    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 31 Mar 2020 07:58:56 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Tuning kotła CO
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 marca 2020 21:16:35 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:
    > W dniu 2020-03-28 o 19:29, Konrad Anikiel pisze:
    >
    > /.../
    >
    > A tak BTW, czy mógłbyś mi doradzić jeszcze w jednej kwestii. Okazało się
    > że mój komin jest kompatybilny z aktualnie produkowanymi kotłami
    > kondensacyjnymi np. z Termetu. OK, ale z prozaicznych względów wolałbym
    > eksploatować jeszcze przez ~10 lat aktualnie posiadany kocioł. Jak
    > pisałem, Chaffotoeaux&Maury została wchłonięta przez Aristona i nie
    > wiadomo jak długo będą dostępne oryginalne części zamienne. Za to mam
    > już w tzw. "przydasiach" ok. 1.5 identycznego kotła z przeznaczeniem na
> [...]

    Moje doświadczenie z eksploatacją kotłów jest raczej słabe. Byłem co prawda przez
    wiele lat konstruktorem wymienników kondensacyjnych, ale raczej takich które się nie
    psują. Owszem, przyglądałem się jak potem gotowy kocioł składali do kupy ze
    wszystkich bebechów (najwięcej kasy zarabiał producent obudowy), ale wyłącznie w celu
    ewentualnego usprawnienia swojego produktu. Nie mam bladego pojęcia co tam wysiada
    najpierw, a co potem. Pytałbym na reddicie, może są jakieś grupy na Facebooku, może
    na eng-tips.

    Komin koncentryczny jest przy kotle kondensacyjnym niezniszczalny. Przy tradycyjnym,
    mogą się w nim kondensować spaliny, jeśli jest kiepsko zaizolowany (w środku ma
    rozpórki, tam jest zimny punkt)- wtedy kwas punktowo zaczyna żreć. Niestety, te
    kominy są robione przez idiotów. Do środka dają stal austenityczną, nieodporną na
    środowisko kondensatu. Warstwa zewnętrzna jest ze stali ferrytycznej- ta jest
    odporna, ale ona nie ma kontaktu ze spalinami.

    Poszukaj urządzenia pod tytułem economiser. Albo nawet economizer. Znaczy dodatkowy
    wymiennik ciepła, który schładza spaliny między kotłem a kominem poniżej kondensacji.
    Dodaje trochę oporu przepływu (pompa wody ma więcej roboty, zmniejsza się ciąg
    kominowy), ale podnosi sprawność kotła. Natrzaskałem kiedyś tego dużo, jest na to
    rynek, chociaż ja raczej byłem w obszarze przemysłowym. Duże i ciężkie złomy. Do
    domowych też powinien być rynek. Jakbyś miał czym, to pomonitoruj przez jakiś czas
    temperaturę spalin idących w komin, tak przez całą dobę, żeby złapać stany
    przejściowe.