  • 91. Data: 2024-07-23 20:34:18
    Temat: Re: Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 Jul 2024 20:07:40 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Jak? Widzisz oczyma wyobraźni frez długości 500 mm i średnicy nawet 20
    > mm i aby to coś przecięło, nawet styropian to te 1 k obr/min potrzeba.
    > Podparte z jednej strony.

    Jak szybko wirujące, to samo się ustabilizuje.

    > Do 50 cm dużo brakuje.

    Dużo, ale nie wiemy czy to koniec możliwosci :-)

    > Ten gorący drut z ramką jest lekki, nie powinno być problemu z
    > usztywnieniem takiego narzędzia na osi Z.

    Uuu, chyba będzie. Trzeba by solidną ramę.

    > Jakie skosy? Profil skrzydła wypala, najpierw dół a potem górę skrzydła.

    ale widzisz, ze ramka na początku skośna, i cos tam jeszcze odmierza.
    Chyba chodzi o inne przesuwanie z obu stron.

    > Większość skomplikowanych elementów wydrukowana.

    Ale przydałoby sie trochę sztywnosci i precyzji.

    > A widziałeś kanał gościa, który robi latającego DeLorean-a z XPS-a.
    > Frezuje robotem 6 osiowym.
    > https://youtu.be/vXDUZpdSU_A?si=R3gsKbsvKPRJXIwU

    Wow.

    Ale tak się to robi w metalu
    https://www.youtube.com/watch?v=dCXu8Ju_fdY
    https://www.youtube.com/watch?v=VcYWzP8hj7E

    > Do prac domowych pomijalne.

    0.5mm i już nie wejdzie jedno w drugie :-)

    > Jak jakaś podła mechanika to sterowniki maszyny mogą kompensować luzy
    > nawrotne.
    >
    > A sztywność... możesz frezować sklejką ze skokiem 1 mm.

    no ale ma być ze sklejki 6mm, zeby się stołek nie rozpadł pode mną :-)

    > A jednoczęściowe plasticzaki nie mają.

    Ale widać drewniane na sliskich płytkach też się rozjezdzają :-)

    > 125 cm to krótszy bok. Powoli jadąc wiatr nie powinien urwać bagażnika.
    > Tylko chyba wygodniej kupić formatkę na Allegro.

    O widze, sklejka 8mm 157x120cm 314zl.

    Stolik z Ikei ... zl ?

    no ale taka 100x60cm 54zl. "do cięcia laserem".
    To sporo taniej.

    Pierwsze taka droga, czy takie małe to z jakis odpadów ?

    J.

  • 92. Data: 2024-07-23 22:04:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 23.07.2024 o 20:34, J.F pisze:

    > Jak szybko wirujące, to samo się ustabilizuje.

    Nie wiem jakie fizyczne prawo miałoby być za to odpowiedzialne.
    Zawsze zrobił mi się helikopter.

    > Dużo, ale nie wiemy czy to koniec możliwosci :-)

    > Uuu, chyba będzie. Trzeba by solidną ramę.

    Solidna nie, tylko sztywne jej mocowanie w osi Z. Tam praktycznie nie ma
    sił podczas przepalania. Nawet przyspieszenia nie są problemem, bo
    przepalania w ślimaczym tempie.

    > ale widzisz, ze ramka na początku skośna, i cos tam jeszcze odmierza.
    > Chyba chodzi o inne przesuwanie z obu stron.

    Obejrzę jeszcze raz. Po obu stronach ma szablony?

    > Ale przydałoby sie trochę sztywnosci i precyzji.

    To nie jest elektrodrążarka. ;)

    > Wow.
    >
    > Ale tak się to robi w metalu
    > https://www.youtube.com/watch?v=dCXu8Ju_fdY
    > https://www.youtube.com/watch?v=VcYWzP8hj7E

    Wyoblarka. :)

    > 0.5mm i już nie wejdzie jedno w drugie :-)

    Tam nie ma takich niedokładności.

    > no ale ma być ze sklejki 6mm, zeby się stołek nie rozpadł pode mną :-)

    No sklejkę 6 mm frezujesz zagłębiając frez na 1 mm, co okrążenie
    opuszczasz o następnym milimetr.

