy w samochodzie [dlatego całość miękka], co dodatkowo
    > musi znieść spore obroty uszczelki , może typu Zimering...
    >
    > Wydaje się banalny detal
    >
    > Staruszek
    >


    Pierwsze dwa podejrzenia - nawęglanie lub węgloazotowanie (cyjanowaniem
    dawniej zwane) powierzchni. Grubość warstwy utwardzonej sugeruje raczej
    węgloazotowanie. Dalej - hartowanie powierzchniowe czyli nagrzewanie
    potężną mocą powierzchni stali tak szybko żeby wnętrze pozostało zimne -
    można grzać płomieniowo, indukcyjnie, w kąpieli solnej lub ołowiowej -
    zwykle zresztą dla uzyskania cienkiej warstwy utwardzonej łączy się
    dyfuzyjną zmianę składu powierzchni metalu z hartowaniem powierzchniowym.

    Techniki znane co najmniej od stu lat (no, indukcyjne może krócej).

    --
    Darek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: