    From: ptoki <p...@e...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
    Date: Tue, 16 Jul 2024 00:53:08 -0500
    <1u1st8fpl08jb.2ajyl3f68dk9$.dlg@40tude.net>

    On 2024-07-15 03:02, J.F wrote:

    > Tzn, masz na mysli wydruk z dostarczonego pliku?

    Tak, inicjalnie marketing hipisowski byl taki ze kazdy bedzie mogl
    drukowac cos co sobie z internetu sciagnie.
    I ze to taka rewolucja przemyslowa v2 bo teraz kazdy bedzie mial moc
    wytworcza.
    Dlugo tego nie gloszono bo potem przekaz zmienil sie w nieokreslone
    "drukowanie 3d jest swietne".

    Tyle ze ani pierwsze sie nie zadziało ani drugie prawda nie jest...

    > Dużo osób pewnie ogarnie.

    Duzo w wartosciach wzglednych. 1000 osob we wroclawiu pomodeluje w 3d?
    Ile z nich umie to zrobic inzynieryjnie i sparametryzowac model tak jak
    sie to np robi we freecadzie?

    > A to juz wyzsza szkoła projektowania 3D :-)

    No zeby taka rewolucje przemyslowa v2 zaszla to trzeba to umiec.
    Bo bez sensu placic 50groszy za model zrobiony przez kogos zeby
    wydrukowac jedna sztuke jak element zrobiony z wtrysku kosztuje 1pln i
    jest lepszy.
    Jak jest darmo, do sciagniecia i wydrukowania w domu z filamentu
    zrobionego z butelki pet to ja jestem za. Samowystarczalnie, chroni sie
    przyrode, oszczedza zasoby itp.

    Tyle ze tego na horyzoncie nie widac.

    > Ty masz cnc, kto inny nie ma. Drukarki 3D tansze i trafiają pod
    > strzechy.

    CNC rozmiarow drukarek 3d kosztuja niewiele wiecej a IMHO sa
    pozyteczniejsze.
    A ze drukarki trafiaja do ludzi to prawda. Ale kazdy znajomy co ma to
    jak pytam czy ma DCS to potwierdza.
    DCS - dust collecting system.
    Czyli lezy i sie kurzy...

    > No ba, masz inne możliwości.

    I to jest wlasnie sedno sprawy. cnc robi robote (i nie ma przy nim
    ideologii). cnc jest jakie jest i nikt nie lata po internetach czy
    jutubach uskuteczniajac propagande ze cnc jest zbawieniem swiata. Wiem,
    nieco przerysowuje). W przypadku druku 3d mamy narracje jakie to jest
    swietne a w praktyce to tylko figurki, pudelka i czesci do drukarek 3d...

    > We frezarce też pewnie można mieć złe frezy, albo felerną maszynę,
    > albo złe posuwy :-)

    Mozna, ale nikt nie twierdzi ze kupienie cnc to rozwiazanie wszystkich
    problemow. A prawie kazdy filmik o druku 3d na jutibie ma element w
    postaci "druk 3d jest wspanialy bo caly przedmiot wychodzi od razu w
    calosci". No wychodzi. Ale zwykly kowalski nie potrzebuje takiego.

    A taki jak kowalski chce to w sklepie jest tanszy, juz pomalowany,
    lepszy bo bez warstw mimo ze nadal tandetny z chin...

    Tak zrobilem jak kupowalem cnc :)

    --
    Lukasz