    > Ale widać drewniane na sliskich płytkach też się rozjezdzają :-)

    Nawet rozklekotane trudno mi sobie wyobrazić rozkraczające się, a
    plasticzaki nówki mają taką tendencję.

    > O widze, sklejka 8mm 157x120cm 314zl.
    >
    > Stolik z Ikei ... zl ?

    Tu nigdy się nie zyska. Ale na wzornictwie czy funkcjonalności to tak.

    > no ale taka 100x60cm 54zl. "do cięcia laserem".
    > To sporo taniej.

    Te laserowe mają jakąś mniejszą gęstość.

    > Pierwsze taka droga, czy takie małe to z jakis odpadów ?

    Te tanie to z drzew, które rosną szybko jak bambus, ale gęstość balsy. :)

    Robert

  • 93. Data: 2024-07-23 22:46:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 Jul 2024 22:04:11 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Nie wiem jakie fizyczne prawo miałoby być za to odpowiedzialne.
    > Zawsze zrobił mi się helikopter.

    Hasło "prędkosc krytyczna" (obrotowa).
    https://zanotowane.pl/15/2216/

    Zamocuj kawałek gumowej rurki w wiertarce i gwałtownie uruchom.

    > Solidna nie, tylko sztywne jej mocowanie w osi Z. Tam praktycznie nie ma
    > sił podczas przepalania. Nawet przyspieszenia nie są problemem, bo
    > przepalania w ślimaczym tempie.

    siły znikowe, ale rama się gnie :-)

    > Obejrzę jeszcze raz. Po obu stronach ma szablony?

    Tak.
    W sumie - czesto skrzydło nie ma prostokątnego obrysu.
    Juz pomijam Delta, ale takie chocby Airbusy i Boeingi..

    > To nie jest elektrodrążarka. ;)

    Nie będzie precyzji, to się to będzie kiwać.

    > Wyoblarka. :)

    Z 21 wieku :-)

    > Tu nigdy się nie zyska. Ale na wzornictwie czy funkcjonalności to tak.

    > Te laserowe mają jakąś mniejszą gęstość.

    > Te tanie to z drzew, które rosną szybko jak bambus, ale gęstość balsy. :)

    Do lotnictwa w sam raz :-)

    J.

  • 94. Data: 2024-07-23 22:52:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 Jul 2024 22:46:42 +0200, J.F wrote:

    > Hasło "prędkosc krytyczna" (obrotowa).
    > https://zanotowane.pl/15/2216/
    >
    > Zamocuj kawałek gumowej rurki w wiertarce i gwałtownie uruchom.

    O,
    https://www.youtube.com/watch?v=aNkicaylWZ4

    im wolniej, tym gorzej.

    https://www.youtube.com/watch?v=8n8f-rOahNI

    A im szybciej - tym lepiej.

    J.

  • 95. Data: 2024-07-24 07:15:08
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-23 03:42, J.F wrote:

    > Tak, ale niekoniecznie tak prosto.
    > Skrzydło by trzeba chyba frezować do potrzebnego kształtu.

    Da sie, Ale zazwyczaj prosciej wyciac profile z otworami, w te otwory
    wsadzic prety/rurki a same profile okleic folis. Wyjdzie lzej a mocniejsze.

    > Bo wersja druga - frez palcowy długosci pół metra, niech wytnie profil
    > skrzydła "od strony bocznej".

    To nie tak, Frezujesz normalnie ale w 3d. Frez starczy krotki.

    > A laserek? Moze wycinac w grubej piance ? moze nie 50cm, ale choc 30 ?

    Zalezy jak skolimowany. Wiekszosc tanich ma wiazke zogniskowana w dosyc
    malym punkcie - wlaczajac w to os z.
    Czyli jak tniesz w piance to nawet jak wytnie to scianki wyjda skosne.

    > 3d druk moze wyciac szablony a potem
    >
    > Albo zrobi dźwigar z żebrami :-)

    NO taka opcja najsensowniejsza.

    > Nie bedę w japonii zamawial. Gumka z CNC czy 3D ? :-)

    Gumka musi byc specjalna. Zajrzyj na jutiba pod ultra light plane
    models. To te z folijka i szkieletami. Gumki musza byc jakies fikusne do
    tych modeli. Niektore lataja 20-30 minut po hali.

    > Niewątpliwie. Ale dokładność kosztuje :-(

    Nie tak dramatycznie. Kupilem kiedys frezarke z allegro od goscia spod
    bielska. Robi bez laski dokladnie do 0.02mm.
    Nie jest to dramat finansowy. Dalem za nia 10 lat temu chyba 7kpln.
    Dzis bylo by to jakies 2x tyle.

    > A to chyba jakis błąd programu CAD.

    Nie, to bialkowiec popierdolil :)

    > Nie było widać na projekcie, ze nie pasuje ? :-)

    Bylo. No ale jak sie w modela juz 3 godzine patrzy to sie czasem nie
    widzi ze kreski sa odwrotnie niz powinny byc.

    > Też im sie nie dziwię.
    > Pytanie tylko na ile z 3D jest to "elegancko" :-)

    Jak sie zrobi dobrze to wszystko. Ale trzeba ogarnac calosc. A z tym nie
    zawsze jest latwo.
    Nawet hobbysci narzekaja ze sie wydruki sypia i duzo dlubania jest.

    > Własciwy byłby gorący drut.
    > Ale to trzeba sobie spejalistyczną maszynę do tego zrobić :-)

    Fajne jest to ze dzis mozna zrobic to we wlasnym zakresie. Arduino jest,
    sterowniki krokowcow sa, regulatory, silniki, prowadnice - wszystko jest.

    Starczy usiasc, zaprojektowac, zrobic i uzywac.

    Ale nie byle kowalski. Sporo ludkow z pl.misc.elektronika by zrobilo
    jakby zechcialo. Da sie.

    > Coś tam ludzie robią.

    Robia, nie neguje. Ale to nie rewolucja. Na moe to domowe cnc jest
    wieksza rewolucja niz druk 3d mimo ze frezarek cnc jest trzy na krzyz.
    Ale ludzie na nich robia wiecej uzytecznych gratow. Taki paradoks.

    > Plastik ogólnie nie taki słaby. Ten z wtryskarki.

    Zalezy jaki. I zalezy jak przedmiot projktowany.

    > W koncu np fotele ogrodowe są z plastiku, dla dorosłych.

    Ta, sa takie z wloknem szklanym podrobionym w srodku, takie z dodatkiem
    wlokien weglowych, metalowych drutow.

    Ave z jutuba kiedys porownywal rozne obudowy narzedzi. Ladnie pokazal
    kiedys jaka jest roznica miedzy byle plastkiem pp a hdpe a takim gdzie
    wlokna szklane sa w masie.

    Ale sam plastik kosztuje. W sensie kilogramy. A jak ma miec wlokno
    szklane to ono skrobie dysze i przewody wtryskowe i sie zuzywaja
    szybciej. Znowu drozej.

    > Dopóki znośnie, to znośnie :-)

    > A gdzie się teraz sklejkę kupuje?
    > Bo w Castoramie to bardzo droga :-)

    Kupowalem kiedys na sklejki.pl
    Wysylali mi ladnie kurierem. Ladny wybor mieli. Moze nadal maja.

    >>> P.S

    > Oj tam - projekt jeden, a drukarka może ich zrobić i tysiąc :-)

    > A na CNC nie ma problemów ?

    Duzo mniej jak sie proste problemy ogarnie.

    Mocowanie, sensowne frezy, posuwy dopasowane do materialu i frezow,
    odciag wiorow. No i same sciezki obrobcze. Nie ma tego duzo. Jak sie
    ogarnie to robi sie wygodnie i niezawodnie.

    Nawet na tyle ze jak robilem stol to wychodzilem z pokoju i tylko
    wracalem wymienic material na nowy.

    --
    Lukasz

  • 96. Data: 2024-07-24 19:13:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 24 Jul 2024 00:15:08 -0500, ptoki wrote:

    > Da sie, Ale zazwyczaj prosciej wyciac profile z otworami, w te otwory
    > wsadzic prety/rurki a same profile okleic folis. Wyjdzie lzej a mocniejsze.

    > To nie tak, Frezujesz normalnie ale w 3d. Frez starczy krotki.

    Duzo obrabiania, a tak to byłby jeden obieg :-)

    No i jeszcze trzeba kombinować jakies uchwyty/podstawki, bo frezowanie
    pewnie na dwa razy.

    Ale fakt, ze bardziej uniwersalne.

    > Zalezy jak skolimowany. Wiekszosc tanich ma wiazke zogniskowana w dosyc
    > malym punkcie - wlaczajac w to os z.
    > Czyli jak tniesz w piance to nawet jak wytnie to scianki wyjda skosne.

    I to pewnie kilka mm, a nie 20 cm ..

    > Gumka musi byc specjalna. Zajrzyj na jutiba pod ultra light plane
    > models. To te z folijka i szkieletami. Gumki musza byc jakies fikusne do
    > tych modeli. Niektore lataja 20-30 minut po hali.

    Znam :-)

    > Nie tak dramatycznie. Kupilem kiedys frezarke z allegro od goscia spod
    > bielska. Robi bez laski dokladnie do 0.02mm.

    Wow. Można temu wierzyc, czy gnie się na 0.5mm ?

    > Nie jest to dramat finansowy. Dalem za nia 10 lat temu chyba 7kpln.
    > Dzis bylo by to jakies 2x tyle.

    No ale najtansze drukarki 3D sporo tansze i ciągle tanieją :-)

    > Jak sie zrobi dobrze to wszystko. Ale trzeba ogarnac calosc. A z tym nie
    > zawsze jest latwo.
    > Nawet hobbysci narzekaja ze sie wydruki sypia i duzo dlubania jest.

    Nie mam doświadczenia, ale jakies warstwy tam są, a np koła zębate
    chyba niespecjalnie to lubią :-)

> [...]
    >
    > Starczy usiasc, zaprojektowac, zrobic i uzywac.
    >
    > Ale nie byle kowalski. Sporo ludkow z pl.misc.elektronika by zrobilo

    Dac się da. Ale to mechanika, tu sama elektronika nie wystarczy, i
    jeszcze trzeba mieć warsztat odpowiedni :-)

    > Robia, nie neguje. Ale to nie rewolucja. Na moe to domowe cnc jest
    > wieksza rewolucja niz druk 3d mimo ze frezarek cnc jest trzy na krzyz.
    > Ale ludzie na nich robia wiecej uzytecznych gratow. Taki paradoks.

    A moze jednak i zadziałało, tylko trzeba odpowiednich osób poszukać?

    J.

  • 97. Data: 2024-07-24 22:22:24
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 23.07.2024 o 20:34, J.F pisze:
    > Ale tak się to robi w metalu
    > https://www.youtube.com/watch?v=dCXu8Ju_fdY
    > https://www.youtube.com/watch?v=VcYWzP8hj7E

    Albo tak.
    https://youtu.be/2dVAJIuAXXM?si=yb1_rSVKT1edJug3

    Twoja dokładniejsza?
    Moja wydaje się, że ma gładszą powierzchnię.

    Robert

  • 98. Data: 2024-07-25 10:21:16
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-24 12:13, J.F wrote:

    > Duzo obrabiania, a tak to byłby jeden obieg :-)

    Pianke mozna drutem. Gdzies widzialem jak szybko smigla robili. Mieli
    prowadnice i zawiasy. Szybko im to frezowanie szlo.

    > No i jeszcze trzeba kombinować jakies uchwyty/podstawki, bo frezowanie
    > pewnie na dwa razy.

    Ta, jednym z wiekszych osiagniec hobbysty jest opracowanie sobie metody
    na precyzyjne frezowanie dwustronne. Precyzyjne i powtarzalne.
    Caly dzial pod tytulem "mocowania" jest od tego :)

    > Ale fakt, ze bardziej uniwersalne.

    > I to pewnie kilka mm, a nie 20 cm ..

    No jak pisalem, wiekszosc tanich laserkow ma stozek wiazki dosyc szeroki.

    Ale mozna znalezc takie co maja bardzo ladnie skolimowana wiazke. Wtedy
    mozna ciac dosyc wysokie elementy.

    > Znam :-)

    > Wow. Można temu wierzyc, czy gnie się na 0.5mm ?

    > No ale najtansze drukarki 3D sporo tansze i ciągle tanieją :-)

    Ale duzo nie zrobia. To jest wlasnie ten mit druku3d ktory mnie irytuje.
    Ta, mozna kupic za te 6-9 stowek kolejnego DCS-a (dust collecting
    system) albo za 10-12 maszyne na ktorej sie cos zrobi i tego uzyje i ma
    sie z tego zysk.

    Ta moja maszyna za 7kpln sie zwrocila ze 2-3x. A nie robilem wiele na
    sprzedaz.

    No, drukarze 3d zarobia sprzedajac figurki do gier. Ale kowalski nie...

    > Nie mam doświadczenia, ale jakies warstwy tam są, a np koła zębate
    > chyba niespecjalnie to lubią :-)

    Mozna pocudowac i zrobic zeby jakos tam dzialalo.
    Ale nie daje dobrych rezultatow. W sensie zyciowo uzytecznych.
    Jako prototyp "ale prosze sie delikatnie obchodzic" to spoko.
    Ale zeby dziecku zabawke zrobic to nie.

    Wlasnie, zauwazylem ze prawie wogole te 3d druki nie wspominaja o
    zabawkach dla dzieci. A ja na cnc parenascie zrobilem i nikogo nie zabilo...

    > Dac się da. Ale to mechanika, tu sama elektronika nie wystarczy, i
    > jeszcze trzeba mieć warsztat odpowiedni :-)

    Jak wejdziesz na cncinfo i potem na ebmia to znajdziesz sporo gratow
    ktore sa gotowe do montazu.
    W praktyce starczy znalezc kogos z wycinarka plazmowa zeby wycial
    konstrukcje, powiercic otwory i ewentualnie nagwintowac.

    Reszta to juz tylko kwestia kasy i garsci srob i nakretek. I
    cierpliwosci. I pobadania jaki kontroler uzyc.

    > A moze jednak i zadziałało, tylko trzeba odpowiednich osób poszukać?

    No wlasnie nie. Bo wtedy tu na grupie mielibysmy wiecej ludkow co
    drukuja i sie chwala co zrobili i mnie tu spacyfikowali bo oni drukuja i
    uzywaja wydrukow.
    I znajomym czy rodzinie drukuja. I na sprzedaz tez.

    Skoro ludki tu nie drukuja duzo to kowalski tez nie...

    --
    Lukasz

  • 99. Data: 2024-07-25 16:06:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 25.07.2024 o 10:21, ptoki pisze:
    > W praktyce starczy znalezc kogos z wycinarka plazmowa

    Lepiej laserem, kasa praktycznie ta sama a precyzja lepsza. Można
    poskładać jak ze sklejki na wczepy.

    Robert

  • 100. Data: 2024-07-26 13:33:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Jul 2024 16:41:13 -0500, ptoki napisał(a):

    > To sie robi inaczej.
    > Piszesz kod tak aby skladal sie z paru plikow i pierwszy puszczasz taki
    > co toczy duzy material.
    > Kolejny jest kontynuujacy toczenie od mniejszej srednicy.
    > Ostatni jest taki co ma pracowac zawsze.
    >
    > I po prostu nie ladujesz i nie uruchamiasz tego co jest niepotrzebny.
    >
    > Albo w praktyce sie po prostu sztywno ustawia ze pracujemy na walkach fi
    > 120mm i tyle.
    >
    > To jeden z powodow dla ktorych cnc nie jest tak latwe jak plytki z pcbway.

    Ok, ale ja pisałem w kontekście tego:

    "(...)
    przysłałem format z jakiego umie to musiałem się przypominać i
    dopominać o zrobienie. Zrobił ale z ceną zaporową. Gdy wysłałem drugi
    projekt do zrobienia nawet już nie odpowiedział na maila. 70 lat po
    wojnie, wszystko już zrobione a ja jeszcze coś wymagam....
    (...)"

    Czyli Marek wymyślił sobie projekt i go opracował, nie wiedząc, jaki
    materiał będzie założony do obrabiarki.
    Więc w uproszczeniu: może się okazać, że albo nóż będzie długo toczył
    powietrze, albo zacznnieie toczyć wenwnątrz materiału, bo ten jest większy,
    niż Marek przewidział.

    Ale moje myślenie raczej jest błędne, gdyż tokarz powinien dostać także i
    wymiary surówki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